به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۴۶۵۶۴

مدیرکل آژانس :برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشروی است

مدیرکل آژانس :برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشروی است
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خروج دولت آمریکا از برجام انتقاد کرد.
رافائل گروسی،  در گفت‌وگویی با سی بی اس نیوز درخصوص ''خطر برنامه هسته‌ای''' ایران و کره شمالی صحبت کرده و با انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت که خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران این خطر را بیشتر کرده است.وی در این خصوص گفت: از آن زمان ایران برای پاسخ به خروج آمریکا تصمیم گرفت که به صورت تدریجی از پایبندی خود بکاهد.
گروسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ایران دارد به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، این اقدامات دور از چشم و مخفیانه نبوده است. این اقدامات دارد در چارچوب توافقی که در سال ۲۰۱۵ به امضای پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا رسیده است، انجام می‌گیرد. چند سال پیش در سال ۲۰۱۸ آمریکا از این توافق خارج شد و ایران در پاسخ، به تدریج پایبندی خود را کاهش داد.وی ادامه داد: برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشروی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنجاست که بگوید چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد. آینده بستگی زیادی به این دارد که کشورهای طرفین توافق در آینده چه تصمیمی می‌گیرند. به نظرم در چند هفته و چند ماه، با احتساب زمان به روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن و چندین فاکتور دیگر فعالیت‌هایی مجدد پیرامون این مسئله شکل می‌گیرد که امیدواریم به مذاکرات منتهی شوند.
رافائل گروسی با اشاره به اینکه شرایط پیرامون برجام از زمان انعقاد آن تغییراتی داشته است در خصوص چگونگی ازسرگیری تعهدات برجامی توسط ایران گفت: به نظرم طرفین انتظارات متفاوتی از آنچه که قرار است رخ دهد، دارند و به نظر من نباید به جایشان صحبت کنم. آنچه آن‌ها انتظار دارند واضح است و همه چیز به فلسفه توافق اصلی ختم می‌شود یعنی کاهش تحت راستی‌آزمایی و بازرسی‌های آژانس و کنترل کردن برخی اقدامات. این توافق بسیار جامع است.
مدیرکل آژانس ادامه داد: توافق اصلی درصد غنای خاصی را مشخص کرده و در آن زمان بر سر ۳.۶۷ توافق شده بود اما درصد غنای آن‌ها حال بیش از ۴ درصد است.
وی افزود: سطح غنای ایران در حال حاضر پایین است اما از درصد توافق شده بالاتر می‌باشد و این‌مایه نگرانی برخی از افراد است. ایران دلایلش رو توضیح داده است. آن‌ها به ما در وین و به باقی جهان توضیح داده‌اند که "دیگران رفته‌اند، ما نیز می‌رویم".
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها