به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۴۶۵۷۵

توقف فروش اقساطی و چکی لوازم خانگی

توقف فروش اقساطی و چکی لوازم خانگی
گروه اقتصادی: بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از افزایش قیمت‌ها، تداوم رکود در این بازار و خریدهای حداقلی از سوی مردم است؛ در این میان، برخی امیدوارند که با افت نرخ ارز و نهاده‌های تولید، قیمت لوازم‌خانگی نیز کاهش یافت.
تلویزیون ال.ای.دی ایکس‌ویژن ۵۵ اینچ از ۱۴.۵ تا ۱۷ میلیون تومان، یخچال‌فریزر دوقلوی هیمالیا از ۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تا ۳۱ میلیون تومان، تلویزیون ال.ای.دی سونی ۵۰ اینچ از ۹.۹ میلیون تا ۱۵.۳ میلیون تومان، لباس‌شویی اسنوا هشت کیلویی از ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ماشین لباس‌شویی بوش از ۱۱.۷ تا ۱۲.۵ میلیون تومان، لباس‌شویی پاکشوما هفت کیلوگرمی از ۱۰.۳ تا ۱۲.۴ میلیون تومان، یخچال‌فریزر دوقلوی اسنوا ۲۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ساید بای ساید ال.جی از ۱۳۲ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان و غیره.
باورکردنی نبود که با گذشت کمتر از یک سال قیمت‌ها اینقدر رشد کرده باشند. با یک حساب سرانگشتی شاید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باید برای تهیه جهاز دختر کنار می‌گذاشت، اما با کدام درآمد یا پس‌انداز؟
این روزها اگر سری به بازارهای اصلی لوازم‌خانگی پایتخت از سه راه امین‌حضور و خیابان جمهوری گرفته تا خیابان شریعتی، سهروردی‌شمالی، میدان شوش و بازار بزرگ تهران بزنید، برخلاف سال‌های گذشته کمتر جنب‌وجوشی در آن حس می‌شود رکود حکایت آشنای این روزهای بازار است، رکودی که به گفته کارشناسان هم روز بیشتر می‌شود و جز آنانی که نیاز دارند، در عمل کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.
«اکبر پازوکی» دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران با تایید این مطالب افزود: افزایش قیمت‌ها، پاندومی کرونا و نبود سرمایه کافی از سوی کاسبان و فروشندگان، سبب شده تا هر روز رکود بیشتری در بازار لوازم‌خانگی شاهد باشیم.
به گفته وی، این روزها بجز خانواده‌هایی که فرزندانی در آستانه ازدواج دارند یا کسانی که لوازم‌خانگی منازلشان به سرقت رفته باشد، خریدار جدی و واقعی در بازار وجود ندارد.
این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد:‌ گرایش اکثر خانواده‌ها در این روزها تعمیر لوازم‌خانگی به‌جای خرید است.
وی همچنین با تکذیب اخبار منتشر شده درخصوص فروش اقساطی اجناس از سوی کسبه، خاطرنشان‌کرد: ‌اگر برنامه فروش اقساطی هم باشد، از سوی شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی و نه فروشگاه‌هاست و کاسبی که در پاس کردن چک خود مانده چطور می‌تواند فروش اقساطی برای خریداران داشته باشد؟
پازوکی با اشاره به زنجیره تامین مواد اولیه تا تولید و فروش، تاکیدکرد: رکود کنونی بازار به‌طور حتم بر روند تولید در ماه‌ها و سال آینده تاثیرگذار خواهد شد؛ روند تولیدی که حاکی از تحقق «جهش تولید» در مقایسه با سال گذشته است.
اشاره پازوکی به افزایش تولیدات لوازم‌خانگی مهم و اصلی در هفت ماهه امسال است.
بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حاکی از تداوم روند رو به رشد تولید انواع لوازم‌خانگی در کشور است، به‌طوری که ۷۳۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه تلویزیون، یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه یخچال‌فریزر، ۵۵۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین‌لباسشویی و ۷۴۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد.
دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران در عین حال ابراز امیدواری کرد که با بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی، وضعیت بهتری را در ماه‌های آینده شاهد باشیم، هرچند باید مراقب بود تا افزایش واردات منجر به از دست رفتن تلاش‌های انجام شده برای داخلی‌سازی نشود.
کارت اعتباری خرید کالای ایرانی
در این زمینه، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: بهترین راهکار در شرایط کنونی و جلوگیری از رکود، اعطای کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از سوی دولت به مردم است.
حمیدرضا غزنوی خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که سرمایه در گردش مورد نیاز کارخانجات تولیدکننده تامین نشده است، امکان فروش اقساطی برای آنها وجود ندارد.
وی در عین حال تاکید کرد:‌ کاهش قیمت ارز و نهاده‌های تولید می‌تواند با یک فاصله زمانی به کاهش قیمت لوازم‌خانگی بیانجامد.
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها