به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۲۴۶۶۱۵

تصویب قطعنامه‌ محکومیت نقض‌حقوق‌بشر در ایران

گروه سیاسی: مجمع عمومی سازمان ملل  قطعنامه «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران را تصویب کرد؛ این قطعنامه پیشنهادی کانادا با ۸۲ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید.
تصویب قطعنامه‌ محکومیت نقض‌حقوق‌بشر در ایران
شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران پیش از این در ۲۹ آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسیده بود. با تصویب این قطعنامه پرونده حقوق بشری ایران برای یک سال دیگر باز خواهد ماند.
در این قطعنامه از تعداد بالای مجازات اعدام ابراز نگرانی شده و به ویژه اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال را به مثابه نقض تعهدات بین المللی ایران دانسته است. در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز پایان دهد و سرکوب سیستماتیک، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه مخالفان از جمله عمل ناپدیدسازی اجباری مخالفان را متوقف کند. قطعنامه مصوب مجمع سازمان ملل در ادامه از ایران خواسته است به وضعیت و شرایط بد زندانها رسیدگی کند و همچنین کسانی که به دلیل حمایت و دفاع از حقوق زنان بازداشت شده‌اند را فورا آزاد کند. «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی»‌، «نقض حقوق زندانیان سیاسی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل» و «اخذ اعترافات اجباری» از جمله موارد دیگری است که در این قطعنامه نسبت به آنها ابراز نگرانی شده است. در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده است تمامی کسانی را که براساس قوانین بین المللی بازداشت آنها خودسرانه محسوب می‌شود، آزاد کند. نماینده ایران نیز در این نشست از قطعنامه پیشنهادی انتقاد کرد و گفت: این قطعنامه اصلا «ربطی به حقوق بشر» ندارد. کشورهایی این قطعنامه را مطرح کردند که خود حامی « نژادپرستی، استعمار و مداخله گرایی» هستند. نماینده چین نیز از این قطعنامه و استاندارد «دوگانه» در خصوص حقوق بشر انتقاد کرد و به آن رای منفی داد. دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۳ مهرماه سال جاری، در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانسته بود.
برچسب ها: حقوق بشر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها