به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۴۶۶۶۱

تماشاگرچندانی نداشتیم که کروناتغییری ایجادکند

تماشاگرچندانی نداشتیم که کروناتغییری ایجادکند
گروه فرهنگی: یک هنرمند موسیقی با اعتقاد بر اینکه سبک هایی مانند موسیقی‌ ایرانی برای بقا در عرصه جهانی، همواره به حمایت‌های دولتی نیاز دارند، تاکید می کند که «سبک‌هایی همانند موسیقی ایرانی پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب خاصی همراه نبوده اند که اکنون شرایط برای هنرمندان این عرصه با تغییر خاصی همراه شود؛ این سبک از موسیقی همواره نیازمند حمایت های دولتی است.»دومین دوره از کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی به موسیقی بی‌کلام اختصاص دارد که با حمایت دفتر موسیقی و بنیاد رودکی از ۲۷ تا ۳۰ آذر ماه به صورت رایگان برگزار می‌شود. در همین راستا تصمیم گرفتیم با برخی از هنرمندانی که قرار است در این دوره از کنسرت‌های آنلاین به روی صحنه بروند، گفت وگویی داشته باشیم.محمدرضا ابراهیمی، نوازنده عود و سرپرست گروهی است که جمعه ـ ۲۸ آذر ماه ـ به روی صحنه خواهند رفت.در ابتدا گفت و گو را با پرسشی درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین رایگان با حمایت سازمان‌های دولتی یا کنسرت‌های آنلاین در ازای پرداخت هزینه بلیط، آغاز کردیم. ابراهیمی به ایسنا پاسخ داد: قرار است کنسرت جمعه شب به صورت آنلاین و رایگان برگزار شود ولی گویا دستمزدی هم به نوازندگان این دوره از کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی پرداخت خواهد شد؛ چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه شرایطی که کرونا برای اهالی موسیقی ایجاد کرده، بودجه‌ای را برای این اجراها در نظر گرفته است.
 
او ادامه داد: حوزه‌ موسیقی ایرانی در فضای جدی‌تری برگزار می‌شود و پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب کمتری مواجه بود؛ پیش از این هم اگر در کنسرت‌ها خواننده معروفی نداشتیم، با تماشاچی زیادی هم همراه نبودیم؛ در نتیجه کنسرت‌های ما بٌرد مالی خاصی نداشت. به همین جهت قبل و بعد کرونا برای اهالی موسیقی ایرانی به جز هنرمندانی که مطرح‌ و معروف‌تر هستند، تغییر خاصی به همراه نداشته است.ابراهیمی تصریح کرد: درواقع اگر فضای قبل و بعد از شیوع کرونا را در نظر نگیریم، موسیقی‌هایی مانند موسیقی ایرانی، مخاطب خاص‌تری دارند و اصولا این سبک موسیقی‌ها برای بقا در عرصه جهانی به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.این هنرمند موسیقی با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا درآمد بخش زیادی از اهالی موسیقی از راه تدریس بوده است، گفت: اگر در حوزه موسیقی‌های جدی فعالیت کنید، با انتشار کتاب یا آلبومی درآمد خاص و یا مستمری برای گذران زندگی نخواهید داشت. از طرفی با توجه به شرایط موجود، عرصه خلاقیت و نوآوری برای هم نسل‌های من و به خصوص نسل‌های آینده که افراد بسیار با استعدادی بین آنها وجود دارد، ضربه بزرگی خواهد خورد؛ چون این بستر و فرصت را ندارند که آثاری تولید کنند که وارد بخش فرهنگ و ادبیات شنیداری شود. در نتیجه متأسفانه مجبور هستند برای گذران زندگی تدریس کنند که در این فضا امکان خلاقیت وجود ندارد.  

«فضا با آغاز شیوع کرونا برای شما به عنوان یک هنرمند به چه صورت بود؟» او در پاسخ به این پرسش توضیح داد: فضای سختی به وجود آمد و با وجود اینکه طی سال‌ها تلاش کرده بودم جایگاهی برای خود ساخته که در صورت پیش آمدن چنین شرایطی سختی کمتری متحمل شویم، اما با این حال تحت تأثیر فضا قرار گرفتم؛ البته من و همکارانم طی سال‌ها فعالیت عمدتا با عدم امنیت مالی همراه بوده‌ایم ولی شرایط در این فضا برایمان سخت‌تر واقع شد.او در پایان درباره اجرای خود در ۲۸ آذر توضیح داد: سال گذشته توسط انتشارات «هنر و موسیقی» یک سی دی به نام «فیروزه» را منتشر کردیم. این آلبوم حامل آثاری بود که با یک آنسامبل به ترکیب سازها و نوازندگانی همچون سینا خشک بیجاری سازهای ضربی، سردار سرمست آکاردئون، سهیل پیغمبری کلارینت باس، مهسا شهبازیان قانون و خودم هم عود، همراه بود. آلبوم شامل هفت قطعه بود اما از آنجا که برای این اجرای آنلاین خواستار مدت زمان نیم ساعت تا چهل دقیقه بودند، به همین دلیل مجبور به انتخاب چهار قطعه شدیم که خانم شهبازیان در آنها حضور ندارد.
برچسب ها: کنسرت آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها