به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۲۴۶۷۶۱

پایان پاییز سیاه کرونایی؛ پایان ۲۸۰۵۸ زندگی

پایان پاییز سیاه کرونایی؛ پایان ۲۸۰۵۸ زندگی
گروه جامعه: خوشبختانه آمار کاهشی شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد، اگرچه تاخیر چندین هفته‌ای در جلوگیری از اوج‌گیری پاندمی در ایران باعث شد تا ایران پاییز سیاهی را پشت سر بگذارد.در واقع مقایسه آمارهای روزانه وزارت بهداشت در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که تعداد قربانیان، مبتلایان و بستری‌های کووید-۱۹ در کشور کاهش پیدا کرده است، البته وضع همچنان از مهرماه هم بدتر است و برخی مسئولان هشدار داده‌اند که امکان بازگشت بیماری در زمستان هم وجود دارد.همچنین بسیاری از مسئولان و کارشناسان نگران شیوع دوباره ویروس در شب یلدا هستند. در همین رابطه مینو محرز عضو کمیته علمی کرونا امروز گفته بود: در حال حاضر دورهمی های خانوادگی تبدیل به کانونی خطرناک برای انتقال بیماری کرونا در بین اعضای خانواده و به ویژه سالمندان و گروه های پر خطر می شود و از همه مردم درخواست می کنم که شب یلدای امسال را متفاوت با سال های گذشته برگزار کنند.او افزود:  در دورهمی های خانوادگی اگر سالمندئان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای گرفتار بیماری کرونا بشوند شدت بروز این بیماری در بین آنها بیشتر از سایر افراد عادی است؛ به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلای سالمندان و گروه های پر خطر به بیماری کرونا و شکستن چرخه انتقال از برگزاری مهمانی های خانوادگی در چنین شرایطی پرهیز شود.

اعداد مرگ در هفته‌ای که گذشت
از سویی کاهش آمار به معنای پایان پاندمی نیست و همچنان هر روز صدها نفر بخاطر کروناویروس فوت می‌کنند، در هفته گذشته هم به طور میانگین هر روز ۲۲۸ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و روز ۲۴ آذر هم ایران با مرگ ۲۵۱ نفر با بیشترین آمار مرگ در این هفت روز روبرو شد.

مقایسه مجموع آمار قربانیان کرونا از ۲۱ تا ۲۷ آذر با هفته‌های قبلی نشان می‌دهد که تعداد قربانیان کروناویروس در کشور خوشبخانه کاهش یافته است و در مقایسه اولین هفته آذر این عدد کاهش چشمگیری داشته است.
البته با وجود روند کاهشی این عدد، در هفته گذشته ۱۵۹۹ زندگی در اثر ابتلا به کروناویروس به پایان رسیده‌اند.

کاهش ناگهانی تعداد مبتلایان
تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در هفته گذشته کاهش چشم‌گیری داشت و در حالی از ۱۴ تا ۲۰ آذر به طور میانگین هر روز ۱۱۳۶۱ نفر به کروناویروس مبتلا می‌شدند، این عدد در هفته گذشته به ۷۹۲۹ نفر رسید. این در حالی است که در هفته‌های قبلی آمار مبتلایان به میزان بسیار کمی کاهش پیدا کرده بود.

در مجموع در هفته گذشته ۵۵۵۰۷ نفر به کروناویروس مبتلا و در خطر مرگ قرار گرفتند. این عدد همچنان بسیار بیشتر از هفته‌های ابتدایی پاییز است و به همین دلیل به نظر می‌رسد تا بهبود کامل شرایط شیوع پاندمی در کشور هنوز فاصله زیادی وجود دارد.آمار مبتلایان کروناویروس نسبت به یازدهم پاییز به ۲۴۰۲۲ نفر کاهش پیدا کرده است اما همچنان بیشتر از دوبرابر آمار در هفته ابتدایی پاییز است.

کاهش بستری‌های کرونایی
از سویی آمار بستری‌های کروناویروس در کشور هم پس از چندین هفته وارد روند کاهشی شده است به طوری که در هفته گذشته پس از چندین هفته در یک روز تعداد بستری‌ها سه رقمی هم شد.

به طور کلی در هفته گذشته ۸۴۵۲ نفر از مبتلایان کروناویروس در کشور بستری شدند.

درصد قربانیان کروناویروس
از سویی به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل کاهش آمار قربانیان کروناویروس بعد از چندین هفته کاهش آمار درصد قربانیان کروناویروس هم باشد، این عدد که در هفته چهارم پاییز به ۶.۲۷درصد رسیده بود هم اکنون ۲.۸۸ درصد است. به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی از جمله افزایش تست و پیدا کردن موارد خفیف بیماری داشته باشد.

وضعیت شهرستان‌ها
براساس آخرین توضیحات وزارت بهداشت هم اکنون ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند، این در حالی است که هفته گذشته ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲۶۰ شهرستان در وضعیت نارنجی بودند. این یعنی وضعیت شیوع بیماری در برخی شهرستان‌ها بهبود یافته است.

پایان پاییز سیاه کرونایی
اگرچه بالاخره پس‌ از چندین هفته روند کاهشی کووید-۱۹ در ایران ادامه داشته است، اما تاخیری که به دلایل مختلف در جلوگیری از اوجگیری این بیماری به وجود آمد باعث شد تا در پاییز امسال  ۲۸۰۵۸ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.همچنین مقایسه وضعیت آذر (تا روز بیست و هفتم) با مهر و آبان نشان می‌دهد که ایران هنوز به وضعیت قبلی هم برنگشته است و آذر سیاه‌تر از مهرماه بود.

از سوی دیگر با وجود بهبود اوضاع در روزهای اخیر، در مجموع روند افزایشی تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در این ماه هم ادامه داشته است و تعداد مبتلایان ۶۰۸۶۰ نفر نسبت به ماه گذشته بیشتر شده است و در مجموع پاییز امسال ۷۰۰۵۰۳ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها