به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۲۴۶۸۵۶

رفع مشکلات معیشتی مردم خیلی مهم است

رفع مشکلات معیشتی مردم خیلی مهم است
گروه سیاسی:روزنامه همدلی نوشت: در آستانه انتخابات سال1400 هنوز درباره مشارکت مردم پای صندوق‌های رای برای جناح‌های سیاسی ابهاماتی وجود دارد و خیلی از نهادهای حاکمیتی و انتخاباتی درگیرودار اتخاذ سیاست‌هایی برای بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات هستند.
تحلیل‌ها درباره میزان مشارکت مردمی متفاوت است و بر این اساس که در انتخابات مجلس یازدهم حضور مردم در انتخابات بسیار کم‌رنگ بوده است، تکاپو برای سیاستگذاری و افزایش امید مردم به نهادهای انتخاباتی بیشتر شده است. احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از طرح موضوع مشارکت مردمی پای صندوق رای در بین جناح‌های سیاسی در شورای گفت‌وگوی ملی که ترکیبی از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان است، و همچنین از برخی جلسات احزاب اصلاح‌طلب در این باره خبر داد.
مازنی درباره اهمیت حضور مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: «تعبیر مشارکت حداکثری در انتخابات از سوی مقام معظم رهبری همواره مطرح بوده است و پیش از آن نیز امام خمینی(ره) از تعبیر میزان رای ملت است، استفاده کرده است.»وی افزود: «از این‌رو تلاش برای آسیب‌شناسی و تحقیق درباره علل کاهش مشارکت اجتماعی اهمیت زیادی دارد که هرکسی که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را دارد باید به آن بپردازد.»
مازنی با اشاره به این‌که در دو دهه ۸۰ و ۹۰ تحولاتی در حوزه اقتصادی و بین‌المللی رخ داده که مردم را نسبت به تاثیر رای و نظرشان در سیاست بدبین کرده، گفت: «مردم کم‌کم فکر می‌کنند که رای و نظر آنها تاثیری ندارد و فرقی نمی‌کند چه کسی به عنوان رئیس جمهور یا نماینده مجلس انتخاب شود.»
او با تاکید بر این‌که باید تحلیل کرد که چرا این ذهنیت در مردم به وجود آمده، بیان کرد: «در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰ این وظیفه بر دوش نهادهای متولی انتخابات و نهادهای حاکمیتی است که در راستای از بین بردن بدبینی مردم نسبت به اثرگذاری رای مردم اقدام کنند.»
وی افزود: «وظیفه اصلاحی و انقلابی شورای نگهبان به عنوان نهادی که صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کند، این است که جوری عمل کنند تا همه قشرهای جامعه نامزدهای خود را در انتخابات ببینند. این‌که مردم حس کنند همه از یک جریان سیاسی هستند یا کاندیداها همه از نظر توانایی نزدیک به هم هستند، موجب می‌شود تا در این انتخابات نیز مشارکت چندانی را شاهد نباشیم.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: «البته دولت و نهادهای حاکمیتی موثر در اداره کشور نیز می‌توانند با گره‌گشایی روابط ایران و کشورها به‌ویژه کشورهایی که بی‌اعتمادی در روابط وجود دارد، نقش موثری داشته باشند. این مسئله در مشارکت مردم تاثیر دارد.»
مازنی معتقد است که تصمیمات آنی مثل گران کردن بنزین که بدون مجاب کردن یا اقناع افکار عمومی رخ داده، تاثیر مهمی بر اعتماد مردم به نظام حاکم داشته است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «یک شبه قیمت بنزین را ۳ برابر کردند و اجازه ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع را هم ندادند.»
وی با اشاره به این‌که تصویب برجام حرکت رو به جلویی بود، گفت: «ما در طی این فرآیند توانستیم با کشورهایی که مدعی قدرت سیاسی و اقتصادی بودند به نتیجه برسیم و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران لغو شد. اما این‌که دو جریان افراطی در داخل ایران و آمریکا موجب شد تا برجام ناکارآمد شود، باعث کم شدن اعتماد عمومی شد. در پی این موضوع تحریم‌های ظالمانه رئیس جمهور آمریکا وضعیت معیتش مردم را خیلی سخت کرد و دیوار بی‌اعتمادی به حاکمیت بیشتر شد.»
مازنی افزود: «مجموعه این رفتارها موجب شد تا این ذهنیت به وجود آید که خودشان هر تصمیمی می‌خواهند می‌گیرند و رای مردم اثرگذار نیست.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که باید دو جناح سیاسی برای افزایش اعتماد عمومی برنامه‌ داشته‌ باشند، گفت:«این وظیفه بر عهده احزاب و جریان‌های سیاسی است که حرف جدیدی داشته باشند و برنامه‌ای بدهند که قابل اجرا باشد. هر دو جناح به جای دعواهای سیاسی باید در چارچوب قانون اساسی و در تعامل با رهبری سعی کنند مشکلات مردم را حل کنند. صداوسیما باید بی‌طرفی خود را به مردم اثبات کند و از گرایش به جریان خاص فاصله بگیرد. اگر مردم حس کنند انتخابات در سرنوشت آنها تاثیر دارد، پای صندوق‌های رای خواهند رفت.»
مازنی با اشاره به این‌که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در میزان مشارکت مردم مشکلات اقتصادی است، گفت: «در زمان جنگ که مشکل تحریم و معیشت وجود داشت، اما مردم از ناحیه حکومت احساس امنیت می‌کردند و هم در جنگ و هم در انتخابات مشارکت کردند. امروز می‌دانیم که چنین شرایطی وجود ندارد.»
امروز رفع مشکلات معیشتی و اشتغال مردم خیلی مهم است، گفت: «دولت و مجلس باید تلاش کنند تا قبل از انتخابات گشایشی ایجاد شود. مجلس و دولت به جای این‌که وارد دعواهای سیاسی بشوند، باید در یک بازی برد-برد برای مردم گشایش ایجاد کنند. متاسفانه دیدیم که در مورد طرح کمک معیشتی اخیراً اختلافی بین دولت و مجلس ایجاد شد که این مسئله در ذهن مردم تاثیر منفی خواهد داشت.»
وی افزود: «در ادامه اجرای برنامه‌های عملیاتی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، احزاب و کاندیداها باید برای حل مشکلات اقتصادی راه حل دقیقی ارائه بدهند. برنامه‌هایی که مجددا امید مردم را زنده کند.»مازنی با اشاره به این‌که دو جناح برای این افزایش مشارکت باید همفکری کنند، گفت: «ما در شورای گفت‌وگوی ملی این بحث‌ها را داریم. این گفت‌وگوها فعلا در سطح محدود مطرح است و خیلی فراگیر نیست. هنوز نمی‌دانیم آیا جریان اصول‌گرا علاقه‌مند به انتخابات حداکثری هست یا نه. چون مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم یک موفقیت برای آنها بود. البته دوستان اصول‌گرا این مسئله را رد می‌کنند. ما لااقل باید باب گفت‌وگو را باز کنیم و درباره ملزومات مشارکت مردم در انتخابات حرف بزنیم. این‌که در نتیجه انتخابات فردی اصلاح‌طلب انتخاب شود یا اصول‌گرا فرقی نمی‌کند. مهم این است که رئیس‌جمهوری با رای بالا روی کار بیاید. این مسئله در قدرت تصمیم‌گیری و اداره کشور موثر است.»
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «کسانی که می‌گویند انتخابات در روش اداره کشور تاثیری ندارد، روی این مسئله فکر کنند، که ما از سال 76تا 96 که سه رئیس جمهور داشتیم، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا دوره احمدی‌نژاد و دوره خاتمی تفاوت نداشت؟ در دوره خاتمی ما شاهد استمرار توسعه اقتصادی و گشایش فضای سیاسی و اجتماعی بودیم. در حالی که در دوره احمدی‌نژاد عملاً دوره فراوانی و افزایش قیمت نفت کشور بود.آیا الان که ۶ ماه مجلس یازدهم گذشته تفاوت آن را با مجلس دهم نمی‌بینیم؟ ما در مجلس دهم بر ملاحظات مربوط به امنیت روانی جامعه و امنیت اجتماعی و اقتصادی خیلی دقت می‌کردیم. آنچه در مجلس دهم مورد توجه بود، صدای گفت‌وگوی ملی بود. درحالی که الان مجلس یازدهم طرحی داده که حتی در شورای امنیت ملی نیز درباره آن گفت‌وگو نشده است و کشور را به خطر می‌اندازند.»
وی در پایان تصریح کرد: «اگر تلاش خود را بکنیم و جناح‌های سیاسی پای کار بیایند، می‌توان با دیالوگ مناسب و منطقی با مردم، آنها را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد.»

 
برچسب ها: مردم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها