به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۲۴۷۰۶۹

پرسپولیس باخت، عادل فردوسی پور برد

پرسپولیس باخت، عادل فردوسی پور برد
گروه ورزشی: نماینده ایران فینال آسیا را باخت، اما بازگشت عادل فردوسی‎‌پور حال فوتبالی‌ها را خوب کرد.شنیدن فینال لیگ قهرمانان آسیا با صدای عادل فردوسی‌پور پر از جملات قصار و طعنه‌های جذاب بود. گزارشگر محبوب با بغض کارش را شروع کرد و با بغض به پایان رساند و البته که بازگشتش به عرصه گزارشگری اتفاق بزرگی برای طرفدارانش بود.چقدر دل‌مان تنگ شده بود؛ او هم دلتنگ بود؛ نزدیک به دوسال شد که صدایش را روی بازی‌های فوتبال نشنیده بودیم؛ آن گزارش‌های جذاب و خاطره‌انگیز، آن طعنه‌های به موقع و لفظ‌های زیبایی که همه‌مان با آن بالا و پایین پریده بودیم. دیروز اما عادل برگشت، نه در صداوسیمای ایران که در یک رسانه فارسی‌زبان خارجی. نه رسانه معاند که در صفحه رسمی اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا.چقدر ایده جذابی بود تا مردم ایران در یک روز زیبا و برای فینال لیگ قهرمانان آسیا دوباره صدای عادل شان را بشنوند. چقدر محبوبیتش به رخ کشیده شد، همین که صفحه رسمی AFC بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده به فالوورهایش اضافه شد، همه چیز را درباره عادل نشان می‌دهد.این دو، سه روز برای همه هیجان‌انگیز بود؛ برای خود عادل، برای طرفدارانش و برای فوتبال. فردوسی‌پور به قطر سفر کرد، همه چیز مهیا شد و عصر شنبه صدایش میهمان تلفن‌های همراه عاشقانش شد.
شروع گزارش دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای کره‌جنوبی از عادل همان بود که انتظارش را داشتیم، او این‌بار انرژی‌اش رفته بود، بغض داشت و با صدایی گرفته گفت: «سلام به مردم بامعرفت ایران که باید از آنها تشکر کنم. دلم برای این مردم تنگ شده بود.» عادل می‌خواست به جریان بازی بپردازد، اما حس‌وحالش عجیب بود، بعد از چند ثانیه اما خودش را جمع کرد و با صدایی لرزان گفت که باید به جریان بازی بپردازد.

بازی که جلوتر رفت، بعد از مدت‌ها یک انتقاد از زبانش شنیدیم، چقدر دلتنگ نقدهای درستش بودیم، در خلال گزارش از مدیران پرسپولیس گلایه کرد: «اگر زودتر اقدام می‌کردند، می‌توانستند مانع غیبت آل‌کثیر شوند. مسی و خیلی‌های دیگر همین مدل شادی گل را انجام دادند و محروم نشدند.»از آرزوهای زیبایش با آن لحن جذاب هم شنیدیم. دقیقه 17 وقتی کنعانی‌زادگان دست به سر خود کشید، فردوسی‌پور به قول او برای تراشیدن موهایش در صورت قهرمانی اشاره کرد و گفت: «کنعانی‌زادگان دست به سر خود می‌کشد. عادل فردوسی‌پور می گوید کاش او آخرین لمس مویش را داشته باشد. بعد از بازی موهایش را بتراشد یا برایش بتراشند.»طعنه به داور هم وجود داشت. این جمله را بخوانید: «حرکت خوشگل از بشار، برخورد، داور می‌تونه کارت بده، خطا هم نگرفته!» یا در صحنه‌ای که داور با استفاده از ویدیو چک به ضرر پرسپولیس پنالتی اول را گرفت، این‌طور هیجانش را به رخ کشید: «در واکنش به موقعیت خطرناک در محوطه پرسپولیس و مشکوک به پنالتی، زودتر سوت رو بزنه راحت شیم یک ربع دیگر بیاییم. وای، دارن حرف می‌زنن VAR چک کنه… رفت که ببینه، رفت که ببینه…اوه اوه اوه، پنالتی گرفت، یک دقیقه نگه می‌داشتند. یک دقیقه می‌ذاشت خوشحالی کنیم. رفت دید و پنالتی رو اعلام کرد.»بعد از گرفتن دومین پنالتی بازهم با بهره‌گیری از سیستم ویدیو چک این جمله تاریخی از زبان فردوسی‌پور بیرون آمد: «چی می‌خواد از جون ما این VAR؟ اگه قبلی رو یک ذره امید داشتیم نگیره، این یکی رو می‌گیره.»

شنیدن روایت اولین گل پرسپولیس در فینال مسابقات جام باشگاه‌های آسیا با صدای عادل هم جالب بود. او در ادامه جملات جذابش گفت: «گل برای پرسپولیس، چه کسی، چه کسی گل می‌زنه. باورتون می‌شه؟ یک بر صفر، چه زمانی هم گل زدیم. همه غافلگیر شدند. خود عبدی توپ‌رو ربود و اینجا ضربه رو زد. توپش در گوشه دروازه قرار می‌گیره. شاید یک سال پیش کسی عبدی رو نمی‌شناخت، ولی ببینید حالا در فینال آسیا چطور همه رو غرق در شادی کرد! اگه بشه این گل، بشه کارمای محروم‌کردن عیسی آل‌کثیر!»و پایان گزارش ناب عادل فردوسی‌پور بعد از سوت پایان مسابقه با این جملات استثنایی: «حسرت پرسپولیس ادامه دارد… باخت تلخ برای نماینده ایران… باخت تلخی بود، دل‌مان شکست! دم یحیی و بازیکنان گرم، با وجود این همه سختی تا فینال آمدند و تمام تلاش خود را کردند، ولی نشد که پرسپولیس قهرمان آسیا شود.»آخرین جمله فردوسی‌پور هم خیلی‌ها را یاد ترانه معروف آن‌طرف آبی انداخت: «قرار بود کنار زمین بروم و با یحیی و بقیه مصاحبه کنم، ولی حالی واسه آدم می‌مونه؟»

فینال لیگ قهرمانان آسیا هرچه بود با شکست نماینده ایران به پایان رسید؛ اما یک برنده بزرگ برای ما طرفداران فوتبال داشت. برنده‌ای به نام عادل فردوسی‌پور. گزارشگر محبوبی که بعد از مدت‌ها صدایش بر یک مسابقه حساس فوتبال نشست و باعث شد خیلی از فوتبال‌دوستان به جای تماشای فینال آسیا از تلویزیون روی به یک پیج اینستاگرامی بیاورند تا صدای آشنا و محبوب خود را شنونده باشند. شاید این اتفاق آغازی برای بازگشت فردوسی‌پور باشد. کسی که اینقدر نزد مردم محبوبیت دارد و بازگشتش به عرصه اجرا و گزارشگری صداوسیما می‌تواند یک خواسته عمومی از تلویزیون و مقاماتش باشد.
مرجع : شهروند آنلاین
برچسب ها: عادل فردوسی پور
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها