به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۴۷۳۹۲

دردسر رسیدن به پاستور برای اصولگرایان

دردسر رسیدن به پاستور برای اصولگرایان
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: مسیر انتخابات 1400 بیش از همه برای اصولگرایان هموار است اما همین همواری مسیر و رقابت بی‌رقیب برای‌شان دردسر شده و آنها را دچار اختلافاتی جدی و اساسی با یکدیگر کرده است.اصولگرایان با وجود آنکه در ماه‌های اخیر تلاشی بسیار کردند به وحدت برسند اما نوای سازهای مخالف نمی‌گذارد میان آنها هم‌نوایی شنیده شود. با این حال آنها با محوریت یکی، دو نهاد بالادستی هنوز به تلاش خود ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند مانند دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس و ... دست‌کم برای ویترین کار هم که شده سازوکار انتخاباتی و اجماع‌سازی داشته باشند و آشفتگی و رقابت درونی تنها تصویری نباشد که از آنان منتشر می‌شود.
دیروز هم دبیر کل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار اعلام کرده جلساتی که در مدت اخیر با محوریت جامعتین برای رسیدن به وحدت برگزار شده و خروجی ملموسی نیز داشته که ازجمله هیات 17 نفره اجرایی تشکیل و منشور انتنخاباتی اصولگرایان نیز تدوین شده است.
احمد کریمی‌اصفهانی در این باره گفته: «برای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز هیاتی مشخص شد تا کارهای این حوزه را دنبال کند. در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز کار کلید خورده است، امور بنابر برنامه پیش می‌رود. امیدواریم درنهایت به وحدت حداکثری برسیم. بیش از ۴۰ حزب و گروه دور هم آمده‌اند، تاکنون ۱۲ جلسه درباره انجام هماهنگی‌ها برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد، جامعه روحانیت تلاش می‌کند دایره این گروه‌ها وسیع‌تر شود، همه باهم وحدت کنند و از تکروی بپرهیزند.»
این چهره سیاسی نزدیک به اصولگرایان سنتی همچنین گفته است: «آیت‌الله موحدی کرمانی در جلسه فرمود که ما باید به وحدت برسیم و این جلسه را برای اتمام‌حجت گذاشتیم. درباره رایزنی با مصادیق کاندیداتوری هنوز به آن مرحله نرسیدیم. پیش‌بینی می‌شود تا حدود یک ماه آینده به مساله مصداق‌ها و ویژگی‌های آنها می‌رسیم. منشور بایدها و نابایدهای انتخاباتی نیز تهیه شد.»
جلسات هماهنگی بین اصولگرایان مدتی است که با محوریت جامعتین برگزار می‌شود. چندی پیش حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده بود که برای شکل‌گیری وحدت میان اصولگرایان جلسات منظمی با حضور همه احزاب و چهره‌های موثر این جریان سیاسی برگزار شده و می‌شود. هرچند در ادامه معلوم شد که هنوز سازوکار چگونگی ورود اصولگرایان به انتخابات میان احزاب و چهره‌های شاخص منتسب به این جریان سیاسی تدوین نشده و این فقره همچنان بلاتکلیف است. ابراهیمیان دیروز هم با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرده و گفته که «جامعه روحانیت مبارز هنوز درباره چگونگی ورود به انتخابات 1400 تصمیمی نگرفته است.» این عضو جامعه روحانیت گفته است: «شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات 1400 و اینکه جامعه روحانیت مبارز چگونه وارد انتخابات خواهد شد، بحث و بررسی را آغاز خواهد کرد. ما امیدوار هستیم که تمام گروه‌های انقلابی متحد و منسجم بوده و به‌صورت یکپارچه عمل کنند.»
به نظر می‌رسد که همین شورای 17 نفره که کریمی اصفهانی از آن خبر داده، هم اتفاقی نیست که با استقبال یا حداقل اطلاع همه جریان اصولگرایی به جریان افتاده باشد. چنان که ابوالقاسم رئوفیان، چهره سیاسی نزدیک به اصولگرایان میانه‌رو و دبیر کل حزب ایران‌زمین در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «باتوجه به اینکه چند نوبت اخیر در این جلسات، حضور نیافته‌ام از تشکیل این هیات 17 نفره و همچنین بحث تدوین منشور اطلاعی ندارم.» رئوفیان در ادامه توضیح می‌دهد: «برای رسیدن به وحدت باید سازوکاری وجود داشته باشد و براساس آن مکانیزیم و سازوکار به وحدت برسیم. اساسا جامعه روحانیت از احزاب دعوت کرد برای اینکه بتواند با مشورت و رایزنی به نقطه‌نظر مشترک برسند؛ این نیت اصلی بوده ولی اینکه نتیجه چه شده از آن بی‌اطلاعم.»
با این وجود اما این کنشگر سیاسی اصولگرا درباره اینکه همفکرانش چه میزان ممکن است بتوانند با کاندیدایی واحد به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در واپسین جمعه بهار 1400 وارد شوند، گفته است: «درنهایت به نظرم چند کاندیدا معرفی می‌شود. به دلایلی نمی‌توانند روی شاخصی‌هایی معین توافق کنند. درنتیجه طیف‌هایی از جریان اصولگرایی، آقای الف را مناسب‌تر می‌بینند و طیف‌هایی دیگر هم آقای ب یا فردی دیگر را مناسب می‌بینند؛ در نتیجه قطعا یک گزینه واحد برای انتخابات نخواهیم داشت.»
این تفاوت دیدگاه طیف‌های گوناگون اصولگرا البته تا زمان پیش از ورود به بحث «جبهه پایداری» است و معادله چندمجهولی کاندیدای نهایی اصولگرایان در انتخابات 1400 وقتی به‌ واقع پیچیده و به آن ‌میزان که واقعیت دارد، غامض می‌شود که کمیت موثر پایداری‌ها هم به این معادله اضافه شود. رئوفیان درباره اینکه آیا می‌توان متصور بود که پایداری‌ها بدون کاندیدای اختصاصی و مستقل از دیگر کاندیداهای اصولگرا وارد میدان شوند، گفته است: «در گذشته هم به همین شکل بوده و این رفتار آنان اتفاق جدیدی نیست؛ ما به این رفتار آنان عادت کرده‌ایم.»

 
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها