به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۴۷۵۵۸
یک نماینده:

امکان واردات واکسن فایزر را نداریم

امکان واردات واکسن فایزر را نداریم
گروه جامعه: حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نکات جدیدی را درباره خرید واکسن و تولید آن در داخل مطرح کرد که در ادامه از نظر می‌گذرد.وزارت بهداشت و درمان در این زمینه تلاش می‌کند و اقداماتی هم انجام شده است که توضیح آنها از طریق مصاحبه‌هایی که انجام شده، به گوش مردم رسیده است. در این میان، البته باید توجه کنیم که باید همزمان شرکت‌های داخلی را هم تقویت کنیم تا واکسن را در داخل کشور تولید کنند، چون قطعا نمی‌توان در بلندمدت به کشورهای خارجی اعتماد کرد.به‌طور مثال با اینکه ما برای واکسن آنفلوآنزا پول لازم را پرداخت کردیم، متاسفانه آن را به ما ندادند و مشکل درست کردند که دلیل آن تحریم‌ها بود، بنابراین نمی‌توان خیلی امیدوار بود که کشورهای خارجی به ما واکسنی بدهند. به این دلیل باید بیشتر توان و تلاش خود را بر این متمرکز کنیم که شرکت‌های تولید داخل اعم از بنیاد برکت که از آخر هفته فاز انسانی اول خود را شروع می‌کند و شرکت‌هایی مثل رازی کارهایی را انجام دهند تا به آزمایش بالینی برسد. بنابراین ما تمام تلاش را در داخل انجام می‌دهیم، چراکه مشخص نیست پول را هم بدهیم، به ما واکسن بدهند کمااینکه برای آنفلوآنزا هم پول دادیم ولی درنهایت اجازه ندادند واکسن وارد کشور شود.ونزوئلا تحریم دارو نیست. برخلاف دروغ‌هایی که بیان می‌کنند، ما از نظر دارو و غذا تحریم هستیم و به این دلیل است که اجازه صادرات به ایران را نمی‌دهند.
با توجه به اینکه واکسن فایزر به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است، اما واکسن داخلی باید ابتدا به تایید قطعی برسد و سپس به شکل فراگیر استفاده شود.

اتفاقا واکسن خارجی بیشتر شک و شبهه دارد. اول از همه باید به مسائل علمی آنها بپردازیم و مطمئن شویم که برای مردم ما ایمن هستند و خطری ندارند. نکته دوم اینکه صرف‌نظر از مسائل علمی، مشکل مهمی درمورد واکسن فایزر وجود دارد. واکسن فایزر را نمی‌توانیم به‌سادگی وارد کنیم، چراکه ابزار و امکانات قابل‌توجهی نیاز دارد. ببینید ما باید در شرایط دمایی منهای 70 درجه این واکسن را نگهداری کنیم؛ خب سوال اینجاست که به کدام شهر و روستا می‌توان این واکسن را برد، درحالی‌که شرایط دمایی منهای 70 درجه سرما حفظ شود؟این درحالی است که واکسن‌های تولید شرکت‌ها و کشورهای دیگر را می‌توانند با شرایط نگهداری دمایی منهای 20 درجه وارد کنند.سومین مساله اینکه ما کشوری هستیم که دشمنان قسم‌خورده‌ای داریم و به این راحتی نمی‌توان این کار را کرد. از سوی دیگر مساله بیوتروریسم مطرح است و مسئولانی که این کار را می‌کنند باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.نهایتا برای جمع‌بندی باید بگویم که اولا به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم پول آن را منتقل کنیم و ثانیا اگر پول را هم منتقل کنیم امکان اینکه واکسن را به ما تحویل دهند، بسیار کم است و نکته سوم هم اینکه امکانات و شرایط نگهداری واکسن فایزر را نداریم و نمی‌توانیم آن را منتقل کنیم.واکسن مدرنا که شرایط نگهداری در منفی 70 درجه را ندارد.برای واردات آن تلاش‌هایی شده است. تلاش شده که اینها نیز وارد شود، هم‌اکنون وزارتخانه پیگیری می‌کند.موضوع FATF در این امر چقدر موثر است؟ آقای ربیعی این مساله را بیان کرد که چون به FATF نپیوسته‌ایم نمی‌توانیم واکسن وارد کنیم.آقای ربیعی حرف غیرمنطقی کم نمی‌گوید. دولت می‌خواهد به هر قیمتی لوایح استعماری به ملت و مجلس تحمیل شوند، چراکه آخر دولت است و می‌خواهند برای خود قبایی بدوزند. این درحالی است که مشکل اصلی همچنان‌که درمورد آنفلوآنزا گفته شده، مساله تحریم است.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها