به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۲۴۷۹۶۴

همصدایی ایران با کشورهای جهان چهارمی

همصدایی ایران با کشورهای جهان چهارمی
گروه سیاسی:  پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF سوالی است که همچنان به عنوان معادله‌ای چند مجهولی بی‌پاسخ مانده است و هر از چند گاهی به بهانه‌ای در فضای سیاسی کشور پررنگ می‌شود. اصرار موافقان و انکار مخالفان برای پیوستن به این لایحه بین‌المللی در حالی است که گره‌های اقتصادی روز به روز کورتر شده و تجارت، صنعت و البته معیشت مردم تنگناهای بسیاری را پیش روی خود می‌بینند.
 یک کارشناس بین‌الملل، در این‌باره اظهار داشت: پیوستن یا نپیوستن به FATF در حالی درگیر جدل‌های سیاسی است که هم ایران و هم هر کشوری که می‌خواهد در جهان امروز مناسبات طبیعی داشته باشد، باید به این لایحه بین‌المللی بپیوندند. به همین دلیل قویا می‌توان گفت، بهره‌برداری سیاسی از این موضوع اتفاقی تامل‌برانگیز و البته هزینه‌ساز برای کشور ما به‌شمار می‌رود. چون قبول یا رد FATF در زندگی تک‌تک مردم اثر می‌گذارد. همچنین باید اشاره کرد، نوع واکنش نظام به این موضوع ساحت اقتصادی و کل مناسبات اجرایی کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
 مهدی مطهرنیا گفت: آنچه این روزها درباره رد باب بازنگری و یا تمدید مهلت نظردهی مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه مذکور عنوان می‌شود، تنها از زبان رئیس‌جمهوری مطرح شده است. آن هم در حالی که اعضای مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام به طیف‌های مختلف سیاسی تعلق دارند و به همین دلیل، طبیعی است که گروهی خواهان پیوستن به FATF باشند و دسته‌ای دیگر این موضوع را به‌نوعی خیانت به کشور قلمداد کنند.او تصریح کرد: بحث درباره FATF منتقدان را در مسیری دشوار قرار می‌دهد. چون اگر در بازنگری مجدد اصل مساله را پذیرا باشند،‌باید در رای‌های پیشین خود تجدیدنظر کنند. در چنین حالتی باید پاسخگوی هزینه‌هایی باشند که به‌واسطه اصرار به رای منفی تا امروز به تک‌تک ایرانی‌ها تحمیل کرده‌اند و در هر صورت چنین حالتی آنها را برابر افکار عمومی قرار خواهد داد.
مطهرنیا تاکید کرد: از سوی دیگر اکنون که در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی هستیم و به احتمال زیاد دولت بعدی در سال ۱۴۰۰ با وجهه‌ای اصولگرا روی کار خواهد آمد، قبول یا رد این مساله تاثیر زیادی بر عملکرد دولت‌‌ آتی خواهد داشت. مجمع تشخیص در صورت رد این لایحه باید پاسخی قانع‌کننده به افکار عمومی بدهد و درباره هزینه‌تراشی به خاطر تاخیر پیشین برای کشور جوابی قانع‌کننده داشته باشد. لذا آنان که در سال‌های گذشته مصرانه با FATF مخالفت کرده‌اند، در یک معرض آزمایشی قرار می‌گیرند که از هر دو سو می‌تواند برای آنها نتایجی متفاوت داشته باشد.
وی  توضیح داد: مخالفت سرسختانه با پیوستن ایران به FATF در حالی همچنان ادامه دارد که تنها کشورهایی که زیر بار آن نرفته‌اند، کشورهایی چون کره‌شمالی، اریتره، سودان شمالی و صحرای غربی هستند که اساسا در ساختار نظام بین‌الملل کشورهای جهان چهارمی شناخته می‌شوند. این کشورها در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی حتی قدم‌های اولیه را هم بر نداشته‌اند و ‌اصلا و ابدا نمی‌توانند الگویی مناسب برای ایران و هیچ کشور دیگری باشند.مهدی مطهرنیا در پایان گفت: نپیوستن به FATF همصدایی با کره‌شمالی، اریتره،سودان شمالی و... است و مجمع‌ تشخیص مصلحت با عدم پذیرش FATF، کشور را به استقبال هزینه‌های گزافی سوق خواهد داد.
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها