به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۲۴۷۹۹۱
نخست وزیر عراق : زیر بار ماجراجویی‌ها نمی‌رویم

مقتدی صدر:ایران، عراق را از درگیری‌های خود دور نگه دارد

مقتدی صدر:ایران، عراق را از درگیری‌های خود دور نگه دارد
گروه بین الملل: بالاگرفتن تنش سیاسی میان ایران و ایالات متحده آمریکا پس از حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد با واکنش مقتدی صدر همراه بوده است.
یكی از رهبران سیاسی شیعه در عراق، در بیانیه‌ای که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت: "عراق عزیز قربانی درگیری‌های آمریکایی-ایرانی شده و به گونه‌ای آسیب دیده که نمی توان درمورد آن سکوت کرد."
او افزود "گویی که عراق به میدان درگیری های نظامی، امنیتی، سیاسی و ویروسی شده است و دلیل آن ضعف دولت و شکاف بین ملت است."
مقتدی صدر در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: «از جمهوری اسلامی ایران -همسایه عزیز- تقاضا دارم که عراق را از درگیری های خود دور نگه دارد. اگر جایگاه و استقلال عراق و دولت آن را حفظ کند ما نیاز به هنگام سختی پشت ایران را خالی نخواهیم کرد.»او در بخش دیگری از بیانیه خود که آن را ''آخرین درخواست'' نامیده است، با هشدار به آمریکا تاکید کرد: "و به اشغالگران هشدار می‌دهم که عراق را به درگیری نکشانند. عراق و عراقی ها یک‌طرف این درگیری نیستند و ما در مرحله ساخت عراق عزیز هستیم."
رهبر جریان صدر عراق در پایان تاکید کرد: "کشور عراق، عراق علی و عراق حسین است و از هیچ طرفی پیروی نخواهد کرد. عراق مهد حقیقی تشیع و سرچشمه اولین مقاومت در برابر اشغالگران است و جز در برابر خداوند تسلیم هیچ کس نخواهد شد."
دونالد ترامپ، بامداد پنجشنبه در صفحه توییتر خود، با اشتراک گذاشتن تصویری از چند گلوله خمپاره نامشخص، ایران را به انجام حمله راکتی  یکشنبه پیش به سفارتخانه آمریکا در بغداد متهم کرد.
او در این توئیت نوشت: «سفارتخانه ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکردند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. اکنون ما زمزمه‌هایی از حملات بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم».رئیس‌جمهور آمریکا سپس تهدید کرد: «توصیه ایمنی دوستانه به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول آن می‌دانم. بازنگری کنید».
حمله راکتی به سفارت آمریکا در داخل عراق نیز تنش هایی ایجاد کرده است.
منابع خبری مدعی آماده باش نیروهای عصائب اهل الحق در پی بازداشت یکی از نیروهای‌ این گروه توسط دولت عراق شدند. در پی این اتفاقات جمعه شب بغداد وضعیت ملتهبی داشت.
 نیروهای عصائب اهل الحق مصطفی الکاظمی را تهدید کرده و اعلام کردند که منتظر اشاره قیس الخزعلی، رهبر خود هستند.
همچنین چند روز پس از حمله موشکی به سفارت آمریکا در عراق، نخست‌وزیر این کشور هشدار داد که "اجازه ماجراجویی نمی‌دهد و در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع" است. عراق پیش‌تر حمله به سفارت آمریکا را محکوم کرده بود.
مصطفی کاظمی،  با انتشار پیامی در شبکه توییتر هشدار داد که "اجازه ماجراجویی تازه‌ای" در کشورش را نمی‌دهد. او تصریح کرد که "در صورت لزوم آماده یک رویارویی قاطع" است.
او در این توییت همچنین تاکید کرد که دولت عراق مسئول حفظ امنیت کشور است و تلاش می‌کند تا اعتماد به سرویس‌های امنیتی و ارتش را به مردم بازگرداند.
روز یکشنبه ۳۰ آذر سفارت آمریکا در بغداد هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. به هیچ یک از آمریکایی‌ها آسیبی وارد نیامد ولی محوطه سفارت خسارتی جزئی دید.
عراق با محکوم کردن این حمله بدون ذکر جزئیات اعلام کرد، یک "گروه غیر قانونی" مسئول آن بوده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز این حمله را به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نسبت داد. در پی این حمله شش نفر از نیروهای عصائب اهل حق بازداشت شده‌اند و تعدادی از اعضای این گروه در اعتراض به دستگیری آنها مقابل سازمان اطلاعات عراق تجمع کردند.
به دنبال این تجمع، نیروهای نظامی و امنیتی عراق در نزدیکی سازمان اطلاعات مستقر شدند.
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها