به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۴۸۱۵۵

یک کارگردان تئاتر: منتظر روزهای بهتر می‌مانیم

یک کارگردان تئاتر: منتظر روزهای بهتر می‌مانیم
گروه فرهنگی: صحرا رمضانیان که در انتظار اجرای نمایش «وازریک مرده است» به سر می‌برد، معتقد است تئاتر امروز به فرم‌های تازه‌ای نیاز دارد. این کارگردان که تصمیم دارد نمایش تازه خود را  بعد از به تعادل رسیدن شرایط پاندمی روی صحنه ببرد، درباره سرانجام این اثر نمایشی توضیح داد: قرار بود این نمایش پس از بازبینی در فروردین 1399 در مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه برود که به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌ها، اجرا متوقف شد و از همان ابتدا با تعامل گروهی به این نتیجه رسیدیم که دست نگه داریم و اجرا را به زمانی مناسب‌تر موکول کنیم. با هماهنگی و همراهی همکاران عزیزمان در تئاتر شهر، قرار شد نمایش را مهر ماه به روی صحنه ببریم که در گفتگو با گروه باز هم منصرف شدیم.وی ادامه داد: درست است که بخشی از این تصمیم، به ناچار، به میزان حضور مخاطب در سالن مربوط بود، اما مهم‌ترین دغدغه‌ی ما، ضرورت تئاتر (به شکل سابق‌اش) در شرایط فعلی و مسئولیت اجتماعی‌ای بود که حس می‌کردیم. تعطیلی سالن‌های تئاتر در این یک سال همه‌ی گروه‌ها را مستاصل و گیج کرده اما نباید نگران نابودی تئاتر بود. تئاتر همیشه خودش را و انسان را در هر وضعیتی بازیابی و احیا کرده. شاید باید نگاه‌مان را به آن تغییر دهیم.

کارگردان نمایش «علائم حیاتی در کره‌ی مریخ» درباره رویکرد جدید به تئاتر در این شرایط عنوان کرد: امروز تئاتر نیاز به فرم‌های جدید دارد، به بدن‌های جدید. اجرا از بین نرفته بلکه صحنه عوض شده است. شاید تئاتر باید از سالن‌ها بیرون بیاید. شاید باید در فرم‌های دیجیتال و آن‌لاین، تامل بیشتری کرد. البته که عاری از حضور است و نفس گروه اجرایی را به تماشاگر گره نمی‌زند اما شرایط چنان خودش را تحمیل کرده که چاره‌ی دیگری جز گذر از جهان دیروز و پا گذاشتن به جهان نو، باقی نمانده. انگار تئاتر، همچون این ویروس دارد همه را مجبور می‌کند به بازنگری. آیا امروز باید بدن‌ها که در هر لحظه از زندگی روزمره به چالش کشیده می‌شوند، به همان شکل سابق روی صحنه بیایند؟
رمضانیان در پایان گفت: برخورد یادمان ساز، نوستالژیک و موزه‌ای با تئاتر مهم‌ترین عامل نابودی آن است. چیزی که نفس تئاتر همیشه از آن گریزان بوده است. ما به انتظار اجرای این نمایش در روزهایی بهتر خواهیم ماند.نمایش «وازریک مرده است» قرار است پس از بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با حضور بازیگرانی همچون ایمان اصفهانی، بهادر اورعی، نازنین تفضلی و کیمیا نهرین اجرا شود.صحرا رمضانیان پیش تر نمایشنامه‌های «شب آقای بوگارت»، «کلاغ»، «مرگ کسب و کار من است»، «استخوان‌ها صدا کُند تاخ تاخ»، «ملکه‌ی موریانه‌ها» را به رشته‌ی تحریر درآورده است و همچنین نمایش‌های «خواب دیدم بیدار شدم»، «آوازهای عقیم زیر آفتاب»، «خرمگس»، «علائم حیاتی در کره ی مریخ»، «دن کیشوت» را به عنوان نویسنده و کارگردان در کارنامه‌ی کاری خود دارد.
برچسب ها: تئاتر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها