به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۲۴۸۲۱۹

پایان بحران مناسبات کشورهای عربی با قطر

پایان بحران مناسبات کشورهای عربی با قطر
گروه بین الملل: مقام‌های دیپلماتیک عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس در نشستی زمینه را برای گفت‌وگوهای آشتی با قطر فراهم کردند.
دو طرف می‌گویند که قصد دارند از راه گفت‌وگوهای دیپلماتیک مستقیم به اختلافات میان خود پایان دهند. کشورهای متحد عربستان سعودی در حاشیه خلیج فارس در نشستی مجازی شرکت کردند تا زمینه رفع بحران در روابط با قطر را فراهم سازند. وزیران امور خارجه کشورهای عربستان، امارات، بحرین، عمان و کویت در نشستی مجازی که مرکز آن در منامه، پایتخت بحرین، بود، شرکت کردند. از سوی قطر وزیر دولتی در امور خارجه در این نشست شرکت کرد.
شرکت شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر قطری در این نشست، نشانگر عزم دولت‌های منطقه برای حل اختلافات دیپلماتیک بود. سران کشورهای خلیج فارس عازم هستند که اختلافات چندساله خود را به زودی در نشستی که ۵ ژانویه برگزار می‌شود، حل کنند.کشورهای امارات، بحرین و مصر، به تأسی از عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. آنها قطر را به ادامه روابط "بیش از حد دوستانه با جمهوری اسلامی" و همچنین پشتیبانی از گروه‌های "تروریستی" مانند اخوان‌المسلمین متهم کردند. قطر هر  دو اتهام را رد کرده است.آنها لیستی با ۱۳ خواسته، از جمله متوقف شدن کانال خبری الجزیره، را به قطر ارائه دادند و خواستار اجرای آنها شدند. قطر از تن دادن به خواسته‌ها سر باز زد.قطر در برابر انتقاد کرد که کشورهای همسایه مایل به نقض حاکمیت ملی آن هستند و تأکید کرد که روابط باید بر پایه احترام متقابل استوار باشد.بنا به بیانیه‌ای که وزیر خارجه کویت منتشر کرد، شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، "پیشنهادهایی برای تحکیم و تقویت روابط میان کشورهای عضو شورای همکاری در زمینه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و اجتماعی" ارائه دادند.
در هفته‌های اخیر کشورهای خلیج فارس لحن خصمانه پیشین خود در نزاع با قطر را نرم کرده‌اند. کشورهایی که تا مرحله محاصره اقتصادی قطر پیش رفته بودند، اکنون قصد دارند در ۵ ژانویه با این کشور به گفت‌وگو بنشینند.

 
برچسب ها: قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها