به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۲۴۸۲۴۰

خودروی خودران اپل در سال ۲۰۲۴ می‌آید

خودروی خودران اپل در سال ۲۰۲۴ می‌آید
گروه فناوری: برای حدود یک سال موضوع خودروی اپل بحث رسانه‌ها بود، اما بعد از آنکه گفته شد شرکت از فکر ساخت چنین خودرویی صرف نظر کرده، این گمانه‌زنی‌ها نیز از رسانه‌ها رخت بست. حالا، ولی دوباره به نظر می‌رسد که تصمیم اپل در تولید و عرضه اولین خودروی الکتریکی خود در آینده نزدیک جدی است. رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که این خودرو در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود.برخی منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شرکت اپل با استفاده از فناوری اتومبیل‌های خودران و هدف قرار دادن سال ۲۰۲۴ قصد دارد که یک خودروی سواری تولید کند که می‌تواند شامل فناوری باتری خود این شرکت نیز باشد. رویترز در گزارش خود آورده است که به‌نظر می‌رسد اپل بار دیگر به‌طور جدی به‌دنبال ساخت خودروست. گزارش خبرگزاری رویترز در مورد چگونگی ساخت این وسیله‌نقلیه تا حدودی مبهم است و مشخص نیست که قرار است چه مقدار فناوری جدید وارد نخستین وسیله نقلیه سواری اپل شود، اما این نشان می‌دهد که اپل پس از تعطیل کردن برنامه‌های مربوط به ساخت خودرو، بار دیگر در حال بررسی تولید آن است.تلاش‌ها برای ساخت خودرو توسط سازنده آیفون که به «پروژه تیتان» معروف شده است، از سال ۲۰۱۴ با طراحی وسیله‌نقلیه آغاز شد، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسید، خوب پیش نرفت. در برهه‌ای از زمان، اپل تلاش برای تمرکز روی نرم‌افزار را پس گرفت و اهداف خود را دوباره مورد ارزیابی قرار داد. «داگ فیلد»، پیشکسوت اپل که در تسلا هم سابقه کار داشت، در سال ۲۰۱۸ برای نظارت بر پروژه بازگشت ۱۹۰ نفر را در سال ۲۰۱۹ از تیم اخراج کرد! از آن زمان، اپل به اندازه کافی پیشرفت کرده است که اکنون قصد دارد وسیله نقلیه‌ای برای مصرف‌کنندگان بسازد. نکته مهمی که باعث جلب توجه شده است تلاش اپل برای تحول در باتری خودرو‌های الکتریکی است. باتری در خودرو‌های الکتریکی قلب تپنده به‌حساب می‌آید که قدرت، سرعت و میزان مسافت قابل پیمایش را تعیین می‌کند.

سقوط ارزش تسلا، رشد ارزش اپل
ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه ۵/ ۶ درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با ۲۴/ ۱ درصد افزایش بسته شد. به گفته منابع آگاه، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگر‌های لیدار که به خودرو‌های خودران کمک می‌کنند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکت‌های دیگر کمک بگیرد. این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگر‌های لیدار متعدد استفاده کند. برخی از حسگر‌ها می‌توانند از واحد‌های لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدل‌های آی‌فون ۱۲ و آی‌پد پرو اپل که امسال عرضه شدند، به حسگر‌های لیدار مجهز هستند که از آن‌ها در زمینه فوکوس دوربین گوشی استفاده می‌شود.رویترز پیشتر گزارش کرده بود که اپل مذاکراتی با تولیدکنندگان حسگر لیدار داشته است، اما تولید حسگر خود را هم مدنظر دارد.
اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره تولید یک خودرو وارد مذاکره شده بود، اما پس از اینکه برنامه‌های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید. بر اساس گزارش رویترز، اما تولیدکنندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواهان حجم بالای تولید هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می‌شود که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو برخی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه تولید خودرو توسط اپل با احتیاط واکنش نشان دادند. هرچند به نظر می‌رسد اپل سال ۲۰۲۴ را برای عرضه خودروی خود در نظر گرفته، اما برخی رسانه‌های تایوانی معتقدند که سال ۲۰۲۱ این رونمایی انجام خواهد شد، موضوعی که احتمالا باعث چالش‌های فراوانی برای اپل خواهد شد.

عرضه خودرو یا پلت‌فرم خودران
رویترز همچنین این احتمال را دور از ذهن ندانست که مدیران اپل بخواهند از پروژه ساخت یک خودرو منصرف شوند و تنها فناوری خودران خود را به شرکت‌های خودروساز بفروشند. گفته می‌شود که فناوری باتری خودروی اپل مبتنی بر طراحی مونوسل (Monocell) خواهد بود که قادر است ظرفیت بیشتری را برای باتری‌ها به ارمغان آورد. به گفته رویترز، این فناوری باعث می‌شود خودرو‌ها بتوانند میزان مسافت بیشتری را با هزینه کمتری بپیمایند.طراحی باتری این خودرو کاملا منحصر به فرد بوده و گفته می‌شود ظرفیت شارژ آن بسیار بالا خواهد بود. همچنین برای تولید این باتری نیز از مواد تازه و خاصی مانند فسفات استفاده شده است. این باتری لیتیومی فسفات موسوم به ال اف پی، به شدت گرم نمی‌شود و در تولید آن از فلز کمیاب و گران قیمت کبالت نیز استفاده نشده است. اگرچه اپل هنوز هیچ واکنشی نشان نداده، اما اگر این شرکت بخواهد خودروی خودران را تولید کند، با موانعی بر سر راه خود مواجه خواهد بود.تاکنون هیچ خودرویی که به معنی واقعی کلمه، خودران باشد عرضه نشده و خودرو‌هایی همانند محصولات تسلا تا حدی می‌توانند به خودی خود و بدون نیاز به کمک سرنشین حرکت کنند. اوایل ماه جاری میلادی، اپل مدیریت پروژه تولید خودروی خود را به جان جیاناندرا سپرد. او کسی است که مدیریت تیم هوش مصنوعی این شرکت را نیز برعهده دارد. جیاناندرا در سال ۲۰۱۸ برای کار روی قابلیت‌های سیری به استخدام اپل درآمد. او پیشتر در شرکت گوگل مشغول به کار بود.

خودرو موبایل نیست
تولید خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صد‌ها میلیون دستگاه الکترونیکی می‌سازد که قطعاتش در سراسر جهان تولید می‌شوند، اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می‌شود. برای ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا ۱۷ سال طول کشید تا سرانجام به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند.یک منبع آگاه که برای پروژه تایتان کار کرده است، در این باره گفت: اگر در دنیا یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود، اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست. معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد کرد، اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک تولیدکننده برای تولید خودرو متکی باشد و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای تولید یک خودرو با برند اپل، تلاش‌های خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستم‌های هدایت اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودرو‌های تولید خودروسازان به‌کار گرفته می‌شود.

خیز برای تولید انبوه
۲ منبع موثق که خواسته‌اند، نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند که هدف این شرکت از ساخت یک وسیله نقلیه شخصی برای بازار انبوه در تضاد با رقبایی مانند ویموی گوگل است که روبوتاکسی‌هایی ساخته است تا مسافران را با یک سرویس بدون راننده در نقاط مختلف شهر جابه‌جا کند. به گفته شخص دیگری که طراحی باتری اپل را از نزدیک دیده است، در استراتژی این شرکت یک طراحی جدید برای این مهم وجود دارد که می‌تواند به‌طور اساسی هزینه باتری را کاهش دهد و دامنه مسافت طی شده وسیله نقلیه را افزایش دهد. گفته می‌شود این شرکت در حال بررسی و آزمایش‌های شیمیایی باتری به نام LFP یا فسفات آهن لیتیوم است که ذاتاً احتمال گرم شدن آن کمتر بوده و در نتیجه از سایر باتری‌های لیتیوم یون ایمن‌تر خواهد بود.ساخت وسیله نقلیه، اما حتی برای اپل، یک چالش زنجیره تامین را در پی دارد؛ شرکتی که سالانه به تولید صد‌ها میلیون محصول الکترونیکی با قطعات مختلفی که در سراسر جهان تولید می‌شود، مشغول بوده، اما هرگز خودرویی را تولید نکرده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که تسلای ایلان ماسک، ۱۷ سال طول کشید تا سرانجام به یک سود پایدار در تولید اتومبیل دست پیدا کند. یکی از افرادی که در پروژه تیتان مشغول به‌کار است، می‌گوید: «اگر یک شرکت در کره زمین وجود داشته باشد که منابع لازم برای انجام چنین کاری را داشته باشد، احتمالا آن اپل است. اما در عین حال، این موضوع، مسئله تولید تلفن همراه نیست.»
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها