به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۴۸۴۶۲
استان‌هایی که بیشترین ورود و خروج را در محدودیت‌های کرونا دارند

ارسال نشدن پیامک جریمه یعنی جریمه نشده‌اید؟

ارسال نشدن پیامک جریمه یعنی جریمه نشده‌اید؟
گروه جامعه: بیشتر از یک‌ ماه است محدودیت‌های تردد خودروها در محورهای بین‌شهری آغاز شده است. مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش کردند با این روش از سفر کرونا در جغرافیای کشور جلوگیری کنند و با اجرای سیاست‌های محدودکننده، از شتاب بیماری بکاهند؛ اقدامی که با خارج‌شدن همه شهرهای قرمز و تغییر وضعیت آنها به زرد، موفق ارزیابی شده است.گرچه سیاست اعمال‌شده توانست به‌خوبی مانع از شیوع روزافزون ویروس در کشور شود، اما برخی شهروندان را با دردسرهای زیادی روبه‌رو کرد. برخی شهروندان به همشهری می‌گویند با خودروی شخصی خود قبل از آغاز محدودیت‌ها به استان دیگری سفر کرده‌اند و اکنون یک‌ ماه است نمی‌توانند از وسیله نقلیه خود استفاده کنند و به شهرهایشان برگردند.«کورش سعیدی‌مهر» یکی از این شهروندان است که در این‌باره می‌گوید: وقتی محدودیت‌ها شروع شد، ما رودسر بودیم. پلاک ماشینم مربوط به تهران است و مجبور شدم از تاکسی و آژانس برای تردد داخل شهر استفاده کنم، چون پلیس جریمه می‌کرد. الان می‌خواهم برگردم، مشکلی نیست و می‌گویند پلاک تهران می‌تواند از شهر بدون جریمه رد شود.با این حال، گروه دیگری از شهروندان هستند که مشکل پیچیده‌تری دارند و اثبات مشکلشان هم کار سختی است. «رضا برازنده» مالک پراید آلبالویی‌رنگی است که سال‌هاست پلاک آن مربوط به شهرستان دیگری است. محل کار او در یکی از شهرهای اقماری تهران است و باید هر روز از تهران به این شهر در نزدیکی تهران برود و برگردد. هر رفت‌وآمد با خودرو برای او بهای سنگینی دارد؛ جریمه ۵۰۰هزار تومانی که یکی دوبار صابون آن به تنش خورده است.برازنده به همشهری می‌گوید: چون پلاکم مال شهرستان است، باید فرمانداری بروم و مجوز بگیرم. فرمانداری هم مجوزهایی که می‌دهد، برای چند روز بیشتر نیست و برای همین باید مدام در مسیر خانه تا فرمانداری و فرمانداری تا خانه در رفت‌وآمد باشم. این رویه قابل‌قبول نیست و باید برای افرادی مانند من فکر دیگری کنند. یا باید مجوزی بدهند که مدت طولانی‌تری بتوان از آن استفاده کرد یا برچسب بدهند که ‌مشکل من و افرادی مانند من برطرف شود.
نیروی انتظامی مرجع صدور مجوز ترددها نیست
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به این سؤال همشهری که نیروی انتظامی مجوزی برای افزایش ترددهای بین‌شهری در استان‌های مسافرپذیر داشته است یا نه، با رد این موضوع می‌گوید: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمانداری‌ها تنها مرجع و مرکز صدور مجوز برای افرادی هستند که به تشخیص آنها امکان تردد بین شهرها را دارند. نیروی انتظامی در امور فرمانداری‌ها دخالتی ندارد و براساس نامه‌نگاری فرمانداری‌ها و اعلام پلاک خودروها از سوی این مرجع، اجازه تردد به‌خودروها را می‌دهد.این مقام انتظامی می‌گوید: ناجا نمی‌تواند مانع صدور مجوز به افرادی که فرمانداری آنها را محق تردد بین شهرها  اعلام می‌کند، شود. مسئولیت و وظیفه هر دستگاهی در این حوزه مشخص است و نیروی انتظامی نیز حق ورود به این مسئله را نداشته و تنها براساس مصوبه ستاد ملی کرونا عمل می‌کند.

ترددهای بین‌شهری در حال افزایش است
صدور مجوز تردد از سوی فرمانداری‌ها در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد بسیاری از افراد با حضور در محل فرمانداری، موفق به کسب اجازه برای ترددهای بین‌شهری می‌شوند؛ ترددهایی که جاده‌های کشور را کم‌کم پرترافیک‌تر از یک‌ ماه گذشته کرده است.معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به همشهری می‌گوید: ترددهای بین‌شهری در جاده‌های کشور خصوصا به مراکز و استان‌های مسافرپذیر رو به افزایش است و استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان و گلستان در صدر افزایش ترددها و ورود و خروج خودروها در دوره آغاز محدودیت‌های تردد بین‌شهری بوده‌اند.مژگان جلیلیان با اشاره به اینکه بسیاری از رانندگان به‌دلیل دریافت نکردن پیامک جریمه تصور کرده‌اند جریمه‌ای بابت تردد غیرمجاز آنها در جاده‌ها ثبت نمی‌شود، می‌گوید: برخی رانندگان مجوز تردد را از دستگاه‌های مسئول دریافت کرده‌اند و ممکن است برخی از این ترددها ناشی از مجوزهایی بوده باشد که از سوی مراجع مسئول به رانندگان داده شده است.او ادامه می‌دهد: برخی ترددها در استانی مانند استان مرکزی به‌دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور افزایش داشته ‌و لزوما به‌معنای سفر افراد به این استان نبوده است، اما به‌دلیل قرارگیری دوربین‌ها در محورهای ارتباطی این استان، آمار تردد در استان مرکزی افزایش داشته است.

فعلا محدودیت ترددها به قوت خود باقی است
هر چند ترددهای بین‌شهری روند افزایشی به‌خود گرفته و آمارها حکایت از رشد ترددها در جاده‌های کشور دارد، اما مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای لغو محدودیت ترددها خصوصا در جاده‌های بین‌شهری ندارند و کسی نباید فکر کند با کاهش آمار جان‌باختگان و مبتلایان، وضعیت به حالت عادی بازگشته است.مسئولان این ستاد تأکید می‌کنند فعلا برنامه‌ای برای لغو محدودیت‌ها و بازگرداندن تردد به حالت عادی در دستور کار خود ندارند.آنطور که حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، این ستاد ممنوعیت‌های هوشمندی را در راهبرد مقابله با ویروس کرونا پیگیری می‌کند و این روند را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می‌دهد: محدودیت‌های راهبردی تردد زمانی اعمال شد که ۱۶۰شهر کشور در وضعیت قرمز بودند. با اجرای ممنوعیت‌ها که از ابتدای آذرماه شروع شد، خوشبختانه اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست که این موضوع نشان‌دهنده موثربودن این راهبرد در کاهش شیوع ویروس در کشور بوده است.به گفته او، در برنامه‌ریزی ستاد کرونا، بحثی درباره پایان‌دادن به ممنوعیت ترددها در روزهای آینده مطرح نیست: زمانی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد در کشور لغو می‌شود که وضعیت شیوع ویروس کاملا مهار شده باشد و در هیچ نقطه‌ای از کشور وضعیت نارنجی یا زرد را شاهد نباشیم و وضعیت به‌اصطلاح سفید شده باشد. تا زمانی که وضعیت سفید اعلام نشود، این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برقرار خواهد بود.
مرجع : روزنامه همشهری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها