به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۲۴۸۵۲۷

تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا

تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا
گروه علمی: این روز‌ها میلیون‌ها نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارند. آلودگی هوا می‌تواند آثار زیان‌باری در درازمدت بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.آلودگی هوا در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکلاتی مانند، خارش و التهاب مجاری تنفسی، تنگی نفس، درد‌های مربوط به تنفس عمیق، مشکلات تنفسی و نفس نفس زدن، سردرد و احساس خستگی می‌شود.
متأسفانه نوزادان، کودکان، افراد سالخورده، افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی مزمن رنج می‌برند بیشتر در معرض این بیماری ها قرار دارند.

چگونه از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟
امروزه می‌توان راه‌هایی یافت که از محیط‌های آلوده به دور بود اما نمی‌توان به طور کامل از خطرات آن در امان بود؛ هوای ناپاک، تأثیر خود را کم یا زیاد روی افراد خواهد گذاشت. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سیستم دفاعی بدن خود را تقویت و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن
داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند آسیب پذیری بدن و خطرات مربوط به آلودگی هوا را کاهش دهد. در حالت کلی در پیش گرفتن یک زندگی سالم با ورزش، کنترل استرس، کیفیت روابط انسانی، خواب کافی و داشتن تغذیه متعادل و سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. به این منظور بدن باید به میزان کافی کالری و پروتئین دریافت کند. نباید در مصرف مواد غذایی چرب و قند زیاده‌روی کرد. مصرف میوه و سبزیجات زیاد بهترین روش برای دریافت مواد مغذی به ویژه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

آنتی اکسیدان‌ها به عنوان سپر بلا
آنتی اکسیدان‌ها به ویژه در میوه و سبزیجات وجود دارد. سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم قرمز، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، کنگر، مارچوبه و در میوه‌های کوچک مثل تمشک، زغال اخته، توت فرنگی، آلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند. در این فصل سال که پیدا کردن برخی از این میوه‌ها سخت و در برخی موارد غیر ممکن است توصیه می‌کنیم حبوبات بیشتری مصرف کنید. انواع لوبیا‌ها کمک می‌کند تا یک سپر دفاعی در برابر این خطرات داشته باشید. در واقع جذب میزان زیاد آنتی اکسیدان‌ها تا حدودی با آسیب‌های ناشی از آلاینده‌های جوی مقابله می‌کند.داشتن تغذیه‌ متعادل و سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. به این منظور بدن باید به میزان کافی کالری و پروتئین دریافت کند. باید به این نکته توجه داشت که نباید در مصرف مواد غذایی چرب و قند زیاده‌روی کرد. در واقع سیگار و الکل زیاد یکی از قاتلان سیستم ایمنی بدن است.یکی از روش‌های جذب آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف میوه و سبزیجات رنگی است. در واقع میوه و سبزیجات رنگی، راهی برای جذب انواع آنتی اکسیدان‌ها است. توصیه می‌کنیم بیش از ۵ واحد میوه و سبزیجات تازه میل کنید.توجه داشته باشید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند، بیشتر در معرض آسیب‌های آلاینده‌ها، به ویژه سرب قرار می‌گیرند. برای همین توصیه می‌کنیم کلسیم زیادی مصرف کنید. زمانی که بدنتان به میزان کافی آهن و کلسیم داشته باشد کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. مصرف لبنیات یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هواست. توصیه می‌کنیم مصرف دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» را در برنامه غذایی خود قرار دهید.از طرف دیگر زمانی که آلاینده‌ها در هوا موج می‌زنند، امکان جذب ویتامین D از طریق پوست کاهش پیدا می‌کند. بهتر است مواد غذایی سرشار از این ویتامین مثل ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین میل کنید. روغن ماهی نیز سرشار از ویتامین D است. در غلات، زرده تخم مرغ، قارچ و جگر نیز ویتامین D وجود دارد.

مصرف شیر را افزایش دهید
این روز‌ها که وضعیت هوای بیشتر شهر‌ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، مصرف شیر را افزایش دهید. شیر حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم است و می‌تواند سموم را در بدن خنثی کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و گوجه فرنگی حاوی ویتامین E هستند که از ریه‌ها در مقابل آلودگی هوا محافظت می‌کند.تا جایی که می‌توانید از محیط‌های آلوده به خصوص در شرایط همه گیری ویروس کرونا، دور باشید. از همه مهم‌تر کودکان و سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی تا حد امکان از تردد در هوای ناسالم خودداری کنند. در روز‌های افزایش آلودگی سعی کنید از ورزش کردن در محیط‌های آزاد خودداری کنید و با توجه به همه گیری ویروس کرونا ورزش‌های سبک در منزل را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
برچسب ها: تغذیه آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها