به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۲۴۸۶۸۴
۵۰۰ هزار نفر در ووهان به کرونا مبتلا شده‌ بودند

ابعاد دیگری از پنهان كاری چین درباره كرونا

ابعاد دیگری از پنهان كاری چین درباره كرونا
گروه بین الملل: مطالعه پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین نشان می‌دهد تقریبا پنج درصد مردم شهر ووهان چین ممکن است به ویروس کرونا آلوده شده باشند.
تخمین زده می‌شد جمعیت ووهان ۱۱ میلیون نفر است. بدین ترتیب تقریبا ۵۰۰ هزار نفر ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشند.در صورت صحت، این تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از تعداد ثبت شده مبتلایان به کرونا در ووهان است. بنابر آمار رسمی در ووهان ۵۰ هزار و ۳۵۴ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. در آمار رسمی چین موارد بدون علامت ثبت نمی‌شود.
نتایج این مطالعه اندکی پیش از آن اعلام می‌شود که قرار است تیمی از دانشمندان بین‌المللی برای بررسی منشا ویروس از ووهان بازدید کنند.این دانشمندان بین‌المللی در حالی ماه آینده و پس از ماهها مذاکره با دولت چین عازم ووهان می‌شوند که پیشتر پکن تمایلی به توافق با تحقیق مستقل نشان نمی‌داد.مطالعه اخیر درباره شمار مبتلایان در ووهان، یک ماه بعد از اینکه چین "درگیر اولین موج" همه‌گیری بود، انجام شد.شهر ووهان در استان هوبی چین به عنوان مرکز شیوع و انتشار ویروس کرونا معرفی می‌شود.
پیشتر متخصصان منشا ویروس را بازاری در ووهان معرفی می‌کردند که در آنجا ویروس از حیوان به انسان جهش یافته است. اما اکنون کارشناسان معتقدند که ممکن است ویروس در آنجا تقویت شده باشد.چین به عدم شفافیت در مورد شناسایی و شیوع ویروس کرونا متهم شده بود و منتقدان به آمارهای رسمی دولت این کشور با دیده شک می‌نگریستند.
در یک سالی که از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان می‌گذرد، رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت چین تلاش کرده‌اند که در منشاء آن تشکیک کنند و تقصیر را گردن دیگران بیاندازند.
روزشمار شیوع کرونا از ووهان:
۱ دسامبر - به گزارش هفته‌نامه پزشکی لنست، اولین مورد بروز علائم بیماری در این تاریخ رویت شد، اما گمان می‌رود که ویروس نخستین بار در ماه نوامبر پدیدار شده باشد.
۲۷ دسامبر - پزشکی در یکی از بیمارستان‌های غیرشهری استان هوبی بیماری سارس‌گونه‌ای را به مقامات چینی گزارش می‌کند. موارد ابتلا در ان لحظه رو به فزونی بود.
۳۰ دسامبر - کمیسیون بهداشتی هوبی به بیمارستان‌های محلی درباره "نوعی سینه‌پهلو با علل نامعلوم" هشدار می‌دهد، و از آن‌ها می‌خواهد که هر گونه اطلاعات مرتبط با موارد مشکوک در یک هفته گذشته را گزارش کنند.
آی فن، یکی از پزشکان ارشد بیمارستان مرکزی ووهان، نتایج پزشکی بیماری را که گمان می‌رود به ویروس کرونا مبتلا باشد دریافت می‌کند.
دکتر آی از نتایج عکس می‌گیرد و برای دکتر دیگری در آن محدوده ارسال می‌کند. این عکس در جامعه پزشکی ووهان دست به دست می‌شود.
دکتر لی ونلیانگ، پزشک دیگری در بیمارستان مرکزی ووهان، با ارسال پیامی به همکارانش درباره شیوع بیماری هشدار می‌دهد و به آن‌ها توصیه می‌کند که از تجهیزات محافظتی استفاده کنند تا بیمار نشوند. دکتر لی در ادامه به اداره امنیت عمومی احضار شد و به "ایراد نظرات غلط" که باعث "به هم خوردن شدید نظم اجتماعی" شده است متهم شد. این پزشک چینی بعدها خود قربانی این ویروس شد.
۳۱ دسامبر - مقامات چینی سازمان بهداشت جهانی را مطلع می‌کنند. مقامات چینی تایید می‌کنند که ۲۷ مورد ابتلا به سینه‌پهلوی ویروسی را در دست بررسی دارند و تیمی از متخصصان بهداشتی را به منطقه می‌فرستند.
۱ ژانویه - یکی از بیمارستان‌های ووهان با ارسال پیامی در شبکه اجتماعی وی‌چت خبر از "مبارزه با سینه‌پهلویی اسرارآمیز" می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی خود را برای برخورد با شیوع احتمالی بیماری به حالت آماده‌باش درمی‌آورد.
مقامات چینی بازار آبزیان هوآنان را تعطیل می‌کنند. چند مورد ابتلا به بیماری در این مکان کشف شده بود و احتمالا منشاء بیماری بود.
۳ ژانویه - اتهامات مختلفی در شبکه‌های اجتماعی چین مطرح می‌شود، از جمله دستور مقامات بهداشتی محلی به کارمندان بیمارستان‌ها مبنی بر عدم صحبت درباره ویروس.
مقامات بهداشتی ووهان می‌گویند در حال بررسی دلیل شیوع بیماری هستند و در اطلاعیه خود می‌گویند که بیماری تا به حال از انسان به انسان سرایت نکرده است.
۸ ژانویه - کارشناسان کمیته ملی بهداشت اعلام می‌کند که یک ویروس کرونای جدید عامل شیوع بیماری است.
۹ ژانویه - انتشار ژنوم این ویروس توسط چین ثابت می‌کند که با ویروس‌های سارس و مرس رابطه دارد. دانشمندان حالا می‌توانند برای این ویروس تست تهیه کنند.
۱۳ ژانویه - نخستین مورد بیماری بیرون از چین تایید می‌شود. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مسافر بیماری که از ووهان به تایلند رفته بود روز ۸ ژانویه توسط مقامات تشخیص داده شد و همان روز به بیمارستان منتقل شد.
۱۵ ژانویه - بیماری که از ووهان به ایالات متحده سفر کرده بود به نخستین مورد کووید-۱۹ در آمریکا تبدیل می‌شود.
۲۰ ژانویه - در پی تشخیص بیماری در دیگر نقاط کشور، کارشناسان کمیته ملی بهداشت چین انتقال ویروس از انسان به انسان را تایید می‌کنند. نخستین مورد ابتلا به بیماری در کره جنوبی گزارش می‌شود.
۲۰-۲۱ ژانویه - سازمان بهداشت جهانی هیاتی را به منظور تحقیقات میدانی به ووهان می‌فرستد.
۲۳ ژانویه - در ووهان (و شهرهای نزدیکش) اعلام خانه‌نشینی عمومی می‌شود. سازمان بهداشت جهانی تصمیم می‌گیرد که اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی نکند.
۲۴-۳۰ ژانویه - چین سال نو را جشن می‌گیرد و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به مسافرت می‌روند.
۲۶ ژانویه - دولت چین تجارت حیوانات وحشی را موقتا ممنوع می‌کند. این ممنوعیت بعدا دائمی شد.
۳۰ ژانویه - سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که کووید-۱۹ وضعیتی اضطراری برای بهداشت عمومی در سطح جهان است - این تصمیم در پی کشف ۸۲ مورد ابتلا به این بیماری در خارج از مرزهای چین گرفته شد.


 
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها