به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۴۸۷۰۴

بی‌پناهی پناهجویان در برف و سرمای بوسنی

بی‌پناهی پناهجویان  در برف و سرمای بوسنی
گروه جامعه: پس از آتش‌سوزی و برچیده شدن اردوگاه لیپا در شمال غرب بوسنی صدها پناهجو بی‌سرپناه شدند و جانشان در خطر است. یک سازمان امدادرسانی بین‌المللی تعطیلی این اردوگاه یک روز پیش از کریسمس را اقدامی "غیرانسانی" می‌داند.
اردوگاه لیپا، در حاشیه شهر بیهاچ جمهوری بوسنی و هرزگوین و نزدیک مرز کرواسی به دلیل کمبود امکانات و وضعیت بحرانی ساکنانش از مدت‌ها پیش در کانون توجه نهادهای امدادی و فعالان مدنی قرار داشت.هفته گذشته و یک روز پیش از کریسمس با بسته شدن اردوگاه لیپا بیش از هزار پناهجو آواره شدند. برخی منابع تعداد این پناهجویان را تا هزار و ۳۰۰ نفر گزارش کرده‌اند.
سومکا بوکان، مدیر دفتر منطقه بالکان سازمان امدادی بین‌المللی Care سه‌شنبه ۲۹ دسامبر (نهم دی) به خبرگزاری آلمان گفت بستن این اردوگاه کاری غیرانسانی بوده و خطر مرگ جان بسیاری از پناهجویان را تهدید می‌کند.شمال غرب بوسنی یکی از گذرگاه‌های اصلی پناهجویان برای رسیدن به غرب اروپا به شمار می‌رود و اغلب کسانی که از این مسیر استفاده می‌کنند شهروندان کشورهای خاورمیانه هستند.
اردوگاه لیپا پیش از آتش‌سوزی هم از فضای کافی و امکانات رفاهی لازم برخوردار نبود و اتحادیه اروپا بارها از دولت بوسنی خواسته بود، به خصوص با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و یخبندان پناهجویان را در مکان‌های بهتری جا دهد.بنابر گزارش‌ها، به جز آوارگان اردوگاه لیپا، نزدیک به دو هزار پناهجوی دیگر در همان منطقه بدون سرپناه یا در ساختمان‌های مخروبه و زیر پلاستیک زندگی می‌کنند.
بوکان با بیان این که برخی پناهجویان فقط دمپایی به پا دارند می‌گوید کمپ لیپا "اقامتگاهی بی‌نقص" نبود اما دست‌کم ساکنانش به طور حداقلی از باد و باران و برف در امان بودند.
او می‌گوید افزایش شمار آوارگان دولت بوسنی و هرزگوین را با چالش‌های زیادی روبرو کرده اما این دلیل نمی‌شود که به آوارگان این امکان داده نشود که از خود در برابر سرما و یخبندان حفاظت کنند.سازمان امدادی Care معتقد است مسئولان محلی و نهادهای اتحادیه اروپا باید بدون قید و شرط کمک‌هایی را در اختیار این آوارگان قرار دهد که امنیت جانی و حفظ سلامتی آنها را تضمین می‌کند.
بنابر گزارش‌ها، بسیاری از پناهجویان برای در امان ماندن از سرمای گزنده خود را در پتو و کیسه خواب می‌پیچند اما با وجود برف و باد این امکانات ابتدایی کمک زیادی به آنها نمی‌کند.
در عکس‌ها و ویدئوهایی که از این منطقه در فضای مجازی منتشر شده گروه‌هایی از آوارگان دیده می‌شوند که در هوای آزاد دور آتش جمع شده‌اند.
یکی از پناهجویان پاکستانی به خبرنگاران کانال یک تلویزیون آلمان می‌گوید: «ما اینجا مثل حیوان زندگی می‌کنیم. حتی حیوان‌ها هم از ما بهتر زندگی می‌کنند و اگر کمک نرسد تلف می‌شویم.»
بنابر این گزارش تنها جمعیت صلیب سرخ بوسنی و برخی گروه‌های امدادگر مقداری پتو و غذای گرم میان آوارگان توزیع می‌کنند که به هر کس یک وعده در روز بیشتر نمی‌رسد.
برخی نهادهای مدنی خواستار انتقال پناهجویان به اردوگاه‌های دیگر در منطقه شده‌اند اما ظرفیت سه اردوگاهی که در این منطقه وجود دارد از مدت‌ها پیش تکمیل شده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت که اداره کمپ لیپا را بر عهده داشت ۲۴ دسامبر این اقامتگاه را تعطیل کرد. این سازمان پیشتر خبر تعطیل کردن اردوگاه را اعلام کرده بود زیرا این مجموعه نه برق داشته نه آب لوله‌کشی و مسئولان به وعده‌های خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.
گفته می‌شود برخی از مهاجران پیش از تخلیه اردوگاه چادرها و کانتینرهای محل سکونت‌شان را به آتش کشیده‌اند. مدیر واحد بوسنی سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید در زمان آتش‌سوزی اردوگاه تقریبا خالی بوده است.اردوگاه لیپا که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بیهاچ قرار دارد تازه سپتامبر سال جاری راه‌اندازی شده بود. اغلب ساکنان آن قبلا در اردوگاهی نزدیک‌تر به شهر اقامت داشتند.
ظاهرا انگیزه اصلی مسئولان در انتقال مهاجران، دور کردن آنها از مناطق مسکونی شهر بیهاچ بوده است اما آنها به وعده‌های خود درباره کشیدن برق و آب به اردوگاه لیپا عمل نکردند.پلیس مرزی کرواسی با پناهجویانی که قصد عبور از مرز و وارد شدن به محدوده اتحادیه اروپا را دارند با شدت برخورد می‌کند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که از طریق ترکیه خود را به بالکان رسانده‌اند تا به اتحادیه اروپا برسند.اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ تا کنون ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به کشورهای منطقه بالکان برای اسکان پناهجویان پرداخت کرده اما چگونگی هزینه شدن این پول به درستی مشخص نیست.



 
برچسب ها: پناهجویان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها