به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۲۴۸۷۴۲

تاکید روسیه و ترکیه بر ادامه همکاری‌های نظامی

تاکید روسیه و ترکیه بر ادامه همکاری‌های نظامی
گروه بین الملل: به رغم تحریم‌های ایالات متحده، ترکیه همچنان مصمم به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از روسیه است. وزیران خارجه دو کشور بر گسترش روابط تأکید کرده‌اند. روسیه و ترکیه قصد دارند در عرصه تولید واکسن کرونا نیز همکاری کنند. مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سوچی در کناره دریای سیاه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. لاوروف پس از این دیدار بر "ادامه همکاری‌های نظامی و فنی" میان دو کشور تأکید کرد.آمریکا از همکاری نظامی ترکیه با روسیه انتقاد کرده و در واکنش به آن سیاست تحریمی در پیش گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، همکاری دو کشور را تنها به نفع روسیه ارزیابی کرده است.ایالات متحده از این پس تجهیزات نظامی به ترکیه نمی‌فرستد و از مسافرت افسران بلندپایه ترکیه به آمریکا جلوگیری می‌کند.  ترکیه، عضو پیمان نظامی ناتو، در سال ۲۰۱۷ سیستم پدافند موشکی مدرن اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد که با انتقاد ناتو روبرو شد.
آمریکا به تلافی از تحویل نسل جدید جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه خودداری نمود و بابت انتقال فناوری تسلیحاتی ناتو به روسیه ابراز نگرانی کرد. ترکیه پاسخ داد که قصد ندارد سیستم پدافندی روسی را در سیستم مراقبت مربوط به پیمان ناتو به کار اندازد.وزیر خارجه ترکیه گفته است که همکاری نظامی با روسیه به معنای ترک همکاری با پیمان ناتو و اتحادیه اروپا نیست.
افزون بر زمینه تجهیزات نظامی، اتحادیه اروپا در کشمکشی تازه رویاروی ترکیه قرار گرفته که به فعالیت‌های اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه در جستجوی منابع نفت و گاز مربوط می‌شود؛ به ویژه در مناطقی که جزو قلمرو یونان و ترکیه، دو عضو دیگر ناتو، محسوب می‌شوند.وزیران خارجه ترکیه و روسیه از توافق بر سر همکاری در تولید واکسن کرونا نیز سخن گفته‌اند. روسیه هم اکنون واکسن اسپوتنیک را به شماری از کشورها عرضه کرده است. ترکیه در تلاش است خود واکسنی اثربخش تولید کند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها