کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جاسوسی که ۳۰ سال زندانی بود به اسرائیل رفت

10 دی 1399 ساعت 15:34


گروه بین الملل: جاناتان پولارد، شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی برای اسرائیل ۳۰ سال در آمریکا زندانی بود، وارد اسرائیل شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در فرودگاه تل‌آویو به استقبال او و همسرش، استر پولارد رفت.جاناتان پولارد ۶۶ ساله، تحلیلگر سابق نیروی دریایی آمریکا بود که ۳۵ سال پیش به اتهام درز اسناد و اطلاعات محرمانه به اسرائیل دستگیر شد.او در سال ۱۹۸۷ به جرم جاسوسی به حبس ابد محکوم شد اما پنج سال پیش با آزادی مشروط او در آمریکا موافقت شد.وزارت دادگستری آمریکا حدود یک ماه پیش محدودیت‌های مربوط به آزادی مشروط  پولارد از جمله خروج از آمریکا را لغو کرد.دفتر نخست وزیری اسرائیل ویدیویی از لحظه ورود جاناتان پولارد منتشر کرده که نشان می‌دهد او بعد از پایین آمدن از پله‌های هواپیما ماسک صورتش را برمی‌دارد و به حالت سجده خاک اسرائیل را می‌بوسد. نتانیاهو پای پله‌های هواپیما به جاناتان پولارد و همسرش خوش‌آمد گفت و اسرائیل را "خانه" آنها خواند. پولارد گفت که او و همسرش بسیار خوشحالند که بعد از ۳۵ سال به خانه برگشته‌اند و از نخست وزیر و مردم اسرائیل قدردانی کرد. نتانیاهو بلافاصله بعد از ورود جاناتان پولارد و همسرش به آنها شهروندی اسرائیل و کارت شناسایی اهدا کرد.
 پولارد با هواپیمای شخصی شلدون ادلسون، میلیاردر یهودی حامی بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از نیویورک به اسرائیل پرواز کرد.
جاناتان پولارد تحلیلگر غیرنظامی نیروی دریایی آمریکا بود که در نیمه اول دهه هشتاد، زمانی که برای پنتاگون کار می‌کرد، اسرار نظامی آمریکا را به اسرائیل می‌فروخت.
اسناد مربوط به توانمندی نظامی شوروی سابق از جمله اطلاعاتی بود که او در اختیار اسرائیل گذاشته بود. پولارد در سال ۱۹۸۵ بعد از تلاشی ناموفق برای پناه گرفتن در سفارت اسرائیل در واشنگتن دستگیر شد و در دادگاه جرم خود را پذیرفت.پرونده  پولارد سال‌ها بر روابط اسرائیل با نزدیکترین متحدش، آمریکا سایه انداخته بود.در طول سه دهه محکومیت جاناتان پولارد، مقام‌های اسرائیلی تلاش‌ زیادی برای آزادی او کردند که ناکام ماند.بنیامین نتانیاهو در سال ٢٠٠٢ زمانی که مقام دولتی نداشت، در زندان با او ملاقات کرد و طرفداران آزادی  پولارد از هر فرصتی، به خصوص سفر مقام‌های آمریکایی به اسرائیل، برای طرح درخواست آزادی او استفاده می‌کردند.اسرائیل ابتدا جاسوسی جاناتان پولارد را رد کرد و گفت او با مقام‌های "خودسر" در ارتباط بوده است.اما در سال ۱۹۹۵ به او تابعیت اسرائیلی اعطا شد و دو سال بعد مقام‌های اسرائیلی تایید کردند که جاناتان پولارد جاسوس آنها بوده است.


کد مطلب: 248743

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/248743/جاسوسی-۳۰-سال-زندانی-اسرائیل-رفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir