به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۴۸۹۵۱

چرا کاوانی ۳ جلسه محروم شد و آل کثیر ۶ ماه

چرا کاوانی ۳ جلسه محروم شد و آل کثیر ۶ ماه
گروه ورزشی:  روز گذشته ادینسون کاوانی مهاجم اروگوئه ای منچستریونایتد از سوی فدراسیون فوتبال انگلستان محروم و جریمه شد. او پس از بازی با ساوتهمپتون که با دبل او خاتمه یافت، در یک استوری اینستاگرامی برای تشکر از دوستش نوشته بود: «Gracias negrito - ممنون [دوست] سیاه». این عبارت از نظر کاوانی و باشگاه منچستریونایتد یک «پیام دوستانه» بود که در آمریکای جنوبی رایج است اما فدراسیون فوتبال انگلستان آن را نژادپرستانه خواند.محرومیت ادینسون کاوانی به دلایل نژادپرستانه، در فضای فوتبال ایران نیز بازتاب گسترده ای داشت. دو ماه پیش عیسی آل کثیر مهاجم جدید پرسپولیس به دلیل خوشحالی گل جنجالی اش پس از بازی با پاختاکور ازبکستان، از سوی کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا به محرومیت شش ماهه از حضور در میادین ورزشی و پرداخت ۱۰ هزار دلار آمریکا به عنوان جریمه محکوم شد.

حالا پرسش اصلی طرفداران پرسپولیس این است که چرا ادینسون کاوانی تنها سه جلسه محروم شده و عیسی آل کثیر شش ماه (حدود ۲۰ بازی)؟ ابتدا باید توجه کرد که ادینسون کاوانی به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند جریمه مالی نیز محکوم شده که این رقم ۱۱ برابر جریمه ای است که مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس باید بپردازد؛ هرچند که این رقم تنها نیمی از حقوق هفتگی این مهاجم است و جریمه مهاجم پرسپولیس نیمی از حقوق ماهانه او.
با این حال علت تفاوت تعداد جلسات محرومیت کاوانی با آل کثیر در تفاوت اساسنامه انضباطی فدراسیون فوتبال انگلیس با کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) است. از نظر هر دو، حرکات این دو بازیکن نژادپرستانه بود اما حداقل محرومیت برای انجام چنین اقدامی از نظر AFC شش ماه محرومیت است اما فدراسیون فوتبال انگلیس ممکن است برای پیام های نژادپرستانه یا اقدامات این چنینی را محرومیت یک جلسه ای یا جریمه مالی در نظر بگیرد.بنابراین آنچه که سبب شده تا آل کثیر تقریبا شش برابر ادینسون کاوانی محروم شود، بند ۵۸.۱ قانون انضباطی و اخلاقی ای اف سی است که اولا حرکت او را نژادپرستانه دانسته و دوما جزئی ترین محرومیت (شش ماه) را برایش در نظر گرفته. چه بسا مهاجم پرسپولیس خوش شانس بوده که با محرومیت سنگین تری مواجه نشده است. همچنین احتمالا اگر کاوانی به جای پیام اینستاگرامی، این حرکت را در زمین مسابقه انجام می‌داد، با حکم به مراتب شدیدتری مواجه می‌شد.

نکته دیگر از ماجرای پرونده محرومیت ادینسون کاوانی این است که او و باشگاه منچستریونایتد باوجود رد اتهام اقدام نژادپرستانه و انجام تعمدی آن، به خاطر «احترام به فدراسیون فوتبال و مبارزه با نژادپرستی» حتی به حکم اعتراض هم نکردند و آن را پذیرفتند. اما در ایران، علاوه بر اعتراض پرسپولیس در کمیته استیناف ای اف سی و دادگاه عالی ورزش، بسیاری از رسانه ها و افراد نیز با اتهام های مختلف به ای اف سی حمله کردند. منچستریونایتد تنها خواهان آن شده که مهاجمش به عنوان «بازیکنی نژادپرست» خوانده نشود و در واقع فدراسیون فوتبال در توضیح حکم خود، بگوید که ادینسون کاوانی قصدی در انجام حرکت نژادپرستانه نداشته است.
آنچه که فدراسیون فوتبال انگلستان می‌گوید، شاید یک پیام صریح برای تمام ورزشکاران دنیا باشد: «ارجاع صریح یا ضمنی به رنگ، نژاد یا قومیت مصداق بارز نژادپرستی است» حال آنکه اگر قرار باشد با همین گزاره کیس های موجود در فوتبال ایران بررسی شوند، بعید است که کار با محرومیت سه جلسه ای تنها یک بازیکن حل و فصل شود.
مرجع : ورزش سه
برچسب ها: عیسی ال کثیر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها