به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۲۴۸۹۷۷

ایران و آمریکا در عراق چشم در چشم هستند

ایران و آمریکا در عراق چشم در چشم هستند
گروه سیاسی: خاورمیانه تحت‌تاثیر چرخش قدرت در ایالات متحده در حال تجربه کردن روزهای پرتلاطمی است. تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال یکی از مهم‌ترین مناطق جهان، مخالفان و موافقان سرسختی دارد و هر کدام از این ۲ گروه در تکاپو هستند تا شرایط طوری رقم بخورد که اهداف‌‌ آنها محقق شود.
یك کارشناس مسائل خاورمیانه، در این‌باره اظهار داشت: خاورمیانه روزهای خاص و خیلی حساسی را پشت سر می‌گذارد. به ‌واسطه انتقال قدرت در آمریکا، مخالفان تغییر رویه دولت آمریکا در خاورمیانه با روی کار آمدن جو بایدن، نگران تبعات این اتفاق هستند. این مساله که آمریکا در زمان بایدن در قبال ایران چه رویکردی خواهد داشت و یا اینکه عربستان، اسرائیل و طالبان بعد از شروع دولت جدید ایالات متحده با چه حالت‌هایی روبرو خواهند شد، بسیار مورد توجه است.قاسم محبعلی گفت: مساله برجام و احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و واکنش دو کشور ایران و آمریکا مباحثی است که به عنوان یکی از مسائل مبهم نظام بین‌الملل مطرح است. در چنین حالتی، مخالفان از سرگیری مذاکرات، در ایران و آمریکا و البته دولت‌های اسرائیل و عربستان سعودی سعی دارند با بحران‌زایی در منطقه و ایجاد درگیری‌ها، کاری کنند تا دولت بایدن نتواند تغییرات موردنظرش را اعمال کند.او همچنین تصریح کرد: عراق به عنوان کشوری که هم با ایران تعامل دارد و هم نیروهای آمریکایی را در خود جای داده است، می‌تواند نقشی کلیدی در این مساله داشته باشد. چون ایران و آمریکا در این کشور «چشم در چشم» هستند و هر اتفاقی می‌تواند آنها را به درگیری بکشاند. به همین دلیل دولت عراق از اینکه کشورشان به صحنه جنگ تبدیل شود، به شدت نگران است.محبعلی در ادامه افزود: همچنین مخالفان مذاکره ایران با آمریکا و بازگشت به برجام هم تمایل به بحران‌زایی دارند و عراق را مناسب‌ترین مکان برای رسیدن به هدف‌شان می‌بینند. بنابراین هم دولت عراق و هم دولت جمهوری‌اسلامی تلاش‌های‌شان را به‌کار خواهند گرفت تا وضع موجود را به‌نوعی مدیریت کنند و تنازعی که برخی از کشورها دنبالش هستند، رخ ندهد. به هر حال دو دولت می‌خواهند آرامش لازم حفظ شود تا از این طریق بعد از شروع به‌کار دولت جو بایدن بتوانند مناسبات را از حالت تجادل به سمت تعامل و رسیدن به نظری مشترک برسانند.وی توضیح داد: در چنین شرایط جمهوری اسلامی باید آرامش را اولویت بداند و مراقب باشد تا از این طریق به مخالفان احیای برجام فرصت سوءاستفاده ندهد. چون دولت ایران به‌طور آشکاری دنبال این است تا تشنج با آمریکا کاهش و از این طریق مذاکرات احتمالی هسته‌ای به نحوی شروع و ادامه پیدا کند بلکه توافق مخدوش شده هسته‌ای دوباره سر و سامان بگیرد.قاسم محبعلی در پایان گفت: خاورمیانه این روزها آبستن حوادثی غیرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل دولت ایران باید همه حواسش را معطوف به ماندگاری آرامش در منطقه کند.
رای معنادار عراق درباره ایران
دولت عراق رایی معنادار به تلاش ایالات متحده آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران داد که حاوی پیام بی‌طرفی دولت بغداد در منازعه بین ایالات متحده آمریکا و ایران است.
دولت عراق به قطعنامه‌ای آمریکایی که زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بود، رای ممتنع داد.دولت آمریکا  در نشست کمیته پنجم سازمان ملل با ارایه قطعنامه‌ای جدید پیشنهاد افزودن دو بند جدید در بودجه سال 2021 سازمان ملل برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران را ارایه داد.
استدلال دولت آمریکا این بود که با خروج آمریکا از برجام دیگر این توافق بین‌المللی وجود خارجی ندارد و بر همین اساس کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد و برای فعالیت نیاز به بودجه دارد.دولت آمریکا پیشنهاد داده بود در بودجه سال 2021 سازمان ملل بودجه‌ای برای ازسرگیری کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تخصیص داده شود.
این قطعنامه آمریکا تنها 10 رای مثبت آورد و 110 کشور جهان به آن رای ممتنع دادند و 32 دولت از جمله عراق هم به آن رای ممتنع دادند.
از میان 15 کشور همسایه ایران دولت‌های روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مخالف، دولت عربستان سعودی و بحرین رای موافق و  5 کشور امارات متحده عربی، کویت، عراق، عمان و قطر هم رای ممتنع دادند.دو کشور افغانستان و ترکمنستان هم در رای‌گیری این قطعنامه غایب بودند.


 
برچسب ها: خاورمیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها