به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۴۹۲۷۵

تلاش‌برای بازگرداندن‌سینماها‌به مشاغلِ سطحِ دو

گروه فرهنگی: مدیر موسسه بهمن سبز با اشاره به مشکلات سالن‌های سینما در استان خوزستان گفت: بزرگترین زیانی که بعد از خسارات مالی به مردم وارد شده، گرفتن شوق سینما رفتن از آنها بود. مردم اعتماد خودشان را به محیط سینما از دست داده‌اند.میلاد تفتاشیان (مدیر امور سینمایی موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری در استان خوزستان) درخصوص وضعیت بازگشایی سینماها در این استان گفت: با توجه به اینکه خوزستان از ابتدای سال ۹۹ به صورت جدی درگیر کرونا شد، بخش عمده‌ای از سال را در تعطیلی به‌سر بردیم ولی با رایزنی که با ستاد کرونا در استان خوزستان داشتیم در یک مقطع زمانی۲ الی ۳ ماهه کلیه سینماهای استان فعالیت خویش را از سرگرفتند. ولی متاسفانه دوباره به دلیل وضعیت قرمز و نارنجی شهرهای استان در بحران کرونا سینماها به مدت ۱ ماه تعطیل شدند و در حال حاضر نیز تنها سینماهای آزادی آبادان و نخل خرمشهر فعالیت دارند و سینماهای موجود در شهر اهواز که شامل اکسین و بهمن است، کماکان تعطیل هستند.  مدیر موسسه بهمن سبز درخصوص عوامل مورد نیاز برای احیای دوباره سینماها گفت: باید عزمی همگانی و در سطح کلان صورت گیرد. از سازمان سینمایی گرفته تا تک تک پرسنل سینماها، باید برنامه‌ریزی شود که از حداکثر تریبون‌های موجود مخصوصا صداوسیما در جهت تصحیح ذهنیت مردم در خصوص امنیت سینما استفاده شود. از آنجا که سینماها در این دوران بیشترین مدت زمان تعطیلی را داشته‌اند، شاید این ذهنیت برای عامه مردم ایجاد شود که حتما سینماها مکان‌هایی پرخطر هستند. در صورتی که اینطور نیست و شاید سینماها امن‌ترین تفریح موجود با توجه به شرایط فعلی باشند. وی افزود: مهمترین مسئله در خصوص سینما، فیلم در حال اکران است. نمی‌شود انتظار داشت در این شرایط بد اقتصادی مردم هزینه کنند و سینما بروند برای دیدن یک فیلم سطح پایین! ما باید شرایطی جذاب جهت جذب مخاطب به وجود آوریم. حتی در شرایط غیرکرونایی نیز اگر فیلم‌های موجود در حال اکران بودند استقبال خوبی از آن‌ها نمی‌شد. فیلم پرفروش یکی از مهم‌ترین دلایل جذب مخاطب است. 

تفتاشیان درخصوص ضرورت تغییر گروه شغلی سینماها از ۳ به ۲ توسط ستاد ملی کرونا گفت: از همان ابتدا نیز سینماهای باید در رده دوم قرار می‌گرفتند و قرارگیری آن‌ها در رده سوم اشتباه بوده است چراکه کنترل جمعیت و رعایت پروتکل‌های تعیین شده برای سینماها بسیار به راحتی قابل انجام است. در صورتی که مشاهده می‌کنیم که در سطح جامعه چه بسیار رستوران‌ها و فست فودها که درحال فعالیت‌اند علاوه بر آن‌ها دست فروش‌ها و خرده فروش‌ها در سطح جامعه و مهمتر از آن‌ها فروشندگان دوره گرد مواد غذایی در حال فعالیت هستند. ولی کماکان سینماها در تعطیلی به سر می‌برند. وی با اشاره به آنکه به سینما ظلم شده است، بیان داشت: جای سینما به هیچ عنوان در گروه شغلی سه نیست و نکته مورد توجه این است که وقتی گروه شغلی سه را تعطیل اعلام می‌کنند، چه بسیار مشاغلی که در این گروه هستند ولی می‌توانند با درب بسته به فعالیت ادامه دهند. از جمله سالن‌های آرایش و زیبایی در صورتی که این امکان برای سینما وجود ندارد و مطلقا قادر به فعالیت نیستند. مدیر امور سینمایی حوزه هنری در استان خوزستان درخصوص وظیفه دولت و سازمان سینمایی در شرایط کنونی بیان داشت: وقتی نهادی مثل سینما تعطیل می‌شود، راه معیشتی خیلی از خانواده‌ها قطع می‌گردد. در این میان سازمان سینمایی مانند دیگر نهادهای متولی مثل صنوف اغذیه فروشی صنوف ورزشی و… باید حمایت بیشتری نماید و فشار بیشتری بر دولت‌مردان و ستادهای تصمیم گیرنده وارد نماید تا سینماها بازگشایی شوند و از گروه شغلی سه به گروه دو انتقال یابند. 

وی افزود: همانطور که شاهدیم در همین وضعیت قرمز و نارنجی کرونا تمامی مسابقات فوتبالی با شرایطی جدید در حال برگزاری است. در صورتی‌که سینماها به معنای واقعی کلمه مظلوم واقع شدند و این اتفاق علاوه بر جامعه سینمایی تاثیر بسیار منفی بر فرهنگ جامعه نیز وارد می‌کند. یکی از مهمترین وظایف دولت در قبال ملت این است که خدماتی را در جواب اعتماد مردمی که به ایشان رای داده‌اند، برای مردم در نظر بگیرد. در صورتی‌که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و خیلی از خانواده پرسنل سینماها در استرس به سر می‌برند و به سختی معیشت خویش را تامین می‌کنند. تفتاشیان با اشاره به خسارات ناشی از کرونا در سینمای استان خوزستان اظهار داشت: مهمترین خسارات وارده به سینما این بوده است که اشتیاق سینما رفتن را از مردم و سینما دوستان گرفت و در این خسارت خیلی‌ها سهیم هستند؛ از جمله دولت، سازمان سینمایی، تهیه کنندگان و بازیگرانی که به پلتفرم‌های خانگی روی آوردند و سینما را که سال‌ها منبع درآمد بسیار خوبی برای ایشان بوده، رها کرده‌اند و در این مدت هیچ مصاحبه‌ای از هیچ بازیگری ندیدیم که نگران سینما یا پرسنل سینمایی باشد. این مدیر سینمایی در انتها بیان داشت: بزرگترین زیانی که بعد از خسارات مالی به مردم وارد شده، گرفتن شوق سینما رفتن از آنها بود. مردم اعتماد خودشان را به محیط سینما از دست داده‌اند. امیدواریم به زودی با راهکارهایی که ارائه می‌شود، تصمیمات درستی اتخاذ شود و شرایط برای سینما بهبود یابد.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها