به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۲۴۹۳۵۹

کمک یک ربات پیشرفته به جراحان در تایلند

کمک یک ربات پیشرفته به جراحان در تایلند
گروه علمی: بیمارستان "راجاویثی"(Rajavithi Hospital) در بانکوک تایلند اخیرا از یک ربات جراحی با فناوری پیشرفته برای کمک به تیم‌های پزشکی برای انجام عمل‌های جراحی با دقت بالا و ایمن استفاده کرده است.
به گزارش ایسنا، این ربات که "داوینچی شی"(da Vinci Xi) نام دارد یک فناوری رباتیک جراحی ساخت آمریکا است و برای کمک به دقت جراحان در عمل‌های جراحی اورولوژیک طراحی شده است.ربات مذکور مجهز به فناوری بزرگنمایی سه بعدی اچ دی است که این موضوع به جراحان اجازه می‌دهد تا ناحیه جراحی را بهتر و واضح‌تر مشاهده کنند. در همین حال گفتنی است ابزارهای این ربات بسیار دقیق عمل می‌کنند و  عملکرد بازوی رباتیک آن فراتر از توانایی‌های دست انسان است و بسیار بهتر از دست انسان خم شده و می‌چرخد.استفاده از ربات مذکور در جراحی باعث می‌شود که جراحی با دقتی بالا و تنها با چند برش کوچک انجام شود. این به این معناست که خون‌ریزی و احتمال عفونت این جراحی کمتر است و بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود."تانت تایدومرانگ"(Tanet Thaidumrong) رئیس کمیته نظارت بر سیستم رباتیک جراحی بیمارستان گفت که ربات داوینچی شی پیشرفته‌ترین فناوری در این کشور است و نتایج رضایت بخشی را نیز ارائه داده است.

بیماران نیز از عمل انجام شده توسط ربات به دلیل زخم‌های کمتر پس از عمل راضی هستند. تکنیک این ربات به بیماران کمک می‌کند تا به سرعت بهبود یابند و باعث کاهش زمان بستری شدن آنها در بیمارستان می‌شود.
دکترتانت افزود: این موضوع به نوبه خود سبب خالی شدن تخت‌های بیشتری در بیمارستان می‌شود. بازوهای رباتیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پزشکان بتوانند به راحتی از آنها هنگام جراحی استفاده کنند. نکته خوب این است که توسط این ربات پزشکان می‌توانند به نقاط کوچکی از بدن و بدون هیچ محدودیتی، برای عمل جراحی دسترسی داشته باشند.این بیمارستان ۱۱ سالن جراحی جدید را ساخته است که یک اتاق برای ربات جراحی مذکور در نظر گرفته شده است. یک جراح برای آموزش نحوه استفاده از ربات قبل از انجام جراحی روی بیمار، حداقل به ۳۰ ساعت آموزش نیاز دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های پیچیده قبلاً توسط این ربات جراحی شده‌اند. به گفته مسئولان این بیمارستان ۸۵ درصد عمل‌های انجام شده توسط این ربات مربوط به بیماران مبتلا به بیماری‌های گوش، حلق و بینی، ۱۱ درصد برای بیماری‌های زنان و دو درصد برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات و کلیه است.در کشور تایلند هشت ربات جراحی در بیمارستان‌های King Chulalongkorn Memorial" Siriraj " و "Ramathibodi" وجود دارد. تخمین زده می‌شود که در کل ۵ هزار و ۲۷۰ ربات جراحی در سراسر جهان هستند و کار می‌کنند."سومساک آکسیلپ"(Somsak Akksilp) رئیس دپارتمان خدمات پزشکی این بیمارستان گفت: روزانه بیش از شش هزار بیمار سرپایی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و انتظار می‌رود تعداد آنها در آینده نیز افزایش یابد. این ربات در معالجه بیمارانی که نیاز به عمل‌های پیچیده دارند نقش بسزایی خواهد داشت. ربات‌ها نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شوند بلکه با کاهش تماس مستقیم بین بیماران و تیم‌ پزشکی و کادر درمان ایمنی مناسب را برای بیماران نیز فراهم می‌کنند.
برچسب ها: ربات جراحی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها