به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۲۴۹۳۷۰

12 سناتوری که آرای بایدن را به چالش می‌کشند

گروه بین‌الملل: در حالی که فقط 17 روز تا مراسم تحلیف رئیس جمهوری بعدی آمریکا زمان باقی مانده است، ابهامات و تردیدها در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته همچنان ادامه دارد.
12 سناتوری که آرای بایدن را به چالش می‌کشند
تد کروز و ۱۱ سناتور دیگر جمهوری‌خواه می‌گویند قبل از تایید نتایج کالج الکتورال در کنگره باید یک بازرسی اضطراری 10 روزه برای بررسی ادعاهای بی‌سابقه تقلب در انتخابات انجام شود در غیر اینصورت تاییدیه‌های چندین ایالت کلیدی را در جلسه ششم ژانویه به چالش خواهند کشید. طبق گزارش‌ها، براون، تد کروز، هاگرتی، اینهوف، جانسون، کندی، لانکفورد، لومیس، مارشال و توبرویل از جمله این سناتورها هستند.

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر روابط بین الملل با تمرکز بر مطالعات امریکااین در یادداشتی نوشت: دوازده سناتور جمهوریخواه اعلام کردند که قصد دارند در نشست روز ششم ژانویه در کنگره، نتایج انتخابات در برخی از ایالت های محل مناقشه را به چالش بکشند. همزمان نیز اعلام شد که مایک پنس ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سنا، بعد از فشارها و تهدیدات از جانب هواداران دونالد ترامپ ، سرانجام به جرگه سناتورهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیوسته است.
برخی شواهد نشان می دهد که این گروه از سناتورها به همراه تعدادی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان در پی آن هستند که یک کمیسیون را برای بررسی صحت انتخابات تشکیل دهند تا طی 10 روز، نتایج آرای مردمی و آرای هیات های الکترال را مورد بررسی قرار دهد. در این صورت، پرونده انتخابات جنجالی 2020 تا روز شانزدهم 2021 ، چهار روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری بعدی بسته نخواهد شد. البته چه بسا در نهایت، کنگره از تائید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ناکام بماند و تعیین رئیس جمهوری بعدی آمریکا برعهده مجلس نمایندگان گذاشته شود؛ مجلسی که بر خلاف سنا، اکثریت آن در دست دموکرات ها است.
حتی این احتمال وجود دارد که جنگ بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مجلس نمایندگان نیز ادامه یابد و اعضا نتوانند یا نخواهند تا روز بیستم ژانویه، رئیس جمهوری بعدی آمریکا را انتخاب نمایند. این رخداد در تاریخ آمریکا بی سابقه خواهد بود؛ با این حال، قوانین آمریکا برای خروج از چنین بن بستی، پیش بینی داشته است. درصورت پایان دوره قانونی چهار ساله ریاست جمهوری که با پایان دوره قانونی معاون رئیس جمهوری همزمان خواهد بود، اگر به هر دلیلی رئیس جمهوری و معاون وی قادر به ایفای وظایف خود نباشند، رئیس مجلس نمایندگان عهده دار مسئولیت ریاست جمهوری خواهد شد؛ سمتی که اکنون در اختیار "نانسی پلوسی" دموکرات است.
چنین پیچیدگی، خطرات جدی را متوجه ثبات سیاسی آمریکا خواهد کرد. با این حال، جنگ قدرتی که از سال ها پیش میان جریان های سیاسی و سیاستمداران آمریکایی به راه افتاده و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اوج رسیده است، بن بست های جدی و خطرناک را پیش روی جامعه آمریکا قرار داده است. با توجه به عمق کینه و نفرتی که میان احزاب و جریان های سیاسی در آمریکا وجود دارد، به نظر می رسد رئیس جمهوری بعدی این کشور هر فردی که باشد، از مشروعیت کافی برای هدایت جامعه و غلبه بر شکاف های عمیق سیاسی - اجتماعی در آمریکای چند پاره شده برخوردار نخواهد بود.


دفتر مایک پنس اطلاعیه داد: نگرانی از تقلب در انتخابات اخیر
پایگاه اطلاع‌رسانی هیل «نزدیک به کنگره آمریکا» گزارش داد: دفتر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، مایک پنس از تلاش برخی قانونگذاران برای اعتراض قانونی به نتیجه انتخابات استقبال می‌کند. پنس نگرانی خود را با میلیون‌ها آمریکایی در مورد تقلب و بی‌نظمی‌ها در انتخابات اخیر، اعلام می‌کند. گفتنی اینکه، به دنبال انتشار اخباری دال بر خودداری معاون رئیس‌جمهور آمریکا از مشارکت در تصمیم سناتورهای جمهوریخواه علیه نتیجه انتخابات، لین وود از وکیل‌های حامی دونالد ترامپ گفته بود که پنس گرگی در لباس میش است و باید دستگیر و تیرباران شود!
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها