به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۴۹۴۷۰

آغاز به کار کنگره جدید آمریکا

آغاز به کار کنگره جدید آمریکا
گروه بین الملل: کنگره جدید ایالات متحده  در حالی آغاز به کار کرد که شماری از سناتورها و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تاکید کرده‌اند که  در جلسه بررسی نتایج کالج الکترال، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را به چالش خواهند کشید.جلسه کنگره برای بررسی پیروزی  بایدن روز چهارشنبه  برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده منجر شود.اما گروهی از جمهوری‌خواهان، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در رخدادی تقریبا بی‌سابقه گفته‌اند که با این امر مخالفت خواهند کرد.
تحلیل‌گران معتقدند که مخالفان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم آنها در عین حال انتقاد شدید دمکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشته است.
سخنگوی  بایدن این تلاش جمهوری‌خواهان را «حیله‌ای» دانسته که بر پایه ادعاهای بدون سند در رابطه با تقلب انتخاباتی شکل گرفته است. اما رئیس کارکنان دفتر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌گوید که اعضای کنگره این حق را دارند که مخالفت خود را ابراز کنند و اسنادی را در این رابطه ارائه دهند.
۱۱ جمهوری‌خواه روز شنبه در اطلاعیه‌ای گفتند که «موارد ادعای تقلب و تخلف در انتخابات ۲۰۲۰ از همه مواردی که در عمر خود دیده‌اند، تجاوز می‌کند».
دونالد ترامپ از تایید پیروزی جو بایدن خودداری کرده و تاکید داشته که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه می‌دهد.
گروه ۱۱ نفره جمهوری‌خواهان در بیانیه خود گفته‌اند که در جلسه چهارشنبه کنگره برای تایید پیروزی بایدن، خواستار تشکیل کمیسیون ویژه‌ای خواهند شد که طی ۱۰ روز نتایج در ایالت‌های مورد اعتراض را مورد بررسی قرار دهد.
اما از سویی دیگر چهار سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه مشترکی با چند سناتور دمکرات خواهان تایید نتایج انتخابات توسط کنگره شده‌اند. سناتورهای جمهوری‌خواه سوزان کالینز، لیسا مرکاوسکی، بیل کسیدی و میت رامنی که خود در سال ۲۰۱۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود،  همراه با چند سناتور دمکرات با امضای بیانیه‌ای خواهان تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره شدند.این بیانیه می‌گوید رای‌دهندگان حرف خود را زده‌اند و کنگره باید مسئولیت خود را در تایید نتایج انتخابات انجام دهد.
نانسی پلوسی بار دیگر  رئیس مجلس نمایندگان شد
نانسی پلوسی، تنها زنی که تاکنون به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است، به سختی توانست بار دیگر به این سمت برگزیده شود.
پلوسی ۸۰ ساله هنگام رای‌گیری در صحن مجلس زمانی که ۵ نماینده دمکرات از رای دادن به او خودداری کردند دچار نگرانی شد، اما او توانست در نهایت با ۲۱۶ رای در برابر ۲۰۹ رای کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، برای بار سوم سمت ریاست این نهاد را در اختیار بگیرد.
مک‌کارتی در اقدامی نمادین چکش چوبی جلسه را تحویل خانم پلوسی داد. نانسی پلوسی در سخنان خود خطاب به مجلس نمایندگان آمریکا به شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد که تاکنون ۳۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.او گفت: «ما کنگره جدید را در دورانی فوق‌العاده دشوار آغاز می‌کنیم. فوری‌ترین اولویت ما همچنان شکست ویروس کرونا خواهد بود و ما آن را شکست خواهیم داد.»رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان چندین ساعت به طول انجامید چرا که از نمایندگان خواسته شده بود به خاطر رعایت فاصله فیزیکی به چندین گروه تقسیم شوند و به نوبت رای دهند.نانسی پلوسی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید. این رخداد سال ۲۰۱۹ نیز تکرار شد، اما این دو سال روابط پرتنشی را با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پشت سر گذاشت.اوج این تنش‌ها مربوط به استیضاح  ترامپ بود که مجلس نمایندگان در دسامبر ۲۰۱۹ آن را آغاز کرد، اما در نهایت مجلس سنا با آن همراهی نکرد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها