به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۴۹۶۷۰

توافق عربستان و قطر برای پایان تحریم‌ها

توافق عربستان و قطر برای  پایان تحریم‌ها
گروه بین الملل: امیر قطر برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر كرد. پیش از این، وزیر خارجه کویت گفته بود عربستان و قطر پس از نزدیک به سه سال قطع روابط سیاسی و تجاری، توافق کرده‌اند که مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را باز کنند.قرار است در عربستان، توافقنامه‌ای به منظور پایان دادن به اختلاف بین دوحه و ریاض امضا شود.همسایگان قطر سه سال و نیم پیش این کشور را به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کردند، اتهامی که قطر آن را انکار کرده است.
یک مسئول برگزاری این اجلاس گفت تصمیم عربستان سعودی بازگشایی فضای هوایی، مرزهای زمینی و دریایی خود به قطر گام جهت اعتمادسازی بود تا زمینه برای اطمینان از حضور امیر ایجاد شود.در ماه های اخیر، واشنگتن فشارهای خود را برای حل اختلاف شدت داده و اصرار دارد که وحدت خلیج فارس برای منزوی کردن ایران ضروری است.
جراد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ نیز در این اجلاس حضور دارد.عربستان، امارات، بحرین و مصر از بهار سال ۲۰۱۷ با قطر قطع رابطه کردند و دوحه را متهم به حمایت از «تروریسم» کردند. اتهامی که قطر رد کرد و ضمن مخالفت با خواسته‌های ۱۳ گانه ریاض، از این کشور و سه متحد دیگرش به علت خسارت به خطوط هوایی خود درخواست ۹ میلیارد دلار غرامت کرد.
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها