به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۲۴۹۸۲۳
چین به کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اجازه سفر نداد

كارشكنی چین در راه تحقیق در خصوص كرونا

كارشكنی چین در راه تحقیق در خصوص  كرونا
گروه علم و فناوری: دبیرکل سازمان بهداشت جهانی،  از اقدام حکومت پکن در عدم صدور مجوز برای ورود کارشناسان این سازمان به چین برای تحقیق درباره منشا ویروس کرونا ابراز تاسف کرد.
 تدروس آدهانوم گفت: بسیار از خبر اجازه ندادن چین به کارشناسان بین‌المللی که برای یافتن منشا ویروس کرونا عازم این کشور بودند، عمیقا مایوس شدم.طبق این گزارش قرار بود تیم کارشناسان بین المللی اوایل ماه ژانویه جهت تحقیق در خصوص منشا و آغاز شیوع ویروس کرونا در سال گذشته در ووهان به چین سفر کند.دبیرکل سازمان بهداشتی جهانی  گفت: مطلع شدم که مقامات چینی هنوز روند صدور مجوزهای لازم برای اعزام هیئت کارشناس به چین را نهایی نکرده‌اند.تدروس آدهانوم اضافه کرد: من با مقامات ارشد چینی در تماس بوده‌ام و بار دیگر به صراحت اعلام کردم که این ماموریت برای سازمان جهانی بهداشت یک اولویت محسوب می‌شود.
 قرار بود این ماموریت با هدایت پیتر بن امبارک ، متخصص ارشد سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های حیوانی انجام شود. او در ماه ژوئیه سال گذشته در همین زمینه به چین سفر کرده بود.
مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی در این زمینه گفت: دو کارشناس عضو این تیم بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی سفر خود را به چین آغاز کرده بودند. اما یکی از آنها در حال بازگشت است و دیگری نیز در کشور سومی است.با این حال، مایک رایان ابراز امیدواری کرده است که مشکل پیش آمده فقط یک موضوع لجستیکی و اداری باشد و سریعا حل شود.
شیوع ویروس کرونا با انتقاد شدید از چین همراه بوده است. کشورهای مختلف به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از رویکرد چین در قبال شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند.
با این حال چین از با رد این انتقادها می‌گوید شیوع ویروس کرونا با منشا مختلف بوده است. اما آمریکا از چین خواسته است که در این زمینه با شفافیت کامل عمل کند.
ماه گذشته سی ان ان در گزارشی اعلام کرد چین در آغاز شروع همه‌گیری کرونا شدت شیوع این ویروس را به‌درستی به جهان گزارش نکرده و تعداد مبتلایان خود را نیز کمتر از نصف رقم واقعی مخابره کرده است.شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود، مجموعه‌ای از افشاگری‌ها که در ۱۱۷ صفحه از اسناد داخلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های استان هوبئی چین به دست این شبکه خبری رسیده است، نشان می‌دهد که چگونه حزب کمونیست چین اطلاعات حیاتی لازم برای مهار اولیه شیوع کرونا در جهان را پنهان کرده است.


 
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها