کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استرس و ارتباط آن با عود سرطان

20 دی 1399 ساعت 13:13


گروه علمی: ابتلا به سرطان می تواند به چالشی تبدیل شود که کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در شرایطی که تشخیص زودهنگام سرطان می تواند کسب نتایج بهتر از درمان را به همراه داشته باشد، اما حقیقت این است که سرطان اغلب دوباره عود می کند.پزشکان تاکنون از دلیل دقیق عود ناگهانی برخی تومورها که بسیاری از نجات یافتگان از سرطان را به روند عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی باز می گرداند، آگاه نبودند. اما به لطف پژوهشی جدید، ممکن است درک بهتری از دلیل فعال شدن دوباره سلول های سرطانی داشته باشیم و به نظر می رسد همه چیز با استرس در ارتباط است.

تبدیل سلول های غیرفعال به سرطان فعال
عود تومورها یکی از دلایل اصلی مرگ بیماران مبتلا به سرطان است.مطالعات گذشته نشان داده اند که عود سرطان زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی غیرفعال که در مراحل اولیه سرطان گسترش می یابند، دوباره فعال می شوند.اما پزشکان از مکانیزم فعال شدن دوباره این سلول ها به طور دقیق آگاه نبودند.از این رو، پژوهشگران در موسسه ویستار در فیلادلفیا این مساله که آیا هورمون های استرس در بازگشت دوباره سرطان نقش دارند یا خیر را بررسی کردند.تیم پژوهشی داده های به دست آمده از مطالعات با حضور سوژه های حیوانی (موش ها) و انسانی را مورد بررسی قرار داده و پاسخ این که چرا سرطان دوباره عود می کند را یافت.پژوهشگران کشف کردند که هورمون های استرس مانند نوراپی‌نفرین سلول های غیرفعال سرطان ریه و تخمدان را در موش ها دوباره فعال کرده اند. آنها دریافتند زمانی که موش ها در معرض شرایط استرس‌زا قرار می گیرند، سطوح هورمون های استرس در آنها افزایش می یابد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، سلول های ایمنی به نام نوتروفیل ها پمپاژ پروتئین های S100A8/A9 و مولکول های چربی را آغاز می کنند که به نوبه خود فعال شدن دوباره سلول های غیرفعال سرطانی را تشویق می کند.همچنین، زمانی که تیم پژوهشی نمونه های سرم از 80 بیمار که تومورهای سرطان ریه آنها با عمل جراحی خارج شده بود را بررسی کردند، مشخص شد بیمارانی با تراکم بالاتر S100A8/A9 احتمال بیشتری دارد عود دوباره سرطان را طی 33 ماه پس از عمل جراحی تجربه کرده باشند.به گفته پژوهشگران، استرس و عود سرطان به طور قطع دست در دست یکدیگر دارند.

پرهیز از استرس می تواند به پرهیز از سرطان کمک کند
از این رو، برای هر فردی که تا پیش از این یک بار بر سرطان غلبه کرده است، مدیریت استرس یکی از مهم‌ترین اقداماتی محسوب می شود که باید برای کمک به کاهش احتمال عود این بیماری مد نظر قرار دهد.از جمله گزینه های اثبات شده که می توانند در این زمینه مفید باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواب کافی
کمیت و کیفیت خواب شما می تواند بر سطوح هورمون های استرس تاثیرگذار باشد. در همین راستا، هشت تا نه ساعت خواب شبانه و بهینه‌سازی شرایط خواب با پرهیز از قرار گرفتن در معرض دستگاه هایی که نور آبی از نمایشگر آنها پخش می شود یک ساعت پیش از خواب، خنک و تاریک نگه داشتن اتاق خواب، و متعهد بودن به یک برنامه خواب منظم را مد نظر قرار دهید.

رژیم غذایی مدیترانه ای
یک رژیم غذایی سالم از جمله گزینه هایی است که می تواند به مدیریت استرس کمک کند. بر همین اساس دکتر یوفانگ لین از کلینیک کلیولند موارد زیر را پیشنهاد داده است:
- مصرف یک مولتی ویتامین با کیفیت برای پرهیز از کمبود ویتامین
- خوردن وعده های غذایی متعادل
- دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای برای کمک به بدن برای تولید انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز برای متعادل نگه داشتن خلق و خو

ورزش
فعالیت بدنی منظم می تواند به کاهش استرس و سطوح هورمون هایی که می توانند در عود سرطان نقش داشته باشند، کمک کند. مطالعات نشان داده اند که ورزش می تواند سطوح کورتیزول را در افراد مسن و در افرادی که از اختلال افسردگی عمده رنج می برند، کاهش دهد. ورزش به واقع ابزاری قدرتمند در برابر سرطان است.

حضور در طبیعت
در صورت امکان، زمان بیشتری را در طبیعت سپری کنید. حضور در فضای آزاد می تواند به آرام شدن ذهن و روان، کاهش هورمون های استرس و حرکت در مسیر یک زندگی عاری از سرطان کمک کند.در دنیای مدرن و سریع امروز، استرس در پس بسیاری از بیماری ها قرار دارد. و اکنون به نظر می رسد که استرس نیروی محرکه سلول های سرطانی برای فعالیت دوباره است. از این رو، با مدیریت آن می توانید به پرهیز از ابتلا به سرطان یا عود دوباره این بیماری کمک کنید.


کد مطلب: 250298

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/250298/استرس-ارتباط-عود-سرطان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir