به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۲۵۰۳۳۳

عمران خان به کسی باج نمی‌دهد

عمران خان  به کسی باج نمی‌دهد
گروه بین الملل: عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، خواسته‌های عزاداران معترض هزاره در استان بلوچستان این کشور را رد کرده و گفته است که دولتش به کسی باج نمی‌دهد.
 شش روز پس از کشته شدن دست‌کم ۱۰ معدن‌کار هزاره (شیعه) در حمله‌ای نژادپرستانه در شهر کویته پاکستان، صدها نفر با اعتراض به این حمله، از دفن اجساد قربانیان خود خودداری کردند.
زنان و مردان معترض، از عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور خواسته‌اند تا برای همدردی و شنیدن درد و رنج مداوم هزاره‌های پاکستان از اسلام‌آباد به کویته برود. هوای سرد و مذاکرات پی‌درپی دولت عمران‌خان در سطح وزیر کشور هم نتوانسته است معترضان آسیب‌دیده را منصرف کند.
هفته پیش افراد مسلح ناشناس به یک معدن زغال‌سنگ در ایالت بلوچستان هجوم بردند و کارگران را بازداشت کردند و پس از آن که متوجه هویت هزاره‌ آنها شدند،‌ آنان را به قتل رساندند.
عمران‌خان با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده اما گفته است که حاضر نیست به کسی باج بدهد و از مردم خواست تا اجساد را دفن کنند.
هزاره‌های کویته بیش از ۲۰ سال است که قربانی حملات هدفمند نژادپرستانه‌ای می‌شوند که تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است. معترضان این بار پس از حمله اخیر، یکی از بزرگراه‌های اصلی کویته مرکز ایالت بلوچستان را بسته‌اند.
داعش مسئولیت حمله اخیر را به عهده گرفته است. اما پیش از ظهور داعش، گروه‌های افراطی مانند لشکر طیبه، جیش محمد و طالبان نیز در حمله به هزاره‌های پاکستان دست داشتند و مسئولیت آن را به عهده می‌گرفتند.
خانواده‌ها و بستگان کشته‌شدگان از یکشنبه هفته پیش، تابوت‌های قربانیان را در شاهراه کویته گذاشته‌اند و از خاکسپاری خودداری می‌کنند تا عاملان این کشتار هدفمند بازداشت شود و عمران‌خان به دیدار خانواده‌ها بیاید. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در مراسمی روز جمعه در اسلام‌آباد با رد پذیرش تقاضای معترضان گفت که این نوع برخورد، باج‌گیری است. او گفت:‌ «من به آن‌ها پیامی دادم و گفتم که وقتی تمام تقاضاهای شما برآورده شده است و بعد درخواست می‌کنید که تا نخست‌وزیر نیاید اجساد را دفن نمی‌کنیم، این باجگیری است و هیچ نخست‌وزیری نمی‌تواند آن را بپذیرد. چون آن وقت از نخست‌وزیر کشور باجگیری خواهند کرد.»
دامنه اعتراض‌ها در این هفته از کویته به برخی از شهرهای دیگر مانند کراچی و لاهور، دو شهر بزرگ پاکستان هم کشیده شده است. در کراچی اعتراضات در فرودگاه بین‌المللی ادامه یافت و پروازها هم برای مدتی مختل شدند.
براساس گزارش‌های رسمی نهاد حقوق بشر پاکستان، در دو دهه گذشته دست‌کم دو هزار هزاره پاکستانی در حملات نژادپرستانه کشته شده‌اند. گروه‌های افراطی هزاره‌های شیعه را به دلیل تفاوت مذهبی هدف بمبگذاری، انفجار، آدم‌ربایی و قتل با چاقو قرار می‌دهند. مقام‌های افغانستان که جمعیت بزرگی از هزاره‌های شیعه دارد این حملات را به شدت محکوم کرده‌اند.
تخمین زده می‌شود که شیعیان حدود ۲۵ درصد جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان را تشکیل دهند اما هزاره‌ها در میان آن‌ها اقلیت کوچکی هستند. نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که شاید هزاره‌ها بیشترین قربانیان بی‌عدالتی در پاکستان بوده‌اند.
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها