به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۵۰۳۶۶

دستتان را از جیب سهامداران خرد بیرون بکشید

دستتان را از جیب سهامداران خرد بیرون بکشید
گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جلسه امروز در نهاد ریاست جمهوری برای حمایت از بورس گفت: تا زمانی که دولت دست خود را از جیب سهامداران خارج نکند، بازار سرمایه رنگ آرامش به خود نخواهد گرفت.به گزارش ایلنا، این فعال بازار سرمایه که نخواست نامش فاش شود،  گفت: متاسفانه این روزها بازی زشتی از سوی دولت و حقوقی‌هایی که عموماً دولتی و شبه‌دولتی هستند در بازار سرمایه راه افتاده است، به این معنا که سهامداران خرد تشویق به سهامداری میان‌مدتی می‌شوند اما خودشان که باید ارکان بازار سرمایه باشند، در حال نوسان‌گیری از بازار هستند.وی افزود: نگاهی به رفتار دو هفته اخیر بازار سرمایه به خوبی نشان می‌دهد که چه کسانی در حال نوسان‌گیری از بازار هستند. انتظار منطقی از بازار پس از اعلام گزارش‌های مثبت شش و نه ماه اول سال شرکت‌ها و رکود در بازارهای موازی این بود که بازار سرمایه، حرکتی آرام و صعودی داشته باشد، اما دولت و حقوقی‌ها، با رفتار نوسان‌گیرانه در سهام شاخص‌ساز، اعتماد مردم و سهامداران را از بین بردند و زمینه‌ساز سقوط شاخص در این دو هفته شدند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این بازه زمانی، انواع و اقسام شایعات و اخبار منفی همچون قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات فولادی (که امروز خبر ابطال این بخشنامه هم اعلام شد) یا تشدید تنش بین ایران و ایالات متحده و... در بازار منعکس شد که منشا اصلی آن به رفتارهای نادرست دولتمردان بازمی‌گشت و همه اینها دست به دست داد تا بازاری که قاعدتا باید به رشد آرامی که در آذر ماه داشت، ادامه می‌داد، روند نزولی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تزریق 2هزار و 500میلیارد تومان در مرحله دوم حمایت این صندوق از بورس تا پایان سال خبر می‌دهد. نخست اینکه ایشان باید جواب بدهد در مرحله نخست، عملکرد این صندوق چگونه بود و شفاف اعلام کنند که سهام خریداری شده را به چه قیمتی به بازار فروختند؟این فعال بازار سرمایه گفت: انتشار گزارش ریز از عملکرد مرحله نخست نشان می‌دهد که نه تنها حمایتی از بازار انجام نشد، بلکه این صندوق هم با خرید سهام در کف قیمت و فروش آن به مبالغ بالاتر، سود هنگفتی از بازار سرمایه به زیان سهامداران جزء برده است. حال هم وقتی بازار دوباره به کف حمایت خود رسیده است، دوباره با هیاهو و خبرسازی، مدعی حمایت هستند و بر سر سهامداران منت می‌گذارند، حال آنکه قصد دارند با خرید سهام در کف قیمتی، دوباره سود خوبی از بازار ببرند.وی افزود: موضوع دوم حجم پولی است که مدعی هستند برای حمایت از بازار سرمایه در نظر گرفته‌اند. همین امروز بالای 1000 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده که نشان می‌دهد با مبلغ 2500میلیارد تومانی، نمی‌توان حمایت خاصی از بازار سرمایه داشت.وی در پایان گفت: البته نباید منکر این شد که ورود دولت در ابتدای سال به بازار و عرضه سهامی چون دارا و پالایش سبب رشد بی‌سابقه بازار سهام شد، اما همین ورود باعث شد تا بسیاری از افرادی که تا پیش از این در بازار نبودند، وارد بورس شوند. در حال حاضر بهترین کار این است که دولت و حقوقی‌های، به جای نوسان‌گیری، سهامداری کنند تا با توجه به گزارش‌های مناسب شرکت‌ها، بازار به رشد آرام و منطقی خود ادامه دهد. متاسفانه در حال حاضر سهامداران خرد بین 30 تا 70درصد زیان دیده‌اند که عین همین مبالغ، به جیب دولت، صاحبان پول‌های درشت و حقوقی‌ها واریز شده است. جبران این زیان سهامداران خرد، مستلزم رشد 200 درصدی بازار تا پایان سال است تا این عده، به پول اولیه خود بازگردند که به نظر کمی عجیب و دور از ذهن است.
برچسب ها: بورس دولت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها