به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۲۵۰۳۶۹

پنج روش درمانی برای رفع تنبلی چشم

پنج روش درمانی برای رفع تنبلی چشم
گروه علمی:آمبلیوپی که معمولاً به آن تنبلی چشم گفته می شود ، یک بیماری نسبتاً شایع است که در حدود ۳٪ از کودکان رخ می دهد و شامل یک چشم ضعیف تر و دید ضعیف تر از چشم دیگر است.بدون درمان، چشم حتی ضعیف تر می شود ، به همین دلیل رفع یک چشم تنبل بسیار مهم است. در اینجا مواردی است که باید در مورد علت تنبلی چشم و نحوه درمان موثر آن بدانید.تنبلی چشم زمانی است که بینایی ضعیف در یک چشم وجود دارد و بینایی به چشم قوی تر “خوب” متکی است. این نتیجه یک مشکل در ارتباط بین چشم و مغز است. تنبلی چشم معمولاً در اوایل زندگی ایجاد می شود.وقتی بینایی در یک چشم غیرطبیعی باشد، ارتباطات عصبی یا سیگنال های مغزی به درستی تحریک نمی شوند و سیگنال هایی که به مغز ارسال می شوند ، یک تصویر تار ایجاد می کنند.

سه دلیل اصلی تنبلی چشم وجود دارد:
عیب انکساری اصلاح نشده. این زمانی است که یک مشکل بینایی اصلاح نشده مانند دور بینی یا آستیگماتیسم وجود دارد.استرابیسم. این زمانی است که چشم ها انحراف دارند.محرومیت محرک. این زمانی است که چیزی مانع بینایی می شود.آمبلیوپی خود تغییری در ظاهر چشم ایجاد نمی کند. اگر تنبلی چشم ناشی از عیب انکسار اصلاح نشده باشد ، ممکن است هر دو چشم طبیعی به نظر برسند.با این حال، در مورد استرابیسم، چشم ها ممکن است انحراف داشته باشند ، و یک چشم به سمت داخل یا خارج سرگردان باشد. بعلاوه، اگر آمبلیوپی به دلیل مسدود شدن بینایی ایجاد شود، مانند افتادگی پلک، زخم در جلوی چشم یا کدر شدن لنز چشم قابل مشاهده است.

چگونه می توان تنبلی چشم را رفع کرد؟
بسته به وضعیت فرد، روش های مختلفی برای رفع تنبلی چشم وجود دارد. در حالی که این روش ها بسیار متفاوت هستند، اما آنها عمدتا یک هدف دارند، آن هدف رسیدگی به علت اصلی و استفاده از چشم ضعیف تر است.

برخی از نمونه های درمان عبارتند از:
۱-عینک اصلاحی
یکی از راه های اصلاح تنبلی چشم استفاده از عینکی است که به عمد تصویری را که چشم قوی تر می بیند تاری می کند. این کار معمولاً با استفاده از نسخه عینک نادرست ، معروف به جریمه نوری انجام می شود.تار کردن تصویری که چشم قوی تر می بیند ، مغز را مجبور می کند به چشم ضعیف تر توجه کند و ارتباط بین مغز و چشم ضعیف را تقویت کند. از لنزهای تماسی می توان به همان روش استفاده کرد ، با این حال ، اگر بیمار کودک بسیار کوچکی باشد ، احتمال استفاده از عینک بسیار بیشتر است.

۲- وصله های چشم
به جای تاری دید در چشم قوی تر ، یک تکه چشم بینایی را در چشم قوی تر از بین می برد ، همچنین با تقویت اتصال بین مغز و ضعیف تر ، چشم تنبل ضعیف را تقویت می کند. پوشیدن پد ها به مدت دو تا شش ساعت در روز ، تا کل روز در بعضی موارد متفاوت خواهد بود.

۳-قطره چشم دارویی
رایج ترین شکل قطره چشمی دارویی برای چشم تنبل ، قطره آتروپین است. این کارها با جلوگیری از تمرکز چشم قوی باعث تاری دید می شود. این روش شامل قرار دادن قطره های چشمی در چشم قوی تر است ، که بیمار را مجبور به استفاده بیشتر از چشم ضعیف تر می کند. این قطره ها معمولاً تجویز می شوند که دو روز در هفته استفاده شوند.

۴- فیلتر بانگرتر
فیلتر Bangerter روش دیگری برای تاری دید بهتر است. این نوع خاصی از فیلتر است که روی عدسی عینک چشم بهتر قرار داده می شود و باعث می شود دید از لنز مبهم شود.این باعث می شود چشم تنبل بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. از این فیلتر تا زمانی که پزشک چشم بیمار تشخیص دهد دیگر نیازی به درمان نیست ، استفاده خواهد شد. طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا ، این روش به اندازه روش های دیگر محبوب نیست.

۵- جراحی
در برخی موارد ، اگر علت محرومیت از محرک باشد ، به معنای ایجاد مانعی در بینایی مانند افتادگی پلک ، آب مروارید یا زخم ، برای آمبلیوپی جراحی ضروری است.در نهایت ، بهترین درمان تنبلی چشم توسط پزشک بیمار تعیین می شود. پزشک تصمیم می گیرد که از کدام روش استفاده کند و برای چه مدت استفاده کند. برخی از بیماران طی چند هفته بهبود خواهند دید ، اما در سایر موارد ، درمان کامل آمبلیوپی ممکن است ماهها یا بیشتر طول بکشد.
برچسب ها: تنبلی چشم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها