کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت بیت کوین تا کجا می‌تواند صعودی باشد؟

21 دی 1399 ساعت 13:12


گروه اقتصادی:  بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در روز جمعه قیمت بیت کوین، به بالاترین رکورد خود در سال‌های اخیر رسید. در حال حاضر ارزش بیت کوین ۴۱ هزار دلار را عبور کرد و به بیش از ۴۲ هزار دلار رسیده است؛ هر چند این قیمت می‌تواند تغییراتی را نیز داشته باشد.ارزش بیت‌کوین از زمان شیوع ویروس کرونا چهار برابر شده است. این اتفاق اختلاف‌نظر زیادی میان کارشناسان مالی دنیا به‌وجود آورده است. برخی همچنان اعتبار بیت‌کوین را با توجه به ماهیت مخاطره‌آمیز و تکرر دوره‌های رونق و رکود آن به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذرای زیر سوال می‌برند و دسته‌ای دیگر می‌گوید در مقایسه با چیز‌هایی مثل دلار و طلا، ارز‌های مجازی قطعا سرمایه‌گذاری ایمن به‌حساب می‌آیند.این دعوا البته تازه نیست و همچنان در میان هیاهوی ایجاد شده قیمت بیت کوین در حال افزایش است. هرچند نوسان در شاخص رمزارز‌ها زیاد است، اما باید توجه داشت که اگر در یک بازه زمانمند به آن نگاه کنید روند این رمزارز‌ها صعودی بوده است.درباره آینده قیمت بیت کوین، اما حرف و حدیث همچنان بسیار است؛ اینکه گفته می‌شود قیمت این ارز رمزنگاری شده تا ۱۰۰ هزار دلار نیز پیش خواهد رفت یک احتمال رایج در بین تحلیلگران است. با این همه، اما به نظر می‌رسد این ارز ضمن جذابیت‌هایی که دارد ریسک‌هایی را نیز در دل خود دارد.
هرچند عدد معاملات این مقصد سرمایه گذاری جدید نسبت به سایر کالا‌ها کمتر است، اما اخبار این روز‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بازار کوچک و پرپتانسیل بیت کوین
پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: نکته جالبی که در بیت کوین وجود دارد حجم معاملات آن است که به چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است، در صورتی که تا یک ماه پیش این عدد حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بود. اگر این عدد را با بازار‌های دیگر مانند اوراق، سهام و طلا مقایسه کنیم می‌بینیم که بازار کالا بیش از ۱۰۰ تریلیون دلار است و یا بازار سهام ۸۰ هزار میلیارد دلار است. بازار طلا ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است بنابراین بازار رمزارز‌ها به نسبت بازار کوچکتری است.مولوی با بیان اینکه این کوچک بودن بازار اتفاق بدی نیست، اظهار می‌کند:، اما این موضوع نشان می‌دهد که با هر ورود نقدینگی به آن پتانسیل‌های جهشی زیادی فعال خواهد شد. نکته دوم این است که این جهش‌ها می‌تواند همزمان نوسان هم داشته باشد؛ بنابراین برای سرمایه گذاران بسیار مهم است که نقاط ورود و خروج را به درستی شناسایی کنند و اطلاعاتی خوبی از ورود نقدینگی به این بازار‌ها داشته باشند.

بیت کوین ابزاری برای مقابله با صعود طلا؟
این کارشناس بازار‌های مالی تصریح می‌کند: برخی شواهد نشان می‌دهد که در بازار جهانی از بازار رمزارز‌ها برای جلوگیری از رشد بازار طلا استفاده می‌شود تا پول به سمت رمزارز‌ها حرکت کند چرا که چین با شدت هر چه تمام‌تر به دنبال خرید طلا در دنیا است هرچند این به معنای رشد آتی رمز‌ها نیست.مولوی می‌افزاید: باید در نظر داشت که حدود ۸۰ درصد بیت کوین در دنیا مایند و استخراج شده است و باقی مانده آن نیز در چند سال آینده استخراج می‌شود؛ بنابراین بیت کوین مانند طلا غیرقابل جایگزین خواهد شد و اعداد آن ممکن است از این هم بالاتر رود.وی یادآور می‌شود: این البته بستگی به آن دارد که دولت‌ها درصدد ایجاد محدودیت برای آن برنیایند. ما هیچگاه فکر نمی‌کردیم که توئیتر اکانت شخصی مانند ترامپ را غیر فعال کند بنابراین باید به این فکر کرد که ممکن است محدودیت‌هایی از سوی برخی دولت‌ها و یا بانک مرکزی کشور‌ها درباره بیت کوین ایجاد شود و این یک ریسک محسوب می‌شود.

قیمت بیت کوین تا کجا می‌تواند صعودی باشد؟
مولوی همچنین می‌گوید: در حال حاضر بانک‌های مرکزی با کریپتو‌ها با مماشات برخورد می‌کنند، اما پاسخی نمی‌توان برای آینده این تساهل درباره رمزارز‌ها داشت.وی می‌افزاید: بیت کوین یک ابزار برای لیبرترین است. لیبرترین‌ها افرادی هستند که اعتقادی به دولت‌ها ندارند و دولت را بی معنا می‌دانند و معتقدند همه چیز باید در بستر آزاد در دنیای تکنولوژی شکل بگیرد و انجام شود، بنابراین رمزارز‌ها منشا فکری‌شان با سایر سرمایه گذاری‌ها متفاوت است.این اقتصاددان خاطرنشان می‌کند: یک درهم تنیدگی بین خرید طلا توسط چین و محدودیت بیت کوین وجود دارد، اما بیشترین تهدید برای رمزارز‌ها همین احتمال محدودسازی توسط دولت هاست که اگر بانک مرکزی اروپا به مذاقش خوش نیاید ممکن است محدودیت ایجاد کند. گرچه ساختار بیت کوین هم طوری طراحی شده که عملاً محدودیت‌ها کمترین تاثیر را داشته باشد، اما به هرحال جریان ورود نقدینگی به این ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.مولوی تاکید می‌کند: بیت کوین اگر مانعی برای آن ایجاد نشود می‌تواند تا ۱۰۰ هزار دلار هم پیشروی کند. هرچند در طول مسیر حتما نوسان‌هایی را خواهد داشت و ممکن است حتی تا ۲۰ هزار دلار هم به طور موقت کاهش پیدا کند، اما با توجه به حجم کمی که از بیت کوین استخراج شده، باقی مانده است قابلیت رشد مجدد را دارد.


کد مطلب: 250501

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/250501/قیمت-بیت-کوین-کجا-می-تواند-صعودی-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir