به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۵۰۶۰۹

ارتش سرخابی در نبرد با طالع خشونت و تساوی

ارتش سرخابی در نبرد با طالع خشونت و تساوی
گروه ورزشی: نود و چهارمين دربي تهران امروز و از ساعت 35: 16 در ورزشگاه آزادي با قضاوت رضا كرمانشاهي برگزار مي‌شود. آخرين ديدار دو تيم برمي‌گردد به تابستان امسال و مسابقه نيمه ‌نهايي جام حذفي كه با تساوي دو بر دو در 120 دقيقه به پايان رسيد و در نهايت اين آبي‌ها بودند كه در ضربات پنالتي برنده شدند و به فينال رسيدند. در دو مسابقه رفت و برگشت دو تيم در ليگ نوزدهم نيز پرسپوليس يك بار برنده شد و يك بار هم بازي با تساوي دو بر دو به پايان رسيد.

4 دربي با ۵ مربي
3 بازي قبلي دو تيم با 4 سرمربي مختلف برگزار شد. براي پرسپوليس گابريل كالدرون و يحيي گل‌محمدي روي نيمكت نشستند و براي استقلال ابتدا استراماچوني، بعد فرهاد مجيدي هدايت استقلال را برعهده گرفتند. جالب‌تر آنكه استقلال اين بار هم با يك سرمربي جديد در دربي حاضر مي‌شود و محمود فكري روي نيمكت اين تيم خواهد نشست. البته محمود فكري فصل گذشته در حالي كه هدايت نساجي را برعهده داشت در دور برگشت با يحيي گل‌محمدي و پرسپوليس بازي كرد كه نتيجه‌اي بهتر از تساوي يك بر يك عايد دو تيم نشد. در قامت سرمربي يحيي گل‌محمدي تاكنون دو بار به عنوان سرمربي پرسپوليس و 13 بار به عنوان سرمربي ساير تيم‌ها مقابل استقلال قرار گرفته كه حاصلش 4 برد، 9 تساوي و 3 شكست بوده است. يحيي با پرسپوليس در مقام سرمربي تاكنون نتوانسته استقلال را شكست دهد. در سمت مقابل محمود فكري تاكنون فقط يك بار به عنوان سرمربي مقابل پرسپوليس قرار گرفته كه مربوط به همان بازي نساجي است. اين دو مربي سابقه گل زدن در دربي را نيز در كارنامه‌شان دارند. يحيي يك بار در دربي خرداد 82 و فكري دو بار در دربي‌هاي مهر 82 و اسفند 83. اينكه هر دو مربي سرخابي‌ها در يك سال سابقه گلزني در دربي را دارند در نوع خودش جالب توجه است.

طالع‌بينی دربی‌های دی ماه
خشونت و تساوی
اين يازدهمين بار است كه دربي در دي ‌ماه برگزار مي‌شود. عجيب آنكه در تمام11 دربي قبلي در دي‌ماه دو تيم به نتيجه تساوي رضايت داده‌اند. علاوه بر اين جنجالي‌ترين و پراخراج‌ترين دربي‌هاي تاريخ در دي ‌ماه بوده است. در دربي دي 49 دو تيم به نتيجه مساوي يك بر يك رضايت دادند. در اين ديدار پرسپوليس دو اخراجي و استقلال هم يك اخراجي داد و در پايان همه‌ چيز به جنجال كشيده شد و در نهايت با حكم فدراسيون استقلال سه بر صفر برنده شد. دربي دي ‌ماه 69 نيز دو اخراجي داشت. دربي معروف دي ‌ماه سال 73 ديگر مسابقه‌اي بود كه رقابت دو تيم از لحاظ حجم خشونت و درگيري خاطره‌انگير شد.آن بازي در حالي كه با تساوي دو بر د در جريان بود نيمه تمام ماند و همان شب با حكم كميته انضباطي استقلال سه بر صفر برنده شد. بعد از‌ آن بازي برخي از سرخابي‌ها در مجموع 13 سال محروم شدند! بعد از همان بازي بود كه تصميم گرفته شد كه داور خارجي دربي را قضاوت كند. رسمي كه تا سال 87 پابرجا ماند. در دربي دي‌ ماه سال 79 نيز بازيكنان آنچنان با هم درگير شدند كه كار به پاسگاه و بازداشت رسيد.گفته مي‌شود هواداران آن روز 23 ميليون تومان به شركت واحد خسارت زدند. حال دو تيم امروز براي دوازدهمين بار در ماه اول زمستان به مصاف هم مي‌روند و اگر كمي خرافاتي فكر كنيم، مي‌توانيم منتظر يك جنجال بزرگ باشيم.

انتقادات عجيب؛ دغدغه هر دو مربي
وضعيت رضايت هواداران از كادر فني دو تيم از ابتداي فصل شكلي سينوسي داشته است. در استقلال هواداران فصل را با اميدهاي زيادي شروع كردند اما باخت مقابل فولاد و بعد دو تساوي در 3 بازي بعدي باعث شد، انتقادات نسبت به كادر فني زياد شود. از بين طرفداران استقلال آن دسته كه كم‌طاقت بودند و اتفاقا عده‌شان كم هم نبود در فضاي مجازي به محمود فكري حمله كردند و تيم او را فاقد برنامه منسجم براي موفقيت دانستند. در پرسپوليس نيز همين شرايط به شكل ديگري حاكم شد. يحيي فصل را با يك تساوي بدون گل مقابل سايپا آغاز كرد و بعد از آن مقابل صنعت نفت با يك گل كه از روي نقطه پنالتي به ثمر رسيد، پيروز شد و در هفته سوم مقابل نفت مسجد سليمان با نتيجه صفر بر صفر متوقف شد.گل نزدن پرسپوليس در اين 3 بازي هواداران تيم را آشفته كرد و زمزمه‌هايي از اعتراض به عملكرد يحيي شنيده شد.بعد برد سه هيچ مقابل ذوب‌آهن رسيد و بعد هم فينال آسيا. تا قبل از فينال اعتراضات هواداران شكل علني به خودش نگرفت اما بعد از شكست مقابل اولسان و بعد 3 تساوي پياپي در ليگ مقابل نساجي و ذوب‌آهن و سپاهان اعتراضات علني‌تر شد. واكنش منفي برخي هواداران آن ‌قدر شدت گرفت كه ساير طرفداران اين تيم مجبور شدند هشتگ يحيي تنها نيست را در حمايت از سرمربي خود ترند كنند. همزمان در استقلال اوضاع كاملا آرام گرفته بود و همه هواداران متقاعد شده بودند كه بايد به محمود فكري زمان داد. به هر ترتيب در آستانه دربي اكثر هواداران دو تيم دست از جنجال‌هاي بيهوده و تضعيف روحيه مربيان برداشتند. با اين حال به نظر مي‌رسد، نتيجه نگرفتن هر يك از مربيان در بازي امروز آتش زير خاكستر برخي اعتراضات را شعله‌ور كند.

سورپرايزي در كار هست؟
از نكات مشترك دو تيم در بازي امروز مي‌توان به مطمئن نبودن سرمربيان به تركيب تيم‌هاشان اشاره كرد. هم استقلال هم پرسپوليس از ابتداي فصل تغييرات زيادي در تركيب و سبك بازي داشته‌اند. بخشي از اين مساله برمي‌گردد به جدايي چند مهره كليدي از هر دو تيم و بخش ديگرش نيز مربوط به ناآماده بودن بازيكن‌ها مي‌شود. در پرسپوليس گل نزدن مهاجمين تيم يعني عبدي و رمضاني باعث شد، يحيي در بازي آخر تيمش مقابل سپاهان از وحيد اميري در پست مهاجم هدف و احمد نوراللهي در پست مهاجم سايه استفاده كند! همچنين عملكرد نامطمئن مهدي شيري در دفاع راست يحيي را مجبور كرده به بردن سيامك نعمتي به سمت راست خط دفاعي فكر كند. در استقلال نيز شيخ دياباته آقاي گل فصل قبل ليگ از شروع مسابقات مشكلات انضباطي و مصدوميت داشته و اين فرصت را براي ارسلان مطهري فراهم كرده كه در تركيب ثابت قرار بگيرد. در دفاع چپ نيز با مشكلاتي كه براي ميليچ پيش آمد و مصدوميت نادري شاهد حضور محمد دانشگر در اين پست بوديم. در مركز ميدان نيز فكري در 9 بازي ابتداي فصل به تركيب ايده‌آل خودش دست پيدا نكرد و تا كنون بارها جاي دشتي، ريگي، باقري و اسماعيلي را باهم عوض كرده است بنابراين نمي‌توان با قطعيت سيستم و نفرات دو تيم در بازي امروز را حدس زد. هر لحظه ممكن است شاهد يك سورپرايز بزرگ در تركيب دو تيم باشيم. براي پرسپوليس اين سورپرايز ممكن است حضور مهدي ‌خاني مهاجم جديد اين تيم باشد و براي استقلال فيكس بودن شيخ دياباته.

چه چيزي در انتظار هواداران است؟
دربي امروز سومين دربي بي‌تماشاگر يك سال گذشته به حساب مي‌آيد. عدم حضور تماشاگران در حساس‌ترين مسابقه فصل يك خسران بزرگ به حساب مي‌آيد. بخش اعظمي از گرماي مسابقه سرخابي‌ها به حضور تماشاگران وابسته است. تماشاگراني كه امروز نه فقط بخش اعظم‌شان كه تمام‌شان مجبورند بازي را از قاب تلويزيون و آن هم به تنهايي ببينند. خيلي‌ها از ترس بيماري كرونا ترجيح مي‌دهند از دور هم جمع شدن حتي براي تماشاي دربي هم بپرهيزند كه البته تصميم بسيار درستي است. به اين ترتيب تمام بار هيجان و جذابيت و گرماي مسابقه روي دوش مربيان و بازيكنان است. آنها هستند كه بايد ثابت كنند مي‌توانند سكوت سكوها را با هيجاني كه به بازي تزريق مي‌كنند، جبران كنند.در دو دربي گذشته كه يك سمتش يحيي گل‌محمدي بوده شاهد دربي‌هاي پرگلي بوديم. در مجموع 8 گل در دو بازي قبلي دو تيم رد و بدل شده است. آيا اين بدان معناست كه امروز هم مي‌توانيم شاهد يك بازي پرگل باشيم؟ البته پرگل بودن الزاما به معناي جذاب بودن نيست. چراكه در بازي جام حذفي، دو تيم به غير از گل‌هايي كه به ثمر رساندند چندان موقعيت جدي ديگري نتوانستند روي دروازه يكديگر خلق كنند و بازي بيشتر فيزيكي و درگيرانه دنبال مي‌شد. اينكه بازي امروز سرخابي‌ها جذاب از آب دربيايد معلول متغيرهاي زيادي است. در وهله اول نترس بودن بازيكنان و كادرفني، در درجه دوم آمادگي ستاره‌ها و در قدم آخر انديشه‌ها و تاكتيك‌هاي اتخاذشده مي‌تواند سرنوشت دربي نود و چهارم را تحت‌تاثير قرار دهد.بدون شك جذاب از آب درآمدن بازي پرطرفدارترين تيم‌هاي ايران و قهرمان و نايب ‌قهرمان فصل گذشته كه گل سرسبد فوتبال باشگاهي كشورمان شناخته مي‌شود، مي‌تواند اعتباري ويژه به ليگ داخلي ما بدهد. اما اگر در روي پاشنه هميشگي بچرخد و هزار و يك مصلحت‌انديشي توسط مربيان و مديران و بازيكنان در نظر گرفته شود، اين دربي هم به سياهه تمام دربي‌هاي بي‌كيفيتي كه فقط به خاطر حساسيت‌شان دنبال شدند، اضافه خواهد شد.
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: دربی پایتخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها