به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۲۵۰۶۷۲

آمریکا بار دیگر ایران را متهم کرد

آمریکا بار دیگر ایران را  متهم کرد
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایالات متحده ایران را به کاربرد تسلیحات شیمیایی متهم کرد.
مایک پومپئو  با مرور کارنامه دولت دونالد ترامپ در برابر ناقضان کنوانسیون تسلیحات شیمیایی مانند  سوریه، در توییتر نوشت:‌ ایالات متحده همچنین اطلاعات مربوط به کاربرد تسلیحات شیمیایی به وسیله ایران را از طبقه بندی خارج کرده است.دولت آمریکا اتهام‌های دیگری را هم متوجه ایران کرده است که عبارتند از تولید مواد شیمیایی با کاربری ضدشورش و عدم اعلام برخورداری از تاسیسات تولید سلاح شیمیایی.
ایران کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را در سال ۱۹۹۳ امضا کرد. به گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، این کنوانسیون همه اعضا را موظف کرده است که همه موارد مربوط به تولید، واردات و صادرات تسلیحات شیمیایی از سال ۱۹۴۶ به بعد را گزارش کنند. وزارت امور خارجه آمریکا ایران را متهم کرده است که در جریان جنگ لیبی با چاد در دهه ۱۹۸۰، تسلیحات شیمیایی در اختیار حکومت معمر قذافی قرار داده است.بر این اساس، پس از سقوط ژنرال قذافی، گلوله های شیمیایی توپ ۱۳۰ میلی متری در لیبی کشف شده که نوشته‌هایی به زبان فارسی بر روی آنها دیده شده است.ایران ارسال تسلیحات هسته‌ای به لیبی را تایید نکرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود همچنین ایران را متهم کرده است که در آوریل ۱۹۸۷، فروردین ۱۳۶۶ ، در مناطق عملیاتی اطراف بصره از گاز خردل استفاده کرده است.
در این گزارش همچنین گفته شده که بازرسان سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ در استان المثنی در عراق به خمپاره‌های شیمیایی ۸۸ میلی‌متری برخورد کردند و مقام‌های عراقی آنها را متعلق به نظامیان ایرانی عنوان کرده‌اند. نظامیان ایرانی در جریان جنگ با عراق بارها به وسیله ارتش عراق با تسلیحات شیمیایی مورد حمله قرار گرفتند و ایران کشورهای غربی را به ارسال این تسلیحات به عراق متهم کرده است.وزارت امور خارجه در گزارش خود با اشاره به مواد تبلیغی عرضه شده به وسیله وزارت دفاع ایران و شرکت‌های وابسته مانند مجتمع شهید میثمی،  ایران را متهم کرد که درباره توانایی خود برای تولید مواد شیمیایی با کاربری ضدشورش مانند نارنجک‌های دودزا، تجهیزات دودزا و اسپری‌های سوزاننده به دبیرخانه کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی اطلاع رسانی نکرده است. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه امام حسین و دانشگاه مالک اشتر بر روی عوامل شیمیایی ابراز نگرانی کرده است. آمریکا ماه گذشته مجتمع شهید میثمی وابسته به وزارت دفاع ایران و مدیر آن را به اتهام تولید مواد شیمیایی ناتوان کننده مورد کاربرد در تسلیحات ضدشورش تحریم کرده بود.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها