به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۲۵۰۶۸۶

اشتغال بسیاری از کودکان کار در خانه‌ها

اشتغال بسیاری از کودکان کار در خانه‌ها
گروه جامعه: پدیده کودکان کار، پدیده جدید و تازه‌ای نیست،سال‌هاست که هیچ مسئولی به طور جدی در صدد حل مشکلات این قشر از افراد جامعه نیست.  کودکان کار زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست. آنها هر روز برای به دست آوردن لقمه‌ای نان در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند به امید روزهایی که شاید اوضاع بهتر شود.
حمید رضای ۸ ساله کنار جوی آب نزدیک چرخ دستی برادر بزرگترش محمد رضا نشسته است. با لباسهایی که در این زمستان سرد ،خیلی گرم نیست.حمید رضا بیشتر از محمدرضا تمایل به حرف زدن دارد: پدرم مغازه ضایعات دارد ، وقتی ما این ضایعات را جمع می کنیم به مغازه بابام می بریم.او گفت: ما سه برادر هستیم برادر سوم هنوز کوچک است و در خانه با مادرم می‌ماند،  اما من و محمد‌رضا هم درس می خوانیم هم کار می‌کنیم.شاید به جایی برسیم....
  وجود ۱۷۵ کودک کار در زنجان
 کاظم لو، کارشناس مسئول بهزیستی استان زنجان  با اشاره به بومی بودن کودکان کار زنجان، گفت: در زنجان 175 کودک کار وجود دارد که همگی آنها دارای خانواده هستند.علیرضا کاظم‌لو با بیان اینکه تعداد این کودکان کار در زنجان متغیر است، گفت: از این تعداد کودک کار زنجان تعدادی با توانمند شدن از چرخه حمایتی خارج می شوند.
وی، با اشاره به به تحصیل  کودکان کار زنجان،  تصریح کرد:  در حال رایزنی برای تحصیل تمامی دانش آموزان هستیم.به گفته کاظم لو، مرکز حمایتی کودک  و خانواده زنجان به صورت روزانه است که خدمات روزانه سرپایی به کودکان کار از سن ۱۸-۶سال  ارائه می دهد.وی همچنین  با اشاره به سن اغلب کودکان کار در زنجان از ۱۸تا ۱۱سال ، گفت: شغل اغلب این کودکان معمولا   آب‌فروشی در آرامستان‌ها ، گلفروشی در پشت چراغ قرمز ، دستفروشی و ....است. کارشناس مسئول بهزیستی ، دراین باره اضافه کرد: تا کنون دستورالعملی برای جمع آوری این کودکان  نداریم. اغلب این کودکان دارای خانواده هستند که در تلاشیم تا به این کودکان و خانواده‌های آنها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک بیشتری کنیم.کاظم لو، با اشاره به اینکه  اعتبارت استانی در این باره به حدکافی نیست ، اظهار کرد: سرانه این افراد  حدود ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان است .او با بیان اینکه ۱۱دستگاه متولی دراین باره به کمک بهزیستی اقداماتی در حوزه فرهنگی و آموزشی برای کودکان کار انجام می دهند ، ادامه داد: برخی از این کودکان با توجه به توانمندی آنها به آموزشگاههای فنی حرفه معرفی می شوند تا  با حرفه آموزی از چرخه حمایتی خارج شوند. این مسئول خلأ‌های قانونی در کمک به این کودکان را بسیار زیاد دانست و گفت: هر چند بهزیستی برای شناسایی کودکان کار سیستم شناسایی منسجمی دارد اما به نظز می رسد هنوز کافی نیست.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: کودکان کار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها