کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افکار عمومی آمریكا اقدامات مثبت ترامپ را فراموش نمی‌کند

ترامپ کماکان فرد پرطرفداری است

22 دی 1399 ساعت 14:31


گروه بین الملل: یک استاد دانشگاه ضمن بعید دانستن احتمال پایان یافتن زندگی سیاسی ترامپ، گفت: ترامپ کماکان فرد پرطرفداری است، در انتخابات اخیر آمریکا حدود ۷۵ میلیون رای داشت.
دکتر احمد فاطمی‌نژاد با اشاره به تنش‌های هفته گذشته ایالات متحده، ضمن بی‌سابقه خواندن این اتفاق، اظهار کرد:  این تنش‌ها  بهترین اتفاق ممکن برای دموکرات‌ها بود. این اتفاقات باعث شد حتی بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز بحث تقلب در انتخابات را منتفی بدانند و این موفقیت بزرگی برای دموکرات‌ها بود که بالاخره توانستند بدون دردسر از این مرحله عبور کنند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: همین همراهی جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها باعث شد تا دموکرات‌ها به فکر برکناری ترامپ در این روزهای باقی مانده از عمر دولتش بیافتند. در این خصوص دو طرح مطرح شد، طرح اول این بود که طبق تبصره ۲۵ قانون اساسی آمریکا، خود کابینه به همراه معاون ترامپ خواستار برکناری او شوند و بعد هم به تایید کنگره برسد که مایک پنس علی‌رغم همراهی‌ که با دموکرات‌ها داشت، در این مورد با آنان مخالفت کرد.در طرح دوم، دموکرات‌ها بحث استیضاح ترامپ در کنگره را مطرح کردند. هر چند در حال حاضر اکثریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان متعلق به دموکرات‌ها است، اما من فکر می‌کنم بحث استیضاح ترامپ نیز منتفی است و در این چند روز باقی مانده اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ترامپ این دوره را به پایان خواهد رساند.این استاد دانشگاه بیان کرد: بالاخره هر رئیس جمهوری در دوران قدرتش تصمیمات مثبت و منفی زیادی می‌گیرد. ما باید این را هم در نظر داشته باشیم ترامپ از یک منظری اقدامات مثبت زیادی را در آمریکا انجام داده است و افکار عمومی مردم این کشور اقدامات او را فراموش نمی‌کنند.
 ترامپ از معدود روسای جمهور آمریکا بود که در دوران ریاست جمهوری‌اش شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده است، در حالیکه از پس از جنگ سرد، همه روسای جمهور آمریکا سابقه شروع جنگ و به خطر انداختن جان آمریکایی‌ها را دارند. این یک امتیاز بزرگ برای ترامپ است و صلح‌طلبان حزب جمهوری‌خواه روی این امتیاز او دست می‌گذارند. فاطمی‌نژاد با بیان اینکه دوقطبی شدن جامعه آمریکا مسئله‌ای بی‌سابقه در این کشور نیست، عنوان کرد: کمابیش در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، جامعه این کشور دوقطبی شده و یک شکاف بزرگ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شکل گرفته است. خواسته‌های دموکرات‌ها روز به روز به سمت خواسته‌های چپ‌گرایانه نزدیک‌تر شده است و جمهوری‌خواهان نیز روز به روز رویکردهای محافظه‌کارانه‌تر و مذهبی‌تر پیدا کرده‌اند. این باعث شده که دوقطبی شدن در جامعه آمریکا هر روز شدیدتر شود.وی خاطرنشان کرد: نمونه بارز این مسئله را ما در دوره قبل انتخابات آمریکا نیز داشتیم و عملا می‌توان گفت که دموکرات‌ها خیلی نمی‌توانستند رویکرد جمهوری‌خواهان را بپذیرند و تا مدت‌ها به پیروزی ترامپ اعتراض داشتند و حتی جنبش نمادین جدایی کالیفرنیا (calexit) رخ داد و کالیفرنیا به عنوان یک ایالت طرفدار دموکرات‌ها، بحث جدایی این ایالت از آمریکا را مطرح کرد. اما با تمام این‌ها ترامپ توانست این مسائل را سر و سامان دهد. امروز هم می‌توان گفت تقریبا همین مشکلات این‌چنینی برای بایدن به وجود آمده و به محض اینکه آمریکا از این فضای انتخاباتی خارج شود، شرایط نرمالی را پیدا خواهد کرد و دموکرات‌ها خواهند توانست گروه‌های معترض به خود را مدیریت کنند.عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به برتری جمهوری‌خواهان در سنا در دوره قبل این‌مجلس، گفت: به واسطه همین برتری، جمهوری‌خواهان‌ تا حدی می‌توانستند خواسته‌های خود را دنبال کنند اما در حال حاضر کل کنگره و کاخ سفید در اختیار دموکرات‌ها قرار گرفته است و جمهوری‌خواهان فقط در دیوان عالی برتری دارند که این مسئله کار را برای آنان سخت می‌کند. هر چند این مسئله احتمالا پایدار نخواهد بود؛ چراکه دو سال دیگر دوباره انتخابات کنگره برگزار خواهد شد و احتمالا آن موقع این توازن نیروها تغییر کند. در مجموع من فکر می‌کنم بحث شکاف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خیلی پایدار نباشد و پس از اتمام فضای انتخاباتی به حالتی نرمال برگردد.
فاطمی‌نژاد با بیان اینکه به طور کلی در نوع نگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به سیستم سیاسی ایران، یک تفاوت اصلی وجود دارد، تصریح کرد: جمهوری‌خواهان خصوصا در این دهه‌های اخیر به این سمت رفته‌اند که اساسا سیستم سیاسی ایران، یک سیستم‌ نامطلوب است و باید با آن برخورد کرد و هیچ تفاوتی هم بین گروه‌های مختلفی که در ایران دولت را به دست می‌گیرند وجود ندارد و تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا در ایران را خیلی قبول ندارند و برای آنان فرقی نمی‌کند که چه کسی در ایران سر کار باشد، ما نمونه این رفتار جمهوری‌خواهان را در دوره ترامپ دیدیم که چگونه با دولت میانه‌روی آقای روحانی رفتار کرد و عملا دولت او را پس زد.وی ادامه داد: اما در این خصوص دموکرات‌ها تفاوت قائل می‌شوند و معتقدند بین گروه‌های مختلف سیاسی در ایران تفاوت وجود دارد و تا جایی که بتوانند به نحوی رفتار می‌کنند که باعث تقویت موضع میانه‌روها در ایران شوند. اینکه مسائل تکنیکی احیای برجام و رفع تحریم‌ها چه‌قدر طول می‌کشد و آیا تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به سرانجام می‌رسد یا نه، یک مسئله دیگری است‌. طبیعتا احیای برجام و رفع تحریم‌ها یک فرایند بروکراتیک و تکنیکی دارد و زمانبر خواهد بود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همچنین از این طرف نوع رفتار ایران نیز یک عامل موثر خواهد بود. اگر رفتار ایران بیشتر حالت مانع‌افکنی داشته باشد، طبیعتا بر سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند در تصمیمات آنان نقش داشته باشد.


 


کد مطلب: 250737

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/250737/ترامپ-کماکان-فرد-پرطرفداری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir