به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۲۵۰۷۴۴
نماینده تهران در مجلس دهم: دور زدن تحریم‌ها از طریق کانال‌های معمولی انجام نمی‌گیرد

اقدامات مجلس گزک دست دشمن می‌دهد

اقدامات مجلس گزک دست دشمن می‌دهد
گروه سیاسی:یک نماینده مجلس دهم با بیان اینکه طرح‌های مجلس گزک دست دشمن می‌دهد، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی که چندین بار رهبری به آن اشاره کرده‌اند، مبنی بر این که ما نمی‌خواهیم یهودیان را به دریا بیندازیم، این است که فلسطین هم متعلق به یهودیان، مسیحیان و هم مسلمانان فلسطینی است. اینکه این طرح را اینطور تصویب کنند، گزک دادن به دست اسرائیلی‌ها و مغایر با منافع ملی است.
محمود صادقی،  در رابطه با کشمکش مجلس و مجمع تشخیص مصلت نظام در مورد لوایح FATF گفت: انتشار اخباری مبنی بر دستور رهبری برای بررسی مجدد لوایج در مجمع، امیدواری‌هایی را ایجاد کرد. این خبر به طور رسمی مطرح نشده بود، تا این که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای آن را تایید و توصیه کرد که از اظهارنظرهای حاشیه‌ساز جلوگیری شود تا این طرح به طور مجدد در مجمع بررسی شود. نماینده پیشین مجلس افزود: در این خصوص، جلسه هایی گذاشته شده و بررسی‌هایی انجام شده است. برخی اظهارنظرها، این عمل را منوط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها دانستند. برخی از اعضای مجمع، مانند احمد توکلی، با بیان این که همچنان مخالف این طرح هستند، از رای نیاوردن دوباره این لایحه خبر دادند.   با توجه به مصاحبه اخیر رئیس مجمع، گویا اصل موضوع صحت دارد و با توجه به ناهماهنگی در اظهارات در این مورد، بهتر است که خود مجمع برای حل این بحران ورود و اطلاع‌رسانی کند.
او تاکید کرد: مجلس یازدهمی‌ها نیز مواضع تندی نسبت به این لایحه نشان دادند اما مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری، کار خود را انجام داده است. نکته‌ای که در این جا باید گفت این است که عمده نظر شورای نگهبان، مستند به هیئت مربوط به راهبردها در مجمع بوده است. برخی بر این باورند که اگر مجمع در اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان سکوت کند، در واقع حمل بر نظر شورای نگهبان می‌شود. در این جا نیز شورای نگهبان به استناد خود مجمع، این سند را به مجمع ارجاع داده است.
این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: به نظر من این مقدار سردرگرمی و ابهام در نظام حکمرانی، به طور کلی بازخورد بسیار بدی در سطح جامعه و فعالان اقتصادی دارد. مهم‌ترین آسیبی که از قبال تحریم ها به اقتصاد ایران وارد شده است، عدم اطمینان از شرایط است. اطلاع‌رسانی به این نحوی که صورت گرفته است، بر مقدار سردرگمی می‌افزاید و شایسته نظام حکمرانی در کشور نیست. مجمع تشخیص که کارش تشخیص مصلحت نظام است، باید به نحوی عمل کند که به مصالح نظام و مردم آسیب نرسد.
او افزود: پیمان‌های بین‌المللی به طور کلی، متولی روابط بین المللی کشورها با یکدیگر است و تعهدات، تکالیف و حقوق متقابل دارد. کشور ما، قربانی تروریسم است همچنین کشورهایی دیگری از جمله فرانسه که میزبان گروه‌های تروریستی هستند بنابراین عدم تصویب این لوایح، کمک به تحریم کشور است. ما در واقع خلاف گفته مقام معظم رهبری که فرمودند دولت تحریم‌ها را خنثی‌سازی کند، عمل می‌کنیم. یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها این است که جلوی راه ارتباطی‌مان با کشورهای دیگر را نبندیم.نماینده مجلس دهم تاکید کرد: در هر صورت، نمی‌توان تضمین کرد که در صورت عمل به همه مفاد این لوایح، مشکل دیگری نخواهیم داشت. مشکل تحریم‌های آمریکا جداگانه هست اما اینکه در لیست سیاه‌ اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفته‌ایم، تحریم‌های آمریکا را تشدید می‌کند. پذیرش این لوایح یعنی جلوگیری از تشدید تحریم‌های آمریکا. یکی از راه های خنثی‌سازی تحریم ها که رهبری نیز بر آن تاکید دارند، همین است.
او افزود: در جلسات علنی و غیرعلنی برگزار شده در مجلس پیشین، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، بسیار کارشناسانه بیان کرد که اجرای این لوایح، هیچ محدودیتی برای دور زدن تحریم‌ها برای ما ایجاد نمی‌کند؛ بسیاری از دوستان مخالف، دلیل مخالفتشان همین عدم دور زدن تحریم‌ها است که به نظر من در اشتباه هستند. زیرا دور زدن تحریم‌ها از طریق کانال های معمولی انجام نمی‌گیرد  بنابراین، این مغالطه‌ها موجب مخالفت‌هایی از باب مغایرت آن‌ها با منافع ملی شده است. صادقی با تاکید بر اینکه FATF برای برخی تعریف نشده است، عنوان کرد: برخی بر این عقیده هستند که این معاهدات، بسیار شبیه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که امکان نظارت را بر فعالیت‌های ما فراهم می کند در صورتی که چنین چیزی واقعی نیست اگر چنین امری واقعیت داشت، هیچ کشوری عضو آن نمی‌شد. در واقع اجرای این تعهدات، به مقابله با پولشویی در داخل کشور نیز کمک می‌کند. ثانیا تعهدات ایجاد شده، در چارچوب روابط متقابل کشورها با ایران است و حتی مقابله با پولشویی در داخل کشور را نیز فراهم می‌کند.نماینده مجلس دهم اضافه کرد: توهم‌هایی برای مخالفت با FATF وجود دارد که برخی ناشی از دغدغه‌های ملی، سوء تفاهم‌های موجود و برخی ناشی از تقابل سیاسی با دولت است. افرادی در پی آن هستند که با ناکارآمد نشان دادن دولت، برای انتخابات آینده آماده شوند.

 
مرجع : خبرگزاری برنا
برچسب ها: مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها