به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۲۵۰۷۵۰

تعمیر چرخ خیاطی به توسعه کسب و کارهای خانگی کمک می‌کند

تعمیر چرخ خیاطی به توسعه کسب و کارهای خانگی کمک می‌کند
گروه کسب و کار: «وقتی 8 ساله بودم با دوچرخه زمین خوردم،زانوی شلوارم پاره شد که برای اینکه در منزل دعوام نکنند تصمیم گرفتم قبل از اینکه کسی پارگی شلوارم را ببیند،خود با چرخ خیاطی مارشال خواهرم آن را تعمیر کنم در نتیجه چرخ خیاطی سنگین را برای استفاده آماده کردم،با زحمت فراوان بعد از یکساعت و نیم سوزن چرخ را نخ کردم. قبل از دوختن زانوی پاره شلوار خواهرم سررسید و از اینکه چرخ خیاطی را بدون اجازه او روشن کرده ام عصبانی شد و تنبیه ام کرد. بعد از شرح ماجرا برای خواهرم وی به سرعت سوزن چرخ را نخ کرد و شلوار را تعمیر نمود که این سرعت عمل برای من که یکساعت و نیم برای این کار وقت گذاشته بودم تعجب برانگیز بود. بعد از این ماجرا تصمیم گرفتم تا این کار را یاد بگیرم. با کمک برادرم که رییس بخش مخابرات گروه صنعتی ملی بود به این شرکت رفتم و در سن هشت سالگی بعد از مدرسه با اصرار مشغول تعمیر دستگاه های تلفن خراب در آنجا شدم. در واقع اصطلاحا آچار به دست بودم! مدتی بعد وقتی آقای ایروانی برای بازدید به این مرکزآمده بود من را مشغول دستکاری یک تلفن دید که تذکر داد که این بچه کوچک تلفن را خراب نکند که برادرم ضمن توشیح شرایط گفت که مشغول تعمیر تلفن است و نیم ساعت بعد تلفن تعمیر شده را تحویل دادم این قضیه سبب شد تا آقای ایروانی پیشنهاد اعزام من همراه 16 نفر دیگر به ژاپن را به برادرم بدهد که مورد قبول برادرم واقع شد و من با یک گروه 17 نفره به این کشور در حالی که فقط ده سال داشتم، برای آموزش اعزام شدم. در 11 سالگی استخدام رسمی شرکت اوتافوکو شدم و به این ترتیب کار خود را به عنوان یک تعمیرکار حرفه ای آغاز کردم.»

علی افشاری می گوید: قبل از انقلاب اسلامی شرکتی به نام گروه صنعتی ملی بود که متشکل از سه شرکت صنعتی بزرگ بود و شرکت «اتافوکو» یکی از آنها بود. من این حرفه را در این شرکت زیر نظر استاد بزرگ فوکواوکا آموزش دیدم.
این تکنسین چرخ خیاطی در ادامه در توضیح کار خود می‌گوید: من به صورت حرفه ای کار تعمیر چرخ های خیاطی را آموزش دیده ام و آمادگی آموزش این فن را به علاقه مندان دارم .به دلیل تسلط بر تعمیر همه چرخ خای خیاطی ازطرف شرکت های معروف پیشنهاد همکاری بسیاری داشته ام اما حاضر به همکاری نشدم چرا که تمایل داشتم مستقل باشم. بعد از چند سال با آقای کاشانی کیا آشنا شدم که با راهنمایی وی قدری توانستم شرایط کار خود را که به جرات می توانم بگویم در ایران بدون رقیب هستم را تغییر دهم.
وی در ادامه افزود: تفاوت کار من با یک تعمیرکار معمولی این است که من یک چرخ خیاطی را باز کرده قطعات آن را تفکیک و بعد از یافتن عیب دستگاه آن را برطرف کرده و سپس دوباره چرخ خیاطی را جمع می کنم و با گارانتی تحویب مشتری می دهم. یعنی چرخ خیاطی که تعمیر شده را با یک گارانتی 5 ساله تحویل می دهم، برخلاف برخی از تعمیرکاران که بدون یافتن عیب دستگاه با روغن کاری و تعویض سوزن آن را تحویل می دهند که بعد از مدتی نه تنها عیب دستگاه برطرف نشده بلکه قسمت دیگری نیز خراب می شود و چرخ خیاطی کامل از کار می افتد.
افشاری افزود: این حرفه در ایران ناشناخته است. سایر تعمیرکاران با احترامی که بنده برای آنها قائل هستم کارشان با تخصص من متفاوت است. از این جهت که کار من عیب یابی تخصصی چرخ های خیاطی به خصوص چرخ های خیاطی خانگی است اما سایرهمکاران فقط تعمیر کار هستند. در شرایط کنونی با توجه به تحریم ها و نیازبه عدم خروج ارز از کشور ما به آموزش و تربیت افرادی برای آموختن این فن نیاز داریم. علی رغم تلاش 4 دهه ای در این زمینه هنوز موفق به انتشار کتاب یا جزوه ای در این زمینه نشده ام البته یک سی دی آموزش تهیه شده اما بحث آموزش حرفه ای این فن هنوز آغاز نشده است.
این تکنسین تعمیر چرخ خیاطی در ادامه افزود: در شرایط کنونی با توجه به آسیب هایی که کرونا به کسب و کارها زد، باید بر توسعه کسب و کارهای خانگی تمرکز و آن را توسعه داد. خیاطی از جمله این کسب و کارهاست اما چرخ خیاطی دستگاه خاصی است که به نگهداری و تعمیر ویژه نیازمند است . با شناخت این دستگاه و تربیت نیروی متخصص در زمینه نگهداری و تعمیر می توان قدم های مثبتی در این خصوص برداشت. در زمینه تولید نیز همانطور که در بالا گفته شد درصورتی که تولید کننده قطعات را بشناسد توان تولید آن را در داخل دارد و نیازی به واردات نیست.

* به منظور استفاده از آموزش‌های تعمیر چرخ خیاطی با شماره تلفن مرکز فنی حرفه‌ای تعادل ۰۲۱۸۸۰۲۴۲۹۰ تماس بگیرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها