به روز شده در ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۴:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۵۰۸۵۰

خانواده‌ها‌درآموزش‌مجازی‌نقش معلم‌راایفا می‌کنند

خانواده‌ها‌درآموزش‌مجازی‌نقش معلم‌راایفا می‌کنند
گروه جامعه: یک استاد دانشگاه گفت: در آموزش مجازی، خانواده‌ها نقش معلم را ایفا می‌کنند و مثل گذشته تنها نقش نظاره‌گر ندارند.به گزارش ایسنا، علی خالق خواه اظهار کرد: خانواده‌ها در این نوع آموزش به‌نوعی کنترل‌گر هستند و باید با فرزندانشان کارکرده و آنها را به یادگیری سوق بدهند.وی اضافه کرد: خانواده‌ها هم برای کمک به دانش‌آموزان در زمان کرونا و آموزش مجازی، آموزش ندیده‌اند بنابراین با روش یاددهی به دانش‌آموزان و همچنین کنترل آنها آشنایی ندارند بنابراین خانواده‌ها در این سیستم آموزشی با چالش مواجه می‌شوند چون ایفای نقش معلمی را بلد نیستند.خالق خواه با بیان اینکه خانواده‌ها باید وقت بیشتری برای آموزش بگذارند و برخی خانواده‌ها امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای آموزش مجازی ندارند، اظهار کرد: خانواده‌ها باید در زمینه محتوای درسی مطالعه داشته باشند تا مطالب را به نحو احسن به دانش‌آموزان یاد بدهند.این استاد دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد: خانواده‌ها شیوه یاددادن را بلد نیستند و دانش‌آموزان را زیر فشار می‌گذارند و اعتمادبه‌نفس آنها را خدشه‌دار می‌کنند پس باید خانواده‌ها چگونگی یاددهی به فرزندانشان را مطالعه و یاد بگیرند.به باور خالق خواه، خانواده‌ها باید با معلمان در ارتباط باشند و بودجه‌بندی یادگیری را حتماً از معلمان دریافت کرده و بر اساس طرح درس معلمان و بودجه‌بندی از دانش‌آموزان تکالیف بخواهند. وی با بیان اینکه آموزش مجازی نسبت به آموزش چهره‌به‌چهره کیفیت پایین تری دارد، اضافه کرد: در این نوع آموزش سکنات، حرکات و نوع فهم دانش‌آموز قابل تشخیص نبوده و یادگیری دانش‌آموز به نحو مطلوب نمی‌تواند ارزیابی شود.

روش‌های آموزش حضوری برای آموزش مجازی پاسخگو نیست
به گفته خالق خواه، در آموزش مجازی دانش‌آموز هم با معلمان در ارتباط مستقیم نیست و آن مباحثی که به‌صورت چهره‌به‌چهره قابل انتقال هستند، به دانش‌آموزش منتقل نمی‌شود.عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در آموزش مجازی معلمان باید قبل و بعد از ساعات آموزشی وقت بیشتری را صرف مطالعه و انتقال مطلوب مباحث بکنند، ادامه داد: روش‌های تدریس حضوری در آموزش مجازی پاسخگو نیست زیرا آموزش مجازی به‌نوعی یک‌طرفه بوده و عمدتاً از طرف معلم به دانش‌آموز است.خالق خواه اظهار کرد: در آموزش مجازی دانش‌آموز در مباحث کلاسی مشارکت فعال نمی‌تواند داشته باشد بنابراین باید روش‌های تدریس و انگیزه معلمان مورد بازنگری قرار بگیرد.عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: در این نوع آموزش، دانش‌آموزان تحت تسلط معلم نیستند بنابراین وارد بحث یادگیری نمی‌شوند و در انجام تکالیف درسی کوتاهی می‌کنند.این استاد فلسفه تعلیم‌وتربیت با بیان اینکه معلمان هم برای ارائه مطلوب مباحث درسی در این روش نیاز به آموزش دارند، تصریح کرد: معلمان باید نحوه کارکردن با ابزارهای آموزش مجازی را یاد گرفته و برای کنترل دانش‌آموزان، ارائه مناسب محتوای آموزشی و نحوه ارائه تکلیف درسی و دریافت آن نیاز به آموزش دارند. استاد دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مدیران آموزشی باید بر آموزش مجازی نظارت کامل داشته و معلمان را مکلف به پاسخگویی سؤالات دانش‌آموزان بکنند، ادامه داد: دانش‌آموزان هم به آموزش چهره‌به‌چهره عادت کرده‌اند بنابراین برای آنها هم باید آموزش‌های لازم ارائه شود تا بتوانند بیشترین استفاده را از آموزش مجازی داشته باشند.