به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۲۵۰۹۵۸

حمایت پاپ از نقش زنان در انجام مراسم مذهبی

حمایت پاپ از نقش زنان در انجام مراسم مذهبی
گروه بین الملل: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، رسما قانون کلیسای کاتولیک را تغییر داد تا به زنان اجازه دهد مراسم عشای ربانی را اجرا کنند و در محراب خدمت کنند.با این حال، او همچنان تصریح کرده است که مقام کشیشی کماکان متعلق به مردان خواهد بود.این اقدام پاپ فرانسیس درواقع رسمیت دادن به نقش‌هایی است که زنان پیشتر هم در برخی مراسم کلیسای کاتولیک، به ویژه در کشورهای غربی برعهده داشته‌اند.پاپ گفته است که زنان "مشارکت و نقش ارزنده‌ای" در مراسم کلیسا دارند.انتظار می‌رود که این اقدام پاپ، رهبران محافظه‌کار کلیسا را مجبور به پذیرش مشارکت بیشتر زنان در مراسم مذهبی کند. پاپ فرانسیس تلاش کرده است برای جناح اصلاح‌طلب کلیسا، با سخنانش تصویری پذیراتر ارائه دهد.
اما سال گذشته، پس از برگزاری یک شورای کلیسایی در مورد تصمیم‌گیری برای انتصاب زنان بعنوان شماس (خادم کلیسا و یک رده پائین‌تر از کشیش) و اداره برخی مراسم، پاپ حاضر به ایجاد چنین تغییراتی نشد و افرادی را که امیدوار به اصلاحات اساسی‌تری در دوران تصدی او بودند ناامید کرد.در حال حاضر شماس‌های کلیسای کاتولیک را مردان متاهل تشکیل می‌دهند. از زنان به عنوان شماس در سده‌های اولیه کلیسای کاتولیک استفاده شده بود.
شماس‌ها اختیارات کشیش‌ها را ندارند و نمی‌توانند مراسم عشای ربانی برگزار کنند اما می‌توانند بخش بزرگی از وظایف کشیش مانند غسل تعمید، عروسی، خاکسپاری، اداره کلیسا و ارائه رهنمون به نمازگزاران را انجام دهند.در اقدام جدید، پاپ یک بند را در قانون کلیسا از "مردان غیر روحانی" به "افراد غیر روحانی" تغییر داده است؛ جایی از متن که مشخص می‌کند آنها می‌توانند در مراسم کلیسای کاتولیک "تصدی قرائت مذهبی و اجرای مراسم عشای ربانی" را برعهده داشته باشند.فرمان پاپ، موسوم به 'سپیریتوس دومینی ' با نامه‌ای همراه بود که توضیح می‌داد "اضطرار... برای درک مجدد مسئولیت مشترک همه تعمیدیافتگان کلیسای کاتولیک و رسالت افراد غیر روحانی در این میان، به شیوه خاص خود".
یک سخنران در کلیسای کاتولیک می‌تواند دعاها و متون مقدس مانند زبور داوود را هنگام مراسم نیایش و سرود مذهبی و سایر مراسم بخواند، اما انجیل‌خوانی توسط کشیش یا شماس انجام می شود.
یک اجراکننده مراسم عشای ربانی به کشیش یا شماس در محراب کمک می‌کند و می‌تواند نان و شراب نمادین عشای ربانی را در مراسم عبادی توزیع کند.


 
برچسب ها: پاپ فرانسیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها