کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازی با سرمایه‌های خانگی مردم در بورس

روزنامه همدلی , 24 دی 1399 ساعت 8:36


گروه اقتصادی: مهم‌ترين بازارهاي پايتخت اين روزها در انتظار تحولات داخلي و البته بين‌المللي هستند. پرونده باز بودجه سال آينده روي ميز سكانداران اقتصادي از يك سو، كشمكش‌ها بر سر آزادسازي منابع بلوكه شده در كشورهاي خريدار نفت از قبيل كره جنوبي و مهم‌تر از همه زمزمه‌هاي بازگشت برجام و احتمال از بين رفتن تحريم‌ها با روي كار آمدن رئيس جمهور منتخب آمريكا، همگي در تحولات اخير چهارراه استانبول، جمهوري و حافظ تاثيرگذار هستند.چند روزي بيشتر تا مراسم تحليف جوبايدن باقي نمانده و در اين ميان بازي دلار، سكه و شاخص كل بورس با سرمايه‌هاي خرد و خانگي شدت گرفته است. در سه‌شنبه‌اي كه گذشت، شاخص كل بورس براي دومين بار در هفته جاري به كانال يك ميليون و ٢٠٠ هزار واحدي عقبگرد كرد، يكي از دو صندوق عرضه شده در بازار سرمايه، سودها را سوزاند و ديگري سرمايه‌ها را؛ دارايكم كه مدت‌ها در وضعيت كف‌شكني و سقوط بود با تاثير گرفتن از نمادهاي بانكي سير نزولي به خود گرفت و يك كانال مهم ديگر را از دست داد.ورود اين صندوق دولتي براي اولين بار به كانال ١٢٠هزار ريالي در حالي بود كه بازدهي اين صندوق واسطه‌گري مالي يكم از ارديبهشت تاكنون ٢٩درصد بود، اما از هفته‌هاي گذشته تاكنون اين روند كاهشي همچنان ادامه يافته است. در اين ميان اما خريداران صندوق پالايشي يكم يكبار ديگر شاهد سقوط ارزش سرمايه‌هاي خود بودند. بر اساس برآوردها اين سهامداران از شهريور تا همين ديروز بيش از ٣٦درصد ضرر كردند.از سوي ديگر وعده‌هاي ضدونقيض درباره جاماندگان سهام عدالت بهانه ديگري براي ريزش سنگين شاخص كل بورس در روز گذشته عنوان شد كه به گفته كارشناسان در كنار وضعيت نامعلوم تحريم‌ها و روابط سياسي با ديگر كشورها مزيد بر علت نابساماني بازارها عنوان شده است. ضدونقيض گويي بهارستان‌نشينان درباره جاماندگان سهام عدالت در حالي روز گذشته نيز ادامه داشت كه ارزش واقعي اين سهام تحت تاثير نوسانات بازار سرمايه همچنان در حال ريزش بود. اين درحالي است كه در مرداد امسال ارزش واقعي سهام عدالت با ارزش اوليه ٥٠٠هزار تومان تا ١٠ ميليون تومان هم رسيده بود. هر چه كه بود نگاهي به كليت بازار سرمايه حكايت از شكل‌گيري يك روند غير واقعي و تحت تاثير مسائل سياسي و بحث‌هاي مسئولان بود.

در اين ميان ديروز بازار سكه و دلار نیز تحت تاثير اظهارات مسئولان قرار داشت و افت محسوسی کرد.در زمينه ارز ٤٢٠٠ توماني و قيمت دلار در بودجه بود و ارزش هر واحد اسكناس آمريكايي از ٢٥ هزار تومان اوايل هفته به كانال ٢٤ هزار توماني رسيد. روز گذشته دلار آمریکا در صرافی‌های رسمی به قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۱۸۰تومان ارزش‌گذاری شده است. سکه تمام بهار آزادی روز گذشته با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۹۰۰ تومان، سکه امامی با قیمت ۱۱میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان و ربع سکه، ۴ میلیون و ۵۰ تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان معامله شد.افت جزئی روز یکشنبه در شرایطی به ثبت رسید که دلار در روز شنبه ۵۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و روز چهارشنبه هم میزان نزول دلار ۴۰۰ تومان بود.محدود شدن دامنه نوسان به عقیده فعالان اقتصادی نشانه‌ای از تلاش دلار برای ماندگاری در این محدوده قیمت و تثبیت در کانال ٢۴ هزار تومان است. سقف قیمتی دلار حالا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی اعلام شده و از این زاویه دید، بازار برای مدتی می‌تواند در دامنه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نوسان کند.

وقفه در روند کاهشی دلار؟
برخی از معامله‌گران می‌گویند که بازار همچنان آبستن وقوع اتفاقات زیادی است. از نگاه برخی از آنها، روز یکشنبه تنها یک وقفه در روند کاهشی بازار رخ داد، چرا که برخی از معامله‌گران که دلار بالا خرید داشتند، سعی کردند با جوسازی پیرامون برخی اخبار یا بالا بردن خرید درمعاملات فردایی مانع از افت بیشتر قیمت شوند. وضعیت بازار از زاویه دید کاهشی‌های بازار با شکست ترامپ به‌طور کلی تغییر کرده است و قیمت، دشواری زیادی برای بازگشت به روند افزایشی دارد. عده‌ای نیز عنوان می‌کردند، طبیعی بود که بازار پس از چند روز نوسان سنگین کاهشی، یک روز استراحت کند.

موانع نزول بیشتر قیمت دلار
در این میان، برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند،‌ دو عامل در روز یکشنبه مانع از افت بیشتر قیمت دلار می‌شدند. اولی نرخ حواله درهم بود که توانست خود را بالای ۶هزار و ۹۵۰ تومان نگه دارد و دومی بالا ماندن ارزش دلار در هرات افغانستان بود که انتظارات بازیگران را تحت تاثیر قرار می‌داد. روز شنبه، ارزش اسکناس دلار در بازار تهران در سطح پایین‌تری نسبت به ارزش این ارز در هرات افغانستان قرار گرفته بود و این اتفاق در مقاطعی از روز یکشنبه نیز تکرار شد. این در حالی بود که به‌طور سنتی ارزش دلار در هرات درسطح پایین‌تری نسبت به بازار تهران قرار داشت. بالا بودن ارزش دلار در هرات چنین سیگنالی را به بازیگران بازار داخلی می‌داد که فروش‌های خود را به شکل هیجانی ادامه ندهند.در کنار این، فاصله قیمتی بین حواله درهم و دلار به اندازه‌ای رسیده بود که از افزایش فروش‌ها در بازار داخلی حمایت نمی‌کرد. دیروز ارزش حواله درهم در بازار داخلی به بالای ۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده بود؛ با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بگیرد. اگر حواله درهم به بالای مرز ۷هزار تومانی بازگردد، دلار به راحتی سطح ۲۵ هزار تومانی را در روزهای بعد پس خواهد گرفت. در واقع زمانی که قیمت درهم بالاست، دشوار است که انتظار نزول دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی را داشت. قیمت نفت جهانی اما رشد خیره کننده‌ای داشت، به طوری‌که کارشناسان را حیرت‌زده کرد. با کم شدن عرضه و انتظار برای کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت به بالاترین رقم در 11 ماه گذشته و نزدیکی 57دلار در هر بشکه رسید. عربستان در نظر دارد تا تولید خود را یک میلیون بشکه بیشتر در ماه‌های فوریه و مارس کاهش دهد.در عین حال، انتظار می‌رود آخرین گزارش عرضه آمریکا نشان دهد ذخایر نفت این کشور برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با 83 سنت افزایش 56.49 دلار فروخته شد. قیمت این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات به 56.75 دلار رسید که بالاترین رقم از فوریه گذشته به شمار می‌رود. هر بشکه نفت خام آمریکا با 71 سنت افزایش 52.96 دلار معامله شد. کاهش تولید عربستان بخشی از توافق کاهش تولید اوپک است که بیشتر تولیدکنندگان در آن میزان تولید خود در ماه فوریه را ثابت نگه می‌دارند. کاهش تولید بی سابقه اوپک و هم پیمانانش در سال 2020 به بهبود قیمت نفت کمک کرد. قیمت نفت در ماه آوریل به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرده بود. تحلیل‌گران انتظار دارند، ذخایر نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش یابد و افت 2.7 میلیون بشکه‌ای را تجربه کند.


کد مطلب: 251019

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/251019/بازی-سرمایه-های-خانگی-مردم-بورس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir