کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشفته‌بازاری به نام فدراسیون بولینگ و بیلیارد

تسنیم , 24 دی 1399 ساعت 9:22


گروه ورزشی: فدراسیون بولینگ و بیلیارد این روز‌ها شرایط بسیار نابسامانی دارد و عجیب اینجاست که وزارت ورزش و جوانان نیز تنها نظاره‌گر این آشفته بازار است.هاشم اسکندری، رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس اواخر مهرماه سال 97 با کسب 25 رای از مجموع 39 رای اخذ شده برای دومین بار پیاپی  بر صندلی ریاست فدراسیون نشست.در همان زمان برخی از اهالی این رشته اعتراض‌هایی نسبت به نحوه کسب رای وی در انتخابات داشتند و معتقد بودند انتخاب مهران مدیری به عنوان رئیس کمیته هنرمندان فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس درست چند ماه قبل از برگزاری انتخابات یک کار تبلیغاتی بود. منتقدان زمانی بیشتر از این اقدام اسکندری انتقاد کردند که هیچ‌گاه این کمیته فعال نشد و برنامه‌های اسکندری مبنی بربرگزاری مسابقات بین هنرمندان و حضور چهره‌هایی مانند علی دایی در این مسابقات تنها در حد حرف باقی ماند  و خبرنگاران هرگز پاسخ روشنی مبنی بر عدم فعالیت این کمیته از رئیس فدراسیون دریافت نکردند.با تمام این اتفاقات و انتقادات اهالی این رشته، اسکندری بر صندلی ریاست فدراسیون نشست اما ریاست وی در این فدراسیون به دلایلی که هیچ‌گاه از سوی مسئولان وزارت ورزش اعلام نشد، نیمه‌کاره ماند. وی در روزهای آخر سال 98 به یک‌باره از سوی وزارت ورزش از سمتش کنار گذاشته و محمدرضا مقصودلو به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی شد.بعد از این موضوع مشخص شد که اسکندری به دلایل حقوقی 6 ماه از خدمت تعلیق شده است. طبق روال موجود در فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان، سرپرست در فدراسیون‌ها حضور خواهد داشت تا علاوه بر طی فرآیند ثبت نام از کاندیداها و برگزاری انتخابات، امور فدراسیون را تا زمانی که رئیس جدید معرفی شود، پیش ببرد. در این زمان هم بارها اهالی رسانه و خبرنگاران این حوزه پیگیر زمان ثبت نام از کاندیداها و انتخابات شدند اما ظاهرا قرار نبود انتخاباتی برگزار شود و در یک اتفاق نادر، پس از پایان دوره سرپرستی مقصودلو که تنها 5 ماه به طول انجامید، هاشم اسکندری همانطور که بی‌سر و صدا از ریاست برکنار شده بود، در سکوت کامل به فدراسیون بازگشت.
محمدرضا مقصودلو همان زمان در این باره گفت: «من روز گذشته فدراسیون را به آقای اسکندری تحویل دادم. محرومیت وی تمام شده بود و دوباره به فدراسیون بازگشت. حکم سرپرستی من در فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس تا 21 مرداد ماه بود.»

ورود سازمان بازرسی و اعتراض‌هایی که شنیده نشد
پس از صحبت‌های بعضی ملی‌پوشان و برخی اتهامات از جمله جعل امضا و اسناد یا اعزام ملی‌پوشان به مسابقات بین‌المللی با هزینه شخصی آن‌هم در شرایطی که بودجه سفر و هزینه‌های مربوط توسط فدراسیون از وزارت ورزش دریافت می‌شده در نهایت کار را به‌جایی رساند که سازمان بازرسی کشور به این فدراسیون ورود کرد تا برخی حقایق را روشن کند.جمشید جان‌نثار ، رئیس هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس چهارمحال‌وبختیاری در این باره گفت: «در اعزام ورزشکاران به مسابقات آسیایی و جهانی اعلام می‌شود که اوضاع مالی وزارتخانه مساعد نیست و ورزشکاران باید با هزینه‌های شخصی یا هیئت استانی‌شان به مسابقات بروند. براساس گزارش اداره بازرسی، بعد از مدتی مشخص می‌شود که فدراسیون بابت اعزام ورزشکاران از وزارتخانه پول گرفته است.»آرمین قلی‌پور، مربی سابق تیم ملی بیلیارد بانوان نیز گفته بود: «در روزهای اخیر تماس‌هایی با برخی ملی‌پوشان گرفته و تهدید شدند که به کمیته انضباطی خواهند رفت. تنها دلیل این تهدیدها این بود که این ملی‌پوشان اعلام کرده‌اند که امضاهایشان جعل شده و پرداختی به آنها نشده است. درست است که می‌گویند درهای فدراسیون باز است اما به دلیل شکایت‌هایی که صورت گرفته، من و خیلی از اهالی این رشته در دادسرای ناحیه 12 شعبه 2 حاضر شدند.»

احسان حیدری‌نژاد یکی از ملی‌پوشان اسنوکر کشورمان نیز مرداد ماه در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «چند اعزام تیم ملی را با هزینه شخصی رفته‌ام. همیشه از طرف فدراسیون گفته می‌شد که بودجه‌ای نیست و وزارت ورزش هزینه این مسابقات را تقبل نکرده و من با توجه به ریشه خوزستانی‎ام برای ایران با کمک نقدی گرفتن از اطرافیان و پس انداز شخصی به اعزام‌های برون مرزی تیم ملی می‌رفتم. چند ماه پیش و بعد از ورود هیئت بازرسان سازمان بازرسی کل کشور، به واسطه احضاریه و تماس تلفنی فراخوانده شدم. پس از حضور نزد سازمان بازرسی کل کشور با اسنادی مواجه شدم که بار‌ها آرزو می‌کنم کاش نمی‌دیدم، چون با تمام شنیده‌ها و باور‌های قبلی‌ام مغایرت داشت. مدارک بسیار زیادی از فدراسیون دیدم که نه تنها تمام هزینه‌های اعزام از طرف وزارت ورزش پرداخت شده بوده؛ بلکه تمام تسهیلات اعم از سیم کارت، پول توجیبی دلاری و حتی هزینه ایاب و ذهاب از محل سکونت در ایران به فرودگاه و بالعکس به فدراسیون پرداخت شده بود، که در اسناد این پول‎ها طی رسید‌هایی با امضای جعلی احسان حیدری‌نژاد به من واگذار شده بود که من حتی روحم از این جعل امضا‌ها و اسناد و ناعدالتی‌ها خبر نداشت. من جعلی بودن تمام فاکتور‌ها و امضا‌ها را تایید کردم و در فرم بازپرسی قوه قضاییه نزد سازمان بازرسی به صورت کتبی تقریر کردم.»میثم خرمایی‌پور، رئیس هیئت بولینگ بیلیارد و بولس استان بوشهر نیز اظهار داشت: «متاسفانه به خاطر فشارهایی که به بنده و مدیران استان از تهران وارد شد، مجبور شدم از سمت خودم استعفا بدهم. حدود یک سال مقاومت کردم، ولی در نهایت استعفا دادم. مخالفت‌هایی که با رئیس فدراسیون در خصوص تخلفاتش داشتم و گزارش سازمان بازرسی کل کشور باعث این فشارها شد. یکسری از این تخلفات مربوط به استان بوشهر بود. پول‌هایی که از ما گرفته بودند و پس نداده بودند به همراه جعل امضای بازیکنان ما از این دلایل آن بود.»

اعتراض خانواده بولینگ و بیلیارد مقابل وزارت ورزش
چند روز پس از بازگشت مجدد اسکندری به فدراسیون، عده‌ای از اهالی بولینگ و بیلیارد نسبت به بازگشت اسکندری واکنش نشان دادند و در تجمعی اعتراضی مقابل وزارت ورزش شرکت کردند. برخی از این افراد معتقد بودند که باید انتخابات این فدراسیون دوباره برگزار شود و خواهان ورود وزارت ورزش به این ماجرا شدند  اما این اعتراض‌ها بی‌نتیجه ماند و اسکندری همچنان بر صندلی ریاست این فدراسیون تکیه زده است.مهدی بابایی چگینی، رئیس هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس قزوین در پاسخ به این سؤال تسنیم که که اعتراض‌های اهالی این رشته در مورد بازگشت مجدد اسکندری و تجمعات مقابل وزارت ورزش را قابل قبول می‌دانید، عنوان کرده بود: «در این موضوع افراد مختلفی اعتراض داشتند؛ هم داوران، هم مربیان و بازیکنان و هیئت‌های استانی خواسته‌هایی به حق داشتند و اینکه عنوان شود آنها ناحق صحبت کرده‌اند، درست نیست. در بحث هیئت‌های استانی یکی از موارد همین عدم کمک‌ها از سوی فدراسیون بوده که توضیح دادم. رئیس هیئت حرف خود را پیش رئیس فدراسیون گفته اما هیچ اثری نداشته و مجبور می‌شود از مسئولان بالا دستی پیگیری کند.»به نظر می‌رسد با رویه اشتباهی که فدراسیون در پیش گرفته، روز به روز به مخالفان این فدراسیون اضافه شده و جای سوال دارد که چرا وزارت ورزش در این مورد سکوت کرده است. چه شد که هاشم اسکندری رفت و چه شد که برگشت؟ چرا اسکندری و مشاورانش همچنان از ادبیات تهدید استفاده می‌کنند و کار به جایی رسیده که رسانه‌ها نیز از از گزند در امان نیستند و بالافاصله با کوچکترین نقدی، به جای پاسخگویی و برای فرار از گفتن واقعیت به دنبال شکایت از رسانه‌ها و فرستادن واسطه‌ها برای شفاف نشدن ماجرا هستند؟چرا برای یک بار هم که شده، مسئولان این فدراسیون درخصوص سوالات افکار عمومی پاسخگو نیستند و در مورد ادعاهایی که درخصوص جعل امضا، تنخواه‌های میلیاردی رد و بدل شده در حساب برخی‌ها، تهدید به شکایت و بسیاری از موارد دیگر هیچ گونه صحبتی نمی‌شود؟امیدواریم وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش هرچه سریع‌تر به این قضیه ورود کنند و شفاف سازی در مورد اتفاقات این فدراسیون را در اولویت خود قرار دهد چرا که امروز شاهد آشفته‌ بازاری به نام فدراسیون بولینگ و بیلیارد هستیم  که هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد.


کد مطلب: 251038

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/251038/آشفته-بازاری-نام-فدراسیون-بولینگ-بیلیارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir