به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۵۱۰۸۵

راهکارهایی برای بهبود فرآیند جذب نیرو در سازمانها

گروه کسب و کار: فرآیند جذب نیرو در سازمانها یک پروسه زمان‌بر است که به سادگی امکان‌پذیر نیست. اگر این کار به خوبی انجام نشود تبعات مالی و اعتباری بدی برای سازمان‌ها به دنبال خواهد داشت. در این مقاله راجع به نکاتی برای بهبود فرآیند استخدام نیرو و موفقیت در یافتن کارکنان مناسب اشاره خواهیم کرد.
راهکارهایی برای بهبود فرآیند جذب نیرو در سازمانها
راهکارهایی برای بهبود فرآیند جذب نیرو در سازمانها
استخدام و جذب نیرو در سازمانها یکی از مهم‌ترین وظایف کارفرمایان و مدیران کسب و کارهاست که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. پیدا کردن استعدادهای انسانی جدید در سازمان‌ها که هم از نظر فنی توانا باشند و هم از نظر شخصیتی با شرکت سازگار باشند، کار ساده‌ای نیست. کوچکترین اشتباهی در این زمینه، زمان و هزینه‌ی زیادی از شما صرف خواهد کرد. شرکت‌هایی در این زمینه موفق هستند که بتوانند کاندیداهای شغلی با بالاترین کارایی را به خود جذب کنند. سپس با کمک ابزارهای مختلف، افراد را در تمام زمینه‌ها ارزیابی کنند و زمانی را صرف شناختن آن‌ها به روش‌های مختلف نمایند. اگر شما هم می‌خواهید در این زمینه موفق شوید و در کوتاهترین زمان ممکن نیروهایی با بیش‌ترین بازدهی را جذب نمایید، این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

تناسب شخصیت افراد با کار را بسنجید
تناسب شخصیت افراد با کار، یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که برای فرآیند استخدام و جذب نیرو در سازمانها باید به آن توجه شود. استخدام نیروی غیرمتخصص و ناسازگار با شرایط سازمانی می‌تواند به ‌عنوان یک چالش بزرگ در پروسه‌ی جذب و استخدام نیرو شما را کلافه کند. چنانچه در زمان مصاحبه نتوانید در شناسایی شخصیت، مهارت و تخصص‌های فرد، موفق عمل نمایید، خیلی راحت پای یک نیروی نامناسب را به سازمان خود باز خواهید کرد. اینکه شما بخواهید چه نوع شخصیتی را استخدام کنید، به فرهنگ سازمان و نوع شغل مورد نظرتان بستگی دارد. ممکن است شخصی با مهارت‌های گوناگون برای یک موقعیت شغلی مناسب باشد و برای کار دیگری نه. در واقع همه چیز به نوع شخصیت فرد بستگی دارد. برای اینکار می‌توانید از تست‌های شخصیت‌شناسی معتبر و استاندارد استفاده نمایید و به کمک آن‌ها شخصیت کاندیداهای شغلی را ارزیابی کنید.

برای جذب نیرو در سازمانها چگونه مصاحبه کنیم؟
همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، جذب نیرو در سازمانها اگر درست انجام نشود، زمان و هزینه‌ی زیادی از شما صرف خواهد کرد. پس برای استخدام نیروی انسانی کارآمد باید تمام تلاشتان را در همان ابتدای پذیرش نیرو به کار گیرید. متاسفانه برخی از کارفرمایان و مدیران کسب و کارها در مصاحبات خود بر روی مسائل نامربوط تمرکز دارند و در نتیجه نمی‌توانند فرد را آن‌طور که باید مورد ارزیابی قرار دهند. علت اصلی این مشکل هم آن است که اکثر مصاحبه‌کنندگان فکر می‌کنند که باید بر روی شایستگی‌های فنی داوطلبان شغلی تمرکز کنند. این در حالیست که برای استخدام موفق کارمندان در سازمان‌ها، فاکتورهای مهم دیگری مانند هوش هیجانی، توانایی رهبری، خلق و خو و انگیزه وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. استفاده از برخی مطالب و فیلم‌های آموزشی در این زمینه به کارفرمایان کمک می‌کند تا یک مصاحبه‌ی موفق داشته باشند و دچار مشکل نشوند.

به توضیح کامل مشخصات شغلی بپردازید
تمام شرکت‌ها برای جذب نیرو در سازمانها علاوه بر انتشار آگهی شغلی باید به ارائه‌ی شرح شغل استاندارد از بخش‌هی مختلف بپردازند. شرح شغلی که جزئیات کامل به همراه لیستی از مسئولیت‌ها و وظایف در آن گنجانده شده باشد. در یک شرح شغل تمام شایستگی‌های لازم برای یک موقعیت شغلی عنوان شده و سازمان‌ها با ارائه‌ی شرح شغل تلاش می‌کنند تا افرادی را مطابق با آن شایستگی‌ها در جایگاه مناسب خود استخدام نمایند. در واقع، شرح شغل به‌عنوان ابزاری برای استخدام است که از سوی سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند به کمک آن مؤلفه‌های انطباق شغلی (منطبق بودن یک فرد با شغل مورد نظر) را در سازمان خود ایجاد نمایند.

برای جذب نیرو در سازمانها از چراغ کمک بگیرید
چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های آموزش و کاریابی می‌باشد که با ارائه‌ی سرویس‌های منحصر به‌فرد آموزشی و استخدامی فرصت‌های جدیدی را در اختیار کارجویان و کارفرمایان خواهد گذاشت. جامع بودن فرصت‌های شغلی در چراغ این فرصت را به مدیران و کارفرمایان سازمان‌های مختلف می‌دهد تا از خرید پلن‌های مختلف و عضویت در سایت‌های پراکنده و خسته کننده رهایی یابند. آن‌ها با ثبت‌نام و عضویت در چراغ به راحتی می‌توانند رزومه‌های دریافتی از سوی کاندیداهای استخدامی را به صورت یک‌‌جا بررسی کنند. چراغ این امکان را به مدیران و صاحبان کسب و کارها می‌دهد تا بدون انتظار و در کوتاهترین زمان ممکن نیروهای مورد نظرشان را پیدا کنند و پس از انجام مصاحبه‌ی حضوری، استخدام آن‌ها را نهایی نمایند. مسلماً در چنین شرایطی جذب و استخدام نیرو با تاخیر کمتری انجام خواهد شد و سازمان‌ها سریع‌تر از هر زمان دیگری به نتیجه‌ی دلخواهشان خواهند رسید.
البته امکانات سایت چراغ به همین جا ختم نمی‌شود. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا همین حالا با ورود و عضویت در سامانه‌ی چراغ، برای جذب نیرو در سازمانها اقدام کنید و از امکانات منحصر به فرد موجود در سامانه استفاده نمایید. مدیران و کارفرمایان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر کشور می‌توانند با درج آگهی شغلی مورد نظر خود در چراغ، با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن بهترین بازخوردها را برای جذب نیروی انسانی جدید دریافت نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها