به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۵۱۱۲

کمبود عرضه جهانی کاکائو عليرغم تقاضا

گروه اقتصادي: عرضه جهانی کاکائو با افزایش تقاضا برای شکلات در آسیا با طولانی مدت‌ترین کمبود در بیش از پنج دهه گذشته روبرو خواهد شد.
کمبود عرضه جهانی کاکائو عليرغم تقاضا
بر اساس پیش‌بینی سازمان بین‌المللی کاکائو، میزان مصرف کاکائو از اکتبر سال جاری تا 12 ماه آینده حدود 70 هزار تن بالاتر از تولید خواهد بود و این کمبود تا سال 2018 ادامه پیدا می‌کند. طبق نظرسنجی بلومبرگ از 14 معامله‌گر، قیمت‌های کاکائو ممکن است 15 درصد افزایش یافته و تا پایان سال 2014 به 3200 دلار در هر تن برسد. موسسه یورومونیتور اینترنشنال پیش‌بینی کرده فروش جهانی شکلات پس از رشد دو درصدی در سال جاری 2.1 درصد در سال 2014 افزایش یافته و به رکورد 7.3 میلیون تن می‌رسد. فروش در چین طی دهه گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و از رشد در اروپای غربی که بزرگ‌ترین بازار مصرف کننده شکلات به شمار می‌رود، پیشی گرفته است. عرضه محدودتر به معنی هزینه‌های بالاتر برای شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی مانند نستله خواهد بود.

قیمت کاکائو در معاملات امسال بازار نیویورک 24 درصد صعود کرده و به 2771 دلار رسیده و در میان 24 کالای موجود در شاخص جی.اس.سی.آی استاندارد اند پورز، دومین رشد قیمت بالا را داشته است. آب و هوای خشک در ساحل عاج و غنا که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان هستند، موجب شده با وجود اینکه قیمت بیشتر کالاها در سال جاری کاهش یافته، قیمت کاکائو افزایش داشته باشد. کومرس بانک برآورد کرده که با کاهش تولید در آفریقای غربی، کمبود کاکائو در سال جاری ممکن است از 100 هزار تن فراتر رود. دانه‌های کاکائو به کره و پودر فرآوری شده و برای تهیه شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق گزارش یورومونیتور، در منطقه آسیا اقیانوسیه که بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده و 12 درصد از تقاضا برای شکلات را تشکیل می‌دهد، هر فرد 200 گرم شکلات در سال 2014 خواهد خورد که دو برابر میزان یک دهه قبل است. فروش در چین 6.9 درصد در سال جاری افزایش یافته و به رکورد 193 هزار و 100 تن می‌رسد و 6.6 درصد نیز در سال 2014 رشد خواهد کرد.
مرجع : ايسنا