به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۲۵۱۱۵۶
هم زمان با بازگشت قیمت املاک در سایت‌های تبلیغ و آگهی‌های اینترنتی 

چرا اتحادیه املاک، مخالف سرسخت شفافیت شده است؟

چرا اتحادیه املاک، مخالف سرسخت شفافیت شده است؟
گروه كسب و كار: در حالیكه بسیاری از ناظران و كارشناسان حوزه املاك بر این عقیده‌اند که درج قیمت در سایت‌های املاک می‌تواند سبب شفاف سازی شود اما اتحادیه املاک همواره با این روند مخالف بوده و هست، اکنون این سوال اساسی مطرح است چرا اتحادیه املاک با شفافیت که با درج قیمت ملک در سایت های تبلیغاتی اینترنتی اتفاق می‌افتد، مخالف است؟
چند روز قبل، ایلنا در گزارش کوتاهی نوشت: «طبق گفته مدیران یکی از پلت‌فرم‌های آگهی آنلاین، آگهی‌های اینترنتی مسکن از هفته آینده با «قیمت» درج می‌شود. طبق گفته وی در حال حاضر اجازه برای درج قیمت در آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو داده شده و تا چند روز آینده هم در آگهی‌های خرید و فروش مسکن، قیمت عنوان می شود.»
اما اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در گفت و گو با پایگاه خبری «بهارنیوز» در خصوص این مطلب می گوید: این مطلب از طرف سایت دیوار مطرح نشده است، همانطور که می بینید،قیمت ها روی دیوار از مدت ها قبل درج می شود که ما مجوز درج قیمت روی آگهی های مسکن را از قوه قضاییه دریافت کرده ایم و این مساله جدیدی نیست. اینکه چرا اکنون چنین مطلبی بعد از مدت ها درج شده عجیب است!
انتقاد و اعتراض به درج قیمت در سایت های درج آگهی برای مسکن از مدت ها قبل سبب شد تا از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری با شکایت وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) و متعاقب دستور پلیس فتا دستور حذف قیمت اجرا شود. چندی پیش هم مسئولان قضایی، نمایندگان مجلس و رئیس اتحادیه املاک، یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن را درج قیمت‌های نامتعارف در آگهی‌های اینترنتی عنوان کرده بودند. این درحالی است که عدم درج قیمت در آگهی تنها زحمت به‌دست‌آوردن اطلاعات را دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند اما تأثیری در قیمت‌ها نمی‌گذارد و مشخص نیست که خود منجر به بالارفتن قیمت‌ها نیز نشود.
آشفتگی بازارمسکن هرازگاهی متولیان را بر این می دارد تا راهی را برای کنترل این اسب افسارگسیخته آغازکنند. حذف قیمت از سایت های درج آگهی یکی از این راه ها بود که به نظر می رسد جواب تورم غیر منطقی بازار مسکن را نداد.در حالی که قیمت ها زا مدت ها قبل روی برخی از سایت های آگهی درج می شود، روز گذشته یکی از خبرگزاری به نقل از یکی از این سایت ها نوشت که قرار است «قیمت» دوباره به پلت‌فرم‌های آگهی آنلاین بازگردد! در واقع مدیران پلت‌فرم‌های آنلاین معتقدند که  حذف قیمت تاثیری در بازار نداشته اما مسئولان می‌گویند یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها مهار قیمت‌گذاری‌های غیر واقعی در این سایت‌ها بود و قرار است با شرط و شروطی قیمت به آگهی‌ها برگردد. مدیرعامل سایت «دیوار» در خصوص این مطلب به «بهار نیوز» می گوید: اینکه حذف و یا بازگشت قیمت به آگهی های مسکن چه تاثیری بر قیمت ها داشته را باید خود مردم تشخیص دهند.

استدلال رییس اتحادیه مشاورین املاک

در این بین، رییس اتحادیه املاک، همواره از مخالفان جدی درج قیمت در سایت های تبلیغاتی است، در حالی که به نظر می‌رسد این روند می‌تواند سبب شفاف‌سازی و البته نظارت بیشتر و کنترل قیمت ها در بازار مسکن شود.
مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاورین املاک در گفتگو با «بهار نیوز» با انتقاد شدید از بازگشت قیمت ها به آگهی های آنلاین می گوید: «این خبر را من هم شنیده ام اما امیدوارم درست نباشد. کسانی که به دنبال بازگشت قیمت ها روی آگهی های آنلاین هستند متوجه عمق فاجعه ای که به دنبال این طرح است نیستند. وقتی من خانه ام را با قیمت مثلا 20 میلیون روی سایت قرار می دهم فرد دیگری ملکش را با قیمت 18 میلیون آگهی می کند، فرد دیگری 22 میلیون آگهی می کند در این شرایط بازار ملک دچار یک رقابت کاذب می شود.»
وی در ادامه افزود: «من از متولیان امر، دستگاه قضایی می خواهم که جلوی این کار را بگیرند. تجربه ثابت کرده که قیمت ها بازار مسکن از آشفته و سبب بازگشت گرانی به اینر حوزه می شود. از رسانه ها می خواهم که صدای اعتراض ما را به گوش مسئولان برسانند. البته درخواست دارم تا جلسه ای با مسئولان محترم قوه قضاییه داشته باشیم تا دلایل خود را برای این مخالفت بیان کنیم.»

البته برخی از كارشناسان حوزه مسكن معتقدند استدلال رییس اتحادیه املاک مبنی بر ایجاد رقابت کاذب، قدری غیرمنطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که درج قیمت می‌تواند نظارت را شفاف تر و به بازار مسکن سروسامان دهد.




 

مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۵:۴۷
برادر
مطمئن باش هر کسی که مخالف شفاف سازی است با مافیای قدرت کثیف در ارتباط است
مافیایی که با عدم درج قیمت ها در دیوار و عدم شفاف سازی ، آلان که به دیوار نگاه میکنیم مثل اصحاب کهف می مونیم که قیمت ها چقدر رشد کرده این آقا مطمئن باشید از مافیای مسکن چه پول هایی که نمی گیرد
و متاسفانه این مافیا با مشورت اهل فن و سواد حرف های خوبی می زنند تا مردم را بفریبند
فریب از اهریمنان که مخالف روشنایی هستند نخورید (370154)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها