به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۵۱۲۰۹

پسوردی که ۲۴۰ میلیون دلار می‌ارزد

پسوردی که ۲۴۰ میلیون دلار می‌ارزد
گروه علم و فناوری: استفان توماس، برنامه‌نویس آلمانی که در سان‌فرانسیسکو زندگی‌ می‌کند، فقط دو بار دیگر فرصت دارد تا پسورد درست را بزند و به ثروت ۲۴۰ میلیون دلاری‌اش دسترسی پیدا کند.
او ده سال پیش یک ویدیوی آموزشی درباره نحوه کارکردن رمزارزها ساخت و به عنوان پاداش ۷۰۰۲ بیت‌کوین گرفت.
در آن زمان این بیت‌کوین‌ها هر کدام فقط ۲-۶ دلار ارزش داشتند. توماس آنها را در کیف‌پول دیجیتالش گذاشت و فراموششان کرد.
حالا هر بیت‌کوین ۳۴ هزار دلار ارزش دارد و کیف‌پول دیجیتال او ۲۴۰ میلیون دلار می‌ارزد، اما او پسوردش را فراموش کرده است.
این پسورد کلید دسترسی به یک هارد درایو کوچک است به نام ایرون‌کی که حاوی اطلاعات محرمانه دسترسی به محتویات کیف‌پول دیجیتال توماس است.
توماس تا به حال هشت بار پسورد غلط وارد کرده،‌ و اگر دو بار دیگر پسورد اشتباه بزند این هارد درایو رمزگذاری ‌می‌شود و او دیگر هیچ وقت رنگ پولش را نخواهد دید.
قیمت بیت‌کوین هفته گذشته به بیش از ۴۰ هزار دلار رسید،‌ یعنی در کمتر از یک ماه گذشته دو برابر شده است. بیت‌کوین از آغاز شیوع همه‌گیری کرونا، یعنی از ماه مارس گذشته تاکنون، بیش از ۷۰۰٪‌ رشد داشته است.
توماس می‌گوید این هشت پسورد را در گذشته به وفور استفاده کرده است اما همه آنها غلط از آب درآمدند.
او به نشریه نیویورک تایمز گفته: "فقط روی تخت دراز می‌کشم و فکر می‌کنم. بعد با یک استراتژی تازه سراغ کامپیوتر می‌روم و باز کار نمی‌کند و دوباره ناامید برمی‌گردم."
بعد از رسانه‌ای شدن مشکل توماس، یک کارشناس امنیتی اینترنت به نام الکس استاموس گفته شش ماه وقت می‌خواهد که پسورد توماس را کشف کند و در ازایش ده درصد ارزش بیت‌کوین‌ها را می‌گیرد.
او در توییتر نوشته:‌ "برای ۲۲۰ میلیون بیت‌کوین گیرافتاده‌ات ده بار پسورد نمی‌زنی… کار را به کاربلدها بسپار که ۲۰ تا آیرون‌کی بخرند و شش ماه وقت بگذارند تا راهش را پیدا کنند. من درستش می‌کنم. بهم زنگ بزن."
شرکت چینالیسس که داده‌های رمزارزها را تحلیل می‌کند تخمین می‌زند که از ۱۸.۵ میلیون بیت‌کوینی که وجود دارد بیست درصد آنها یا گم شده‌اند یا در کیف‌پول‌هایی هستند که قابل دسترسی نیستند. این بیست درصد معادل ۱۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
سال ۲۰۱۳ جیمز هوول،‌ یک کارمند فناوری اطلاعات اشتباهی یک هارد درایو را دور انداخت که حاوی ۷۵۰۰ بیت‌کوین بود. آن زمان این بیت‌کوین‌ها بیش از ۴ میلیون دلار می‌ارزید و حالا بیش از ۲۵۰ میلیون دلار.
شرکت والت ریکاوری که خدمات پیدا کردن کلیدهای دیجیتال ارائه می‌دهد، می‌گوید روزانه ۷۰ درخواست برای پیدا کردن پسورد اموال دریافت می‌کند که سه برابر ماه گذشته است.
ماهیت نامتعارف رمزارزها باعث شده است که خیلی‌ها به خاطر فراموش کردن یا گم کردن پسوردشان نتوانند به دارایی‌شان دسترسی داشته باشند و درمانده فقط اطلاعات بالا و پایین شدن قیمت رمزارزها را دنبال می‌کنند.
توماس می‌گوید این تجربه او را از رمزارزها زده کرده است. او می‌گوید: "اصلا این که شما خودتان بانک خودتان باشید… مگر آدم خودش کفش‌هایش را می‌سازد که بانک خودش را داشته باشد؟ دلیل اینکه بانک‌ها وجود دارند این است که ما خودمان با مسائلی که بانک‌ها با آن درگیر هستند کاری نداشته باشیم."
مالکان بیت‌کوین که نمی‌توانند به کیف‌پول‌هایشان دسترسی پیدا کنند از شب و روزهایی می‌گویند که در اوج استیصال و ناامیدی سعی می‌کنند به حسابشان دسترسی پیدا کنند. خیلی‌هایشان از مالکان اولیه بیت‌کوین هستند که اصلا فکر نمی‌کردند که ده سال بعد چنین ارزشی پیدا کند.
برد یسار،‌ کارآفرین در لس‌آنجلس، می‌گوید که در چند سال گذشته صدها ساعت برای دسترسی به کیف پول دیجیتالش وقت گذاشته است. برد چندین کامپیوتر دارد که حاوی هزاران بیت‌کوین است که او در سال‌های اولیه فناوری بیت‌کوین خودش استخراج کرده است. این بیت‌کوین‌ها الان صدها میلیون دلار می‌ارزد اما او سال‌ها پیش پسوردش را گم کرده و الان فقط هارد درایو حاوی این بیت‌کوین‌ها را در کیسه‌ای و دور از چشمش نگه می‌دارد.
برچسب ها: بیت کوین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها