به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۲۵۱۲۳۸

۱۲ هزار کارمند خیالی سال‌ها حقوق دریافت می‌كردند

۱۲ هزار کارمند خیالی سال‌ها حقوق دریافت می‌كردند
گروه بین الملل: کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان ۱۲ هزار "کارمند خیالی" را در نهادهای غیرنظامی این کشور شناسایی کرده است.
سیدحشمت‌الله هاشمی، سرپرست این کمیسیون گفت که روند گسترده بیومتریک کارمندان دولت در ماه دسامبر ۲۰۱۹ تکمیل و مشخص شد که ۱۲ هزار کارمند "خیالی" در نهادهای مختلف دولت وجود دارند و از سال‌ها به این سو هیچ وظیفه‌ای اجرا نکرده اما عملا از دولت حقوق دریافت کرده‌اند.
 هاشمی می‌گوید که در نتیجه تحقیق و پس از انگشت‌نگاری کارمندان خدمات غیرنظامی توانسته که ۱۲ هزار "کارمند خیالی" را در دولت شناسایی کند.از این میان تنها حدود ۹ هزار کارمند که بیشتر شامل "آموزگاران جعلی" می‌شوند، در وزارت معارف شناسایی شده‌اند.
"کارمند خیالی" به عضوی از کارمندان دولتی گفته می‌شود که هویت اصلی یا جعلی او در اسناد و مدارک دولتی ثبت است، به اسمش حقوق پرداخته می‌شود اما خود او طی این مدت سر کار حاضر نشده و وظیفه‌ای اجرا نکرده است.
مجموع تشکیل دستگاه خدمات کشوری افغانستان ۴۳۰ هزار نفر است. در این کشور کمیسـیون اصلاحات اداری و خدمات غیرنظامی مسـؤلیت رهـبری اصلاحـات این مجموعه کارمندان واسـتخدام کارکنـان را بـه دوش دارد.حدود دو سال پیش این کمیسیون روند ثبت معلومات و انگشت‌نگاری این کارمندان را به هدف گردآوری آمار دقیق کارکنان غیرنظامی دولتی و شناسایی کارکنان خیالی آغاز کرد.برخی از این افراد به گونه‌ای خودسر جای دیگر به خدمت گرفته شده بودند و شماری دیگر از کارمندان و آموزگاران در ولایت‌های ناامن صرفا حاضری را امضا و "معاش مفت" دریافت ‌کرده‌اند.
 هاشمی  تصریح کرد که در نتیجه انگشت‌نگاری کارمندان، مواردی هم مشخص شده که یک نفر در یکی از ولایت‌ها به عنوان آموزگار استخدام شده اما در عین زمان در یکی از وزارت‌ها در پایتخت نیز پستی دیگر را اشغال کرده و همزمان از دو جا معاش دریافت کرده است.
سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری افزود که از میان این ۱۲ هزار کارمند، ۹ هزار آن در وزارت آموزش و پرورش شناسایی شده که بیشتر شامل پست معلمی است. به گفته وی، کارمندان دارای این ویژگی در کابل نه بلکه در ولایت‌ها و ولسوالی‌های ناامن تثبیت شده است.شمار کارکنان وزارت معارف از جمله کارکنان بخش خدمات حرفه‌ای این وزارت در حال حاضر به ۲۷۲هزار نفر می‌رسد که ۲۰۰ هزار آن مشمول پست‌های آموزگاری است.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها