به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۶ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : ۲۵۱۳۸۹
كاهش میزان زباله نشان دهنده مشكلات معیشتی مردم است

باید تلاش کنیم که آینده مناسبی بسازیم

باید تلاش کنیم که آینده مناسبی بسازیم
گروه سیاسی: رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر انتخابات سال آینده با مشارکت کم برگزار شود، تندروهای داخلی فرصت پیاده کردن عقاید خود را پیدا خواهند کرد و براندازان نیز تقویت خواهند شد.
 محسن هاشمی رفسنجانی در ششمین کنگره سالانه حزب ندای ایرانیان در سخنانی گفت: ما به جای آنکه بحث کنیم و تحلیل کنیم که ایران در ده سال آینده چگونه خواهد بود، بهتر است تلاش کنیم تا ایران مدنظر و مطلوب را بسازیم. ما اتفاقات مهمی را داشتیم که از بعضی از آن‌ها می‌توان به عنوان زلزله و بعضی را هم تحت عنوان انفجار یاد کرد. ما در سال آینده از یک قرن عبور خواهیم کرد و باید تلاش کنیم که آینده مناسبی بسازیم. اساساً یکی از نتایج فعالیت‌های حزب همین است که با کادر تربیت شده و سازمان یافته و همفکر به سمت تحقق ایده‌ها و برنامه‌های خود حرکت کند.
وی به حوادث سیاسی در دهه گذشته اشاره کرد و افزود:در سال ۸۸ و ۸۹ حوادثی را داشتیم که منجر به حصر آقای کروبی و آقای موسوی و محدودیت آقای خاتمی شد. در همین سال‌ها تحریم‌های متعددی را داشتیم که منجر به یک تحریم گسترده و کمرشکن شد. سپس در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ردصلاحیت آقای هاشمی را داشتیم. در ادامه یک سازوکار جدید به عنوان برجام ایجاد شد که با آمدن ترامپ نتوانستیم از آن استفاده کنیم. در سال‌های اخیر اعتراضات ۹۶ و ۹۸ اتفاق افتاد و در آخر شاهد ترور شهید سلیمانی و در نهایت عدم تصویب FATF بودیم.
هاشمی با اشاره به انتخابات سال آینده، تصریح کرد: ما یک انتخابات در پیش داریم که باید همه ما به آن توجه کنیم. اگر این انتخابات با مشارکت کم برگزار شود، از یکسو تندروهای داخلی فرصت پیاده کردن عقاید خود را پیدا خواهند کرد و در مقابل براندازان تقویت خواهند شد. بر همین اساس این اعتقاد وجود دارد که انتخابات آتی برای آینده کشور بسیار مهم است و حتی بخشی از اصلاح‌طلبان که بی‌انگیزه و دلسرد بودند، اکنون رویکردشان این است که باید در انتخابات شرکت کنیم و به سمت ساخت ایران حرکت کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اثرات فشارهای خارجی و تحریم‌ها، اظهار داشت: اگرچه می‌بینیم آمریکا یکجانبه عمل کرد اما نظام بین‌الملل از آن تبعیت کرد. ما در این سال‌ها شاهد هفت برابر شدن قیمت دلار هستیم و این در هیچ برهه ای از تاریخ انقلاب سابقه نداشته است. یکی از نتایج این فشارهای اقتصادی بر مردم و زندگی معیشتی مردم را ما در مدیریت شهری مشاهده می‌کنیم که میزان تولید زباله و پسماند خانگی کاهش چشمگیر داشته است و این نشان می‌دهد که مردم به شدت دچار مشکلات معیشتی هستند.
 ما شاهد کاهش ۸۵ درصدی ارزش پول ملی بودیم که فشار آن را روی نرخ بیکاری و کوچک شدن سفره مردم می بینیم. تورم ۳۰۰ درصدی را تجربه کردیم. تمام فشار روی نرخ بیکاری آمده است. آثارش را در تولید زباله هم می‌بینیم».رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: «روزی که به شورای شهر آمدم گفتند زباله تهران ۸ تا ۹ هزار تن است آماری که اخیرا گرفتیم نشان می‌دهد تولید زباله زیر ۶ هزار تن کاهش داشته است. از منظری نشانه کاهش تولید زباله است و از دیدگاهی نشان‌دهنده وضعیت معیشت مردم است که باید توجه کنیم.از نظر معیشتی هفت دهک پایین مشکل دارند و از این وضعیت سه دهک بالای جامعه استفاده کردند و پولدارها پولدار شدند و فقرا فقیرتر شدند».
وی افزود: نقش و وظیفه ما احزاب این است که به صورت شفاف و روشن به سمت اصلاح گام برداریم، اما نه ساختارشکنانه که احساس براندازی ایجاد نکند.
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه مسأله اصلی کشور اقتصادی است، تصریح کرد: در سه سال گذشته این فرصت به وجود آمد که اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و به صادرات کشور ساماندهی خوبی داده شد. در بحث تولیدات غیر نفتی عملکرد مناسبی داشتیم و اگر صادرات نفت هم به آن افزوده شود با توجه به قیمت کنونی ارز، اگر ارز حاصل از صادرات را به داخل بیاوریم این توانایی را دارد که نقدینگی سرگردان در بازار را ببلعد و اینگونه هم تورم کاهش پیدا کرده و هم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خواهیم بود.
هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: برای تدوین هر اقدام و راهبردی در آینده نظر اکثریت مردم باید در نظر گرفته شود و مردم ترجیح می‌دهند که به سمت آینده مطلوب و مطمئن برویم. در این چارچوب یکی از پارامتر هایی که میتوانیم در نظر بگیریم توجه به بازار اطراف کشور است که به جای درگیری و مسیر تنش‌زا، رویکردهای تنش زدایانه را در پیش بگیریم و با توجه به ظرفیتی که در بازار اطراف وجود دارد، قادر خواهیم بود شاخص بیکاری را تا زیر ۵ درصد کاهش دهیم.


 
مرجع : ایلنا
برچسب ها: محسن هاشمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها