کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا ویروس جدید کرونا به مرور بی‌خطر می‌شود؟

26 دی 1399 ساعت 20:36


گروه علم و فناوری: عاقبت بحران کرونا چه خواهد بود و جهش‌های ویروس چه پیامدی دارد؟
اینها پرسش‌هایی هستند که نگرانی‌ها را افزایش می‌دهند. گروهی از پژوهشگران آمریکا معتقدند ویروس جدید کرونا در بلندمدت کم‌خطر خواهد شد.اختلال‌ها در جریان واکسیناسیون کرونا و پیدا شدن گونه‌های جهش‌یافته ویروس نگرانی‌ها نسبت به آینده را افزایش داده است. هنوز کسی نمی‌داند ویروس سارس کوو۲ (Sars-CoV-2) که عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ است چه تعداد دیگری را در جهان مبتلا می‌کند و چقدر قربانی می‌گیرد.
نتیجه پژوهش گروهی از دانشمندان دانشگاه اموری آتلانتا که به تازگی منتشر شده تا حدود زیادی نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد و آینده بحران کرونا را روشن‌تر از آنچه بسیاری گمان می‌کنند ترسیم می‌کند.
شبکه خبری ان‌تی‌وی (ntv)  با استناد به این گزارش که نتایج آن در مجله Science منتشر شده، می‌گوید ویروس جدید کرونا به مرور به ویروسی کم‌خطر تبدیل می‌شود که فقط در برخی مناطق شیوع پیدا می‌كند.گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور جنی لاوین با استفاده از یک مدل محاسباتی با بهره گرفتن از داده‌های مربوط به ویروس‌های شناخته‌شده از خانواده کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس جدید در بلندمدت به یک ویروس غیرکشنده تبدیل خواهد شد.
پژوهشگران از این یک گام هم فراتر رفته و پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نیازی به واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ نباشد.
محققان دانشگاه اموری آتلانتا برای بررسی‌های خود داده‌های مربوط به چگونگی شیوع و ایمنی در برابر چهار ویروس از خانواده کرونا را بررسی کرده‌اند که پیش از این شناخته شده‌اند.
این چهار ویروس در مناطق مختلف جهان شیوع یافته و به طور عمده کودکان بین سه تا پنج سال را مبتلا کرده‌اند. در این نمونه‌ها، مانند نمونه کووید۱۹ در مبتلایان این گروه سنی آثار حاد بیماری به ندرت مشاهده شده و میزان مرگ و میر بسیار ناچیز بوده است.داده‌های موجود نشان می‌دهند که در مورد چهار ویروس شناخته‌شده خانواده کرونا، مصونیت پس از ابتلا و بهبودی فقط برای یک دوره کوتاه به طور کامل وجود داشته است.به عنوان نمونه در گزارشی مربوط به سال ۲۰۰۹ آمده است که مبتلایان به ویروس کرونای موسوم به 229E یک سال پس از بهبودی ممکن است دوباره مبتلا شوند زیرا پادتن‌های ساخته‌شده در بدن برای مقابله با ویروس پس از این مدت دیگر کارآمد نیستند.
پژوهشگران معتقدند در مورد مبتلایان به ویروس جدید سارس کوو۲ هم وضعیت مشابهی قابل مشاهده است. در عین حال بررسی‌های سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهند که در ابتلای جدید بهبودیافتگان، شدت بیماری بسیار کاهش یافته است.بر همین اساس تیم محققان به سرپرستی جنی لاوین از این حرکت می‌کنند که مبتلایان به ویروس جدید کرونا پس از بهبودی در تمام عمر تا حدودی ایمن می‌شوند که در صورت ابتلای مجدد می‌تواند افزایش هم پیدا کند.با توجه به این داده‌ها و اطلاعات دیگری که از روند شیوع نمونه‌های قبلی کرونا وجود دارد، پروفسور لاوین و همکارانش نتیجه می‌گیرند که ویروس جدید کرونا هم در ادامه به "ویروسی بومی" تبدیل خواهد شد.به این ترتیب این احتمال وجود دارد که ویروس جدید کرونا در بلندمدت مانند یک سرماخوردگی عادی بروز کنند و میزان کشندگی آن حتی از آنفلونزا کمتر باشد.

 


کد مطلب: 251392

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/251392/آیا-ویروس-جدید-کرونا-مرور-بی-خطر-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir